Loftet – På vårt Alvsbyhus

//Innlegg i samarbeid med Raglamyr Maling – Gulv – Tapet

[easy-image-collage id=2927]

Me kjøpte våras Alvsbyhus i Mars 2015… Itte 4 mann kom, Mini’en, så blei det nåke komprimert i rekkehuset i byen… Så detta huset, litt ut på landet men alikavel ikkje langt fra byen, falt me heilt for… Ei nydelig tomt på nesten 1 mål, i enden av ett byggefelt..

Det va ikkje sånt at me bestemte oss sånn pang… Men itte litt diskusjon og evaluering, måtte me bare slå te..

Det va heilt ok standard nede, verken flott eller stygt… Men egentlig heilt greit… Det va jo tross alt heilt nytt, så der trengte me jo ikkje gjør nåkenting… Det einaste se hadde holdt oss litt igjen med detta huset, det va loftet…

 

[easy-image-collage id=2875]

For det va kun ett skall…. Så her oppe måtte me gjør alt sjøl… Itte å henta inn nåken anbud, blei me te slutt enige i at me sko gjør så mye me kunne sjøl… Far min hadde tilbydd seg å vær med, siå han va nypensjonert og full av arbeids iver… Ivertfall når me begynte, det samma kan forsåvidt seiast om undertegna…

Eg gjekk på detta prosjektet med mye arbeidslyst og glede…

Akkurat det komme eg tebake te …

 

[easy-image-collage id=2910]

Me sette igang… Først måtte me fore ut alle takstolene og yttervegger, sånn at me fekk plass te nok isolasjon… Det e nemlig svenske mål og forskrifter, på ein måte, se e lagt te grunn der oppe.. Så det e ein del man må tenka på, før man starta..

Det e heller ikkje standard mål, mellom bjelkelaget så man må kappe isolasjonen og legge den på tvers…

Men itte iherdig planlegging, grubling og forarbeid… Va me klar te å dela inn rommene…

I vårt hus har me 2 mindre rom på ca 10 – 12 kvadrat i den eine enden, te Litlajentå og Han i Midten… I midten e det lofts stue og bad… Og i andre enden har me ett stort soverom te Eldstemann…

 

[easy-image-collage id=2923]

Me ville ha gipsplater som underlag på vegg og tak, derfor blei det litt ekstra lekting i tak .. Man kan og velge panel, då blir det nok litt mindre lekting… Men me hadde lyst på listefritt tak, så då blei det gips…

Akkurat det, sko eg komma te å angra litt på i ittetid… Ellår det at me bestemte oss for å sparkle og mala sjøl, va vel gjerna det eg angra på…

Gudhjølpe meg, for ein jobb…

Eg klare ikkje å forstå, kossen nåken kan ha jobben som maler, frivilligt … For nåke meir kjedelig, langtrekkande og sinnsykt tungt arbeid enn sparkling og pussing, det har ivertfall ikkje eg bedrevet på lenge…

Sjøl et flyttelass av uante dimensjonar e å foretrekka… Der ser man ivertfall ein ende på arbeidet, te slutt… Når det sto på som verst, trudde eg at eg aldri kom te å bli ferdige…

Men, så fant eg ut… At kunsten e bare å gi seg, før man e fornøyd…. For fornøyd blir man aldri… Og takka meg lykkelige for at Espen på Raglamyr Maling, tipsa meg om Gips fyller…

raglamyr maling

Ett stoff man kan fylle i gliper og sprekker, kor man som snekker har vært litt romslig med målene…

Eg e på ein måte sjeleglad for at eg vært med svoger min og innreda hans loft, når han pussa opp loftet sitt… For han e sjølve “Kongen” av måling… Altså oppmåling av gipsplater, sånn at det passa best mulig imot kvarandre… Og alt slags aent, se må målast…

Hadde eg ikkje fått detta inn i ryggmargen av han, e eg stygt redde for at lageret hadde gått fort tomt for gips fyller på Raglamyr Maling – Gulv – Tapet…

 

[easy-image-collage id=2924]

Men itte ufatteligt mange timar, forargelse og sparkling å pussing… Va det klart for maling… Sjølsagt handla inn oss Haugesunds beste malar butikk på Raglamyr… Nemlig hos Espen og Raglamyr Maling – Gulv – Tapet… Der fikk eg steikje god hjelp te å velga ut farger…

Eg hadde fått med meg ein lapp av Kånå, med ka farger eg sko handla inn… Men når eg stod i butikken, aleina å kikka fordi hu hadde sin fulle hyre med flokken… Blei det tatt nåken “sjefs” avgjørelsar og itte gode råd fra ein av dei ansatte, valgte eg å gå ett par nivåer lysare enn det Kånå hadde valgt..

Detta har eg forsåvidt aldri sagt te na, så hu leve i truå på at hu valgte nåken nydelige farger, ennå … For hu blei jysla fornøyd..

Industrigrått på rommet te Eldstemann, ganske mye lysare enn den Kånå valgte…

Macchiato i lofts stuå.. Istedet for Cafe Latte ellår nåke sånt… Havbris på Han i Midten sitt rom, istedet for Sjøblå.. Og Tryllestøv rosa på rommet te Litlajentå, der huska eg ikkje heilt ka Kånå hadde valgt, men an va mye mørkare enn den eg tok…

 

[easy-image-collage id=2925]

Så kom det te golvet då… Der stod det heilt stillt… Me hadde ikkje peiling på ka med ville ha, aent enn at det sko vær laminat… Eg hadde kikka på nåke “Longbords” hos Espen, på Raglamyr Maling, men eg syns de va for dyre… Men de va rå tøffe, 25 cm breie og 2 m lange… Og ganske grove i mønsteret..

Men, ein dag eg va å handla meir gips fyller, og stod å beundra detta golvet, igjen… Så kom Espen bort der eg stod og te slutt, itte litt diskusjon hadde eg kjøpt det… Siden me sko ha te heila loftet, fikk me ein skikkelig god pris… Se ikkje va mangen kronene øve det billigare golvet me hadde tenkt å ha…

Sjølsagt kunne eg sikkert fått ein god pris på det litt billigare golvet og, men e man fornøyd, så e man fornøyd.. =D

Eg syns ivertfall det blei skikkelig tøft…

 

[easy-image-collage id=2926]

Te slutt måtte me jo ha litt lister… Og her fant eg ut at eg hadde gått på ein smell… Rundt på gulvet gikk det greit, men rundt dørene hadde me nok vært litt grove i målet, om eg må få sei det sjøl…

Eg va jo litt engstelige for at me ikkje sko få i dørene, så me tok litt ekstra i…

Og når me fant fram nåken standard lister, så gjekk jo det rett i dass… De fikk jo ikkje feste i spikerslagene…

Tjera vena meg… Eg trudde at nå va det gjort…

Men når eg for på den lokale trelastleverandøren, fant eg nåken lister se va 9cm breie, istedet for 4-5 cm… Se e ca normalt … Eg hadde ikkje nåke valg, så eg handla de inn…

Og når me fikk de opp, så syns eg jaggu meg det blei råtøft… Litt sånn se i gamle hus… Og det stod jo strålande i sammen med det breia gulvet, eg hadde handla hos Espen, på Raglamyr Maling – Gulv – Tapet….

20150725_194627

Sånn summa summarum, så sparte me vel ein god del kroner på å gjør alt sjøl… Men om eg nåken gang, komme te å gå på ett sånt prosjekt igjen… Det trur eg ikkje, for det va beintøft…

Uten han far min, hadde eg vel aldri blitt ferdig… For han gjorde ein kjempe jobb…

Det blei brukt 3-4 månader, fra me begynte te det stod ferdig… Og i løpet av den tiå forsvant vel 10 kg på karrosseriet og…   At Kånå øvelevde som “Alenemamma” for flokken, det e gjerna ein endå større prestasjon…

Hadde me ikkje hatt ein liten 2 ukers digresjon te Tyrkia, midt inni galskapen … Trur eg gjerna det hadde gått skeis… Og ikke minst ufattelig god hjelp med råd og tips fra Espen, på Raglamyr Maling – Gulv – Tapet

 

Så te alle se tenke på å setta igang med sånne prosjekt….

Tenk dåkke om langt og lenge, før dåkke hoppa i det…

Det e alltid mye meir å gjør….

Enn man tror…

raglamyr maling

//Innlegg i samarbeid med Raglamyr Maling – Gulv – Tapet

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg