Tomahawk Frisøren, ein bytur og ellers ei Flott helg..

 

For ein gangs skyld, så kan eg, Kånå og Flokken skryta på oss at me har hatt ei aldeles nydelig helg.. Sjøl om den gjerna ikkje e heilt over ennå, og på tross av at eg havna i Bodå igår.. Fordi eg tok litt ureglementert “avspasering”, og stakk øve te naboen for å sjå Liverpool kampen, midt i leggetiå igår kveld.. Men, om man ser bort i fra akkurat det, så har det forsåvidt vært ei trivelig helg..  Jaja, når eg tenke meg om, så gjekk eg på ein liten smell hos frisøren, sjøl om Kånå syns eg blei fin..

For eg tenkte det va på tide å stussa litt av hårmanken, som på tross av min “høge” alder, vokse lika fort som ugras i ett blomsterbed..

Og siden eg ikkje hadde bestilt time hos nåken, fant Kånå ut at eg kunne jo bare stikka innom te den der sjappå i Strandgatå, som har sånn Drop in profil.. Nett som i syden, kor man bare sette seg ner, og vente te det e sin tur.. Egentlig heilt genialt, utfordringen e bare å havna i  rett stol, på ein måte.. Eg har gjort det ein gang før, og dumpa definitivt ner i feil stol.. For hu damå som klippa meg trur eg ikkje hadde all verden med erfaring, sånn frisørmessig..

 

” Så eg endte jo opp som ei skamklipt bikkja, uten nåke særlig mål og meining i frisyren.. For å vær heilt ærlig, så såg det rett og slett ikkje ut.. Men, ka kan man liksom forventa, når man nesten betale sydenpris, på hårklippen..

 

Men igår, når eg satte meg i sofaen og venta på min tur, så va det kun mannfolk som klippa.. Og dei fleste som gikk ut itte endt klipp, såg rett og slett ikkje så galne ut på håret.. Så eg beroliga meg sjøl om detta nok kom te å gå bra, uansett så e det jo bare hår det e snakk om, det vokse jo ut igjen, tross alt.. Eg hadde ett lite håp om å havna i stolen te sjefen sjøl, for han e nok den som heilt klart har best kontroll, på det han holde på med.. Eller han i midten, han virka ikkje heilt ute å kjøra han heller..

Han ute på vingen, heilt te høyre, han va ett meir ubeskrevet blad i denna sammenhengen.. Han hadde eg ikkje sett der før..

Me har jo klippa kidsa der tidligare, te stort hell.. For dei har jo vært storfornøyd med frisyren de har fått.. Men, eg jo på ein måte ikkje nåke ungdom lenger, så sånn fotballproff frisyre e gjerna ikkje heilt passande for meg, meina eg nå sjøl.. Og det såg lenge ut som eg fikk det sånn som eg ville, at når det blei min tur så havna eg i stolen te sjefen sjøl.. Men, sjølsagt når han skyssa ut kunden fra stolen sin, med ein flott frisyre som stod både te alder og type menneske.. Ja, då tok sjefen sjøl seg ein liten siesta, den fjotten..

 

” Eg kikka nåke småforvirra øve på han i midten og øyna ett lite håp, om at det va der eg havna, istedet.. For det såg ut som om han og gjorde sista kronå på verket..

 

Men neide, han i midten satte igang med å trimma skjegget, på kunden i stolen sin.. Mens han ute på vingen slengte kappen av sin kunde, og sendte han på dør.. Kunne eg skimta ett lite misfornøyd blikk, der kunden hasta ut dørene, mens han tok seg forsiktig te skalpen..!? .. Eg vett ikkje.. Istedet forsøkte eg å gjør meg usynlig der i sofaen, sånn at han som kom inn itte meg, heller tok min plass i køen.. Men, han gjemte seg bak mobilen sin, og tenkte visst heilt klart det samma som meg.. Forbanna greier, altså..

Spirrevippen ute på vingen kauka ut at det ve klart, og kikka rett på meg der eg satt i sofaen.. Eg kikka te begge sider for meg, og på han som kom inn itte meg..

Som bare nikka mot stolen ute på vingen, når eg sendte han ett litt småfortvila blikk.. Flirte han ikkje litt rått, når eg reiste meg nåke motvillig og gjekk ut på vingen te høyre, va ikkje det et lite Jack Nicholson flir..!?.. Gudhjølpe meg.. Jaja, det fikk bare stå te, tenkte eg for meg sjøl.. Og ga klar beskjed om at eg kun sko klippast kort rundt øyrene og bak i nakken, men beholda litt lengde på toppen.. Kor vanskelig kan det vær å få te det, sa eg te meg sjøl..

 

” Men, kunne sjå eit lite anfall av panikk, i mine egne auger der i speilet.. Mens, frisør spirrevippen fyrte igang ein klippe maskin..

 

Altså, det e ikkje det at eg e hårsår, eller nåke lignande.. Men, eg e ganske sikker på at den elektriske plenklipparen me hadde, ute i huset på landet.. Ja den va meir skånsom med plenen vår, enn det han ute på vingen va med mitt hår.. Der han i ein helsikkens fart skaut maskinen nerante og opp opp, så hårtustene føyk ut i rommet.. Tjera vena meg.. På null komma niks, hadde eg endt opp som ein fullblods Premier League spiss, med 2mm hår på sidene.. Og ein slags Tomahawk frisyre på toppen..

Far min, fikk kjeft av mor mi eingang, når han hadde klippa seg her, fordi han sikkert kom heim med nåke lignande..

Og, på ein slags merkelig måte, kunne eg liksom forstå mor mi litt.. Der eg satt å bivåna denna stripå midt på skallen, som va det einaste området på hovudet, som hadde hår igjen.. Eg holdt på å få hjerteinfarkt, der eg satt i stolen.. Og der kom jaggu meg Kånå inn dørå, med Flokken på slep.. Og hu gjekk jo rett inn i den velkjente knekken i knærnå, før ein latterkrampe blei kvelt i starten.. Men, eg såg hu sleit kraftigt der hu satt i sofaen, og prøvde å kikka ein anna vei..

 

” Flokken hadde heldigvis ikkje oppdaga meg ennå, men når Mini’en såg meg, så utbrøyt han.. – Oi, så kuuuuult, Pappa.. !! 

 

Herreguuud.. Eg håpa virkelig at spirrevippen sko laga ein litt anna frisyre, og eg trur virkelig at han forsøkte og.. Der han febrilsk spant rundt med fingrane oppe i skalpen, med ett stadig voksande lag av hårvoks.. Men, det einaste som endte opp med å sjå nåkelunde bra ut, det va jo denna her forbaska Tomahawk look’en.. Så han ga opp, og sendte meg på dør.. Te Kånå sin stor glede, og min fortvilelse.. Sko eg liksom går rundt i Haraldsgatå, som ett “blekansikt” med indianer frisyre, på ein lørdagsformiddag og nå.. !?

– Jaja, ka syns du da.. ?? .. Spurte eg Kånå, når me kom utenfor.. Ei Kånå som uten nåke særlig hell, forsøkte å holda latteren inne, mens hu svara at det såg jo fint ut det..

– Skikkelig tøft, ja… La hu te, før hu sprakk ut ein latterkrampe av sjeldent kaliber.. Mens Flokken beundra den beintøffe nye frisyren min, Han i  Midten ville til og med inn å klippa seg.. Han som me ikkje har fått te frisør på mangfoldige månader.. Så, nåke godt kom det jo ut av denna famøse hårklippen, fordi eg ikkje fikk meg te å sei eg ville venta på sjefen sjøl.. Så han kunne klippa meg.. Jaja, det e som eg sa tidligare, det e jo bare hår.. Det vokse jo ut igjen..

 

” Eg fikk forsåvidt jekka ner det versta, i ett butikkvindå.. Sånn at eg kunne visa meg i byen, denna lørdagen..

 

Men, sånn generelt.. Og sett bort i fra denna frisør episoden, så har helgå rett og slett vært alle tiders den.. Hverken meir eller mindre..

 

Ugh Ugh..

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg