Kokken, Kjerringa og KvinneGuiden – Og mine tanker …

 

Når eg begynte med denna bloggen, så va det mange flinke blogger her inne, på Blogg.no. Mennesker som skrev gode blogger.

Mennesker som tok opp viktige tema, vanskelige tema og kanskje til og med tabu belagte tema.

Mennesker som skrev bra og brukte sine evner på en god måte. Mennesker man kunne se opp til …

Marte Friman-Anda som skrev bloggen CasaKaos va en slik god skribent. Hennes blogg kunne variera fra å levere latterkuler av skyhøyt nivå, te å ta opp viktige tema på ein god måte.

Eg likte veldig godt hennas blogg, og savna den virkelig når Marte la den ned.

Peter Kihlman med bloggen Pappahjerte skreiv (eller skriver?) også bra, om livet etter han ble far.

Ein morosam, koselig og til tider alvorlig blogg. Peter kunne også ta opp vanskelige temaer, og formidle disse på et godt vis.

Skjønt, somme ganger va eg gjerna ikkje heilt enig i hans meining …

Kanskje ikkje i Marte Friman-Anda sine heller, men man fikk som regel et saklig svar, om man var saklig i sin egen mening i kommentarfeltet, hos begge …

 

Konatil, eller Christina som e Kånå te Peter Kihlman skriver også bra, faktisk nesten bedre enn sin mann.

Kjempeflink te å gjerna balansere de temaene hu tar opp, når Christina skriver om viktige saker. Og ikkje minst hysterisk morosam, når hu legge ut om episoder fra livet deiras … Ploink, Ploink seie bare eg

 

Men, eit felles poeng for de eg har nevnt ovanføre her, når de gjerna våga seg ut på glattisen, og virkelig meinte nåke om et tema.

Så må det vær at det som oftast va meget velskrevet og balansert … Og sjelden eller aldri gikk ut med person hets …

 

Det va liksom ein litt anna atmosfære her inne den gangen, på Blogg.no, enn eg muligens føle nå for tiden …

Kanskje spesielt nå for tiden …

Eg har skrevet siden 2013, først på mi egen facebook side, så i blogg format fra 2014. Det va då eg liksom begynte å oppdaga andre bloggere.

Både på godt og vondt.

Og eg har sett mange forskjellige krumspring, fra diverse mennesker.

Som kanskje har gjort vel mye, for å beholde status og plassering langt der oppe i toppen, opp gjennom årene som har gått …

Saker og ting eg neppe ville valgt å gjør, for å beholda eller få mest mulig lesere, inn til min blogg. Som for så vidt også e årsaken te at eg som regel ligger å vake mellom tyvende og femtiende plass, på denna famøse blogglistå …

 

Med nåken elleville sprell av og til, opp og inn på topp ti, fordi et innlegg gjerna tok litt av … Som sist gang, når ei parkering med et drog av ein bobil i Flekkefjord, tok heilt av og blei delt over ein lav sko …

 

Eg har mang ein gang gått runder med meg sjøl, om eg ska fortsette med denne bloggen. All den tid eg skrive om oss, om meg, om Kånå og vår flokk, mens eg dele bilder fra vår hverdag …

Bedrive eg og utlevering av våre barn, utlevering av oss sjøl ? … Bryte eg visse retningslinjer eg ikkje burde ? …

Det e jaggu meg ikkje godt å sei, og i hvert fall vanskelig å bedømme selv …

Eg synast ikkje har gjort det, men det e jo kun mi meining. Eg tenker at de historiene og bildene eg dele, vil være super kjekt for barna våre å lesa og se, når de blir større …

Når de blir voksne …

At me då kan le litt av historiene, om ti – femten år, å mimre litt tilbake til “The good old Days” …

Når deres foreldre sleit ræva av seg, for å få dagene til å gå opp … Med de timene som var tilgjengelig …

 

Eg har aldri fått min egen “tråd” på Kvinneguiden, nåke som eg heller ser på som et kompliment, enn et nederlag …

Det kan jo vær et tegn på at eg kanskje gjør nåke rett …

Eg har skrevet blogg såpassa lenge at den gjengen burde ha registrert, at denne bloggen eksistere for lengst …

I mitt hovudet, så e ikkje all oppmerksomhet, god oppmerksomhet, selv om den gjerna generere klikk inn til min blogg …

Då får heller ein trettiåttende plass vær godt nok, siden det va det publikummet eg traff igår. Ein anna dag e det gjerna meir, andre ganger kanskje mindre …

Slik er det bare …

Somme ganger e eg meir aktiv, andre ganger mindre, slikt har også betydning …

Kanskje har eg bare hatt flaks, gått under radaren eller lignende. For negativt fokus, enten fra andre bloggere eller i kommentarfeltet det har eg nærmast ikkje opplevd, på disse fem – seks årene eg har skrevet blogg …

Mye av årsaken til akkurat det, e vel det faktum at eg stort sett ikkje går høgt ut, å meina så skrekkelig mye heller …

 

Men, idag må eg lufta topplokket … Idag har eg noe å sei …

For eg har fått nok nå …

Når det dei siste ukene i kommentarfelt, blogginnlegg og Kvinneguiden sitt forum, nærmast har lyst rødt av diverse meninger, i alle retninger …

Til tider har det nesten blitt stygt …

Altfor stygt …

På kanten og gjerna over te personhets fra alle sider …

Slikt synast eg ingenting om …

 

Menneskene på Kvinneguiden står opp for barns rettigheter på sosiale medier … Den siste tiden trur eg heller det fokuset, rett og slett har fått motsatt betydning …

Altså, at all omtale og egne meninger der inne, heller ble med på å eskalere det man jobbet mot.

Å si at stopper utleveringen, så stopper kritikken, det faller på sin egen urimelighet, tenker eg …

Når de som e imot utleveringen, e med på å heller eskalere den …

Målet helliger ikke alltids middelet …

Men, eg observere at ein del sjeler der inne, har meldt seg ut av videre oppfyring av bålet … Det e flott gjort …

 

Så har man Kjerringtanker, som har som konsept å satirisk harselere med den som til enhver tid, ligger øverst på topplisten.

Et morosamt konsept, som har gitt meg mang ein god latter …

Men …

Når det mot alle odds bare e ein fyr, som legger beslag på topp plasseringen, over lang tid …

Då kan raskt slik harselering (over lang tid) plutselig miste sin sjarm, og den som e kilden til slik harselering, vil til slutt føle seg forfulgt …

Satire, sarkasme og ironi som virkemidler i tekster, kan ved få millimeters avvik, gå fra frembragende humor til ufordragelige ytringer …

Om man trår feil som skribent eller ønsker å misforstå med vilje, som kilde …

Skal man da heller være konge over tausheten, eller bli slave av sine egne ord ? …

 

Blodfansen … De evig lojale leserne som blindt holder med sin helt/heltinne …

Det e jaggu meg et merksnodig fenomen, men egentlig veldig enkelt å forklare …

For, årsaken te at noen følger en person, en blogg eller lignende. Det e jo fordi de kjenne seg igjen i det den personen de følger, deler med dem …

Følgerne kan identifisera seg med innholdet i en blogg, og blir følelsesmessig involvert i innholdet …

Då blir alle kritiske røster og motsvar som et angrep rettet direkte mot dem selv …

Det e i grunnen ingenting negativt i det, om den som har slike følgere ikkje misbruke skruppelløst deiras hengivenhet, til sin egen fordel …

Om man liker en blogg, person eller lignende veldig godt, så må man som følger klara å se forskjell på rett og galt …

Ikkje alt som den man følger deler, skriver eller formidler, på et eller anna vis, e alltid hundre prosent riktig … For alle trår feil i livet …

Alle gjør feil …

Husk det …

 

Og te Kokkejævel sjøl … Kossen i alle dager ska man skriva nåke te deg, uten at man blir tatt for ein som ikkje vil deg vel, for det vil eg …

Eg e faktisk enig med deg, i det faktum at du nok har fått ufortjent mye pryl den siste tiden, rundt omkring i kommentarfelt, blogginnlegg og forum …

Det e faktisk grenser for ka et menneske kan klara å absorbere, når det stormer som verst, rundt ens egen person …

Men, når det e sagt … Så kan man ikkje stikke under en stol, at du virkelig har vært med på å fyre opp under bålet selv, også … Istedet for å legge temaet dødt.

Heve seg selv over usaklig kritikk, og la flammen dø ut …

Man har som bloggeier et redaktør ansvar for det man selv skriver, men også et overordnet ansvar for ka man sier mellom linjene, til sine følgere …

 

Ditt innlegg om oppgjøret med kritikken, selv om eg e såpassa oppegående at eg forstår det e humor, e et innlegg som raskt kan bli lest mellom linjene …

Og muligens på ein litt skummel måte …

Har du Kokken full oversikt over alle dine over 40 000 følgere på Facebook, og deres sinnstilstand, sånn med tanke på mental helse ? …

Ka om bare ein følger leser den teksten hundre prosent bokstavlig ? …

Og tar din “anmeldelse” i fullt alvor, fordi de som “blodfans” har blitt forulempet av noen, som åpent kritiserer deiras helt … Fordi de e hinsides all fornuft følelsesmessig engasjert i din blogg, ditt liv og dine meninger …

Og NEI, eg seie ikkje alle dine følgere e i psykisk ubalanse … Så ikkje bruk den imot meg … Eg skreiv ein … 1 …

Har du tenkt i de baner, når man gjerna skriver en slik tekst ? …

 

At noen kanskje e så fanatisk opptatt av deg, at de ville gjort alt i si makt for å følge opp dine ord … Jauda, eg vett detta e å synse, ein hypotetisk ligning som forhåpentligvis aldri vil gå opp, eller bli løst …

Men ka om … ?

 

Kanskje, så har eg vært med å fyra opp unna et bål sjøl nå … Men det får så vær … Eg likar jo begge bloggerne eg nevne lika ovanføre her, men slite litt med denna kommunikasjonen dei imellom …

 

Eg e bare drita lei av slik detta blogg sirkuset har blitt, de siste ukene, ja kanskje siste årene …

Lei av at ingen ska stoppa først …

Lei av ingen e voksne nok te å rekka opp ei hånd å sei – Eg beklager … Detta blir heilt feil … Eg trur me gir oss nå …

 

Det e fanken meg nok nå …

 

 

24 kommentarer
    1. “Kokken” e for meg et utvilsomt positivt lada kallenavn, bare slik at me får unna den misforståelsen …
      Eg e bare ikkje så glad i ordet som kommer etter, og tenkte ikkje det ville gjør nåke om eg utelot det …
      Beklager … Det er endret 😀👍

      Eg har for så vidt ingen spørsmål, har bare tømt hovudet mitt for mine subjektive tanker …

      Snakket skikkelig til deg synast eg at eg gjorde, men om du tok det i feil mening, når eg starta med den setningen, så kan eg godt beklage for det og … Det va liksom for å konstantere at eg ikkje synast vondt om deg, men det va gjerna nåke klossete formulert … 😀👍

      Persepsjon e utvilsomt ein vanskelig mekanisme man ikkje e herre over, hos andre mennesker … 😀

      Så slik er det med den saken … 😀👍

    2. Du er en klok mann 🙂 Har gått rundt med samme tanke i dag selv, at nå må det stoppes, da mener eg han som taler fra tronen. Me må vel bare innse at noen aldri egentlig helt vil skjønne og da er det veldig fint at den KLOKESTE stepper ned. Det er helt sant som du skriver, man kan ALDRI ha kontroll på tusenvis av følgere, og man vet aldri om det er den ene som kunne tatt det hele for langt! Men som blogger har man også ansvar for hva andre skriver i eget kommentarfelt og evn slette/blokke den som måtte gå for langt. Det er maaange av de kommentarene som blir stående. Det kan koste…en dag.

      Men ok, blir spennende å se hva som må til denne uka for å bli sittende på toppen.

      Ha en flott kveld!

      Vibbedille 🙂

      1. Eg trur det viktigeste av alt e å huska at bak alle bokstaver og setninger, så sitte det et menneske, et medmenneske …
        Husk på å vær snill med alle dei du treffer på veien opp til suksess, leste eg ein gang, fordi det e dei samme menneskene man treffer på vegen ned igjen ….

        Tusen takk, for fine ord … Og god kveld til deg og … 😀😀👍

    3. Godt skrevet. Det er på tide at denne kjerringa stopper med sin harselering og mobbing. Til tider virker hun manisk, hva står på bloggen i dag? Hva kan jeg harselere med? På hvilken måte kan jeg ramme der det treffes hardest og er mest sårt? Jeg har nesten skammer meg på hennes vegne.

      Når det kommer til kokkejævel, jeg skjønner at han har et behov for å forklare og forsvare seg, selv om det kanskje ikke alltid blir like vellykket.
      Nordnorsk humor er ramsalt, tøff, men sjelden sårende overfor for andre. En hestk.. får beskjed personlig om at han er akkurat det. Fingeren legges ikke mellom, for å si det sånn.

      Jeg liker den bloggen, måten han skriver på, ser det sårbare gjennom det ramsalte.
      Det er vel sagt at gudsordan og bannskapen går hand i hand her, som vel betyr at trua er sterk, men under karrige forhold måtte det flere ord til, i eldre tider.

      Veldig flott at du satte ord på det flere har tenkt og ikke minst noen av oss har prøvd å fortelle kjerringa. På meg virker hun direkte vond, drar med seg enda ei bloggdame, som mer enn gjerne henger seg på i et desperat håp om å nå toppen. Synd, for jeg fulgte henne lenge, hun hadde en fin fagblogg som fenget. Men når det ene ikke står i stil med det andre, da orker jeg ikke.
      Får begynne å bla meg gjennom din blogg. Har litt vel mye (over)tid til å bruke på ett eller annet.

      1. Me e nok enige om to ting, og det e at Kokken har fått nok pes … Det trengs ikkje meir ved på bålet nå … Ikkje minst så skriver han bra, når han e på topp … Meget bra, til og med … Det bor et alvor i ham, ein dypfølt tristhet som av og te skinner gjennom … Men, og lattertrillende tekster som får frem latteren … For min del, har det vært litt langt mellom dem nå … Men, det kommer seg nok …

        Så e me nok litt uenig når det gjelder Kjerringa, men det må det vær rom for …

        Eg trur nok gjerna hun og e nåke misforstått, nett slik Kokken har blitt av den andre part …

        Det viktigaste i mine auger nå e at det blir litt ro … Og at me kan spare oss for å bruke nedsettende beskrivelser av andre … Uansett kor uening man e om saker og ting … Men ja, det har vært nok harselering av akkurat en person for en stund nå … Mobbing, det trur eg ikkje det va meint som …

        Men, tusen takk for fin kommentar, sånn ellers … Du har mye rett i det du skriver også … 🙂

    4. Du er klok og ærlig i dine skriverier, og gir et bilde av en flott og aktiv familie fylt med glede, kaos, humor og kjærlighet. Jeg oppfatter ikke at du utleverer familien i innleggene dine. Hadde kånå og flokken meint at du gjorde det hadde du nok sluttet tvert slik jeg har oppfattet deg som en familiens mann og far.
      Ønsker deg lykke til videre, og innlegget ditt i kveld var viktig og riktig.

    5. Takk , mannen i boden( ikke i boden hele tiden da) 🙃
      Jeg må virkelig si at jeg har blitt mere og mere sliten, fylt av tristhet og kjent på den følelsen at nå må jeg kutte å lese div blogger. Dette pga nettopp det du har belyst på en slik god måte.
      Jeg koser meg med blogger som har « feel good opplevelsen» akkurat de du nevner. Jeg savner også Casacaos.

      Jeg forstår ikke denne tiden med all denne negative vinklingen. Der det går sport i å hate, være kritisk, nesten ha en truende adferd. De alle sier det er humor, ikke ment sånn, osv.osv. Men hva er greia da?

      Har vært på stand up engang og jeg ble virkelig trist over alvorlig vitsing på andres bekostning. Flaut og trasig,

      Kanskje er jeg blitt en gammel kjærring som savner den snille humoren . Den humoren vi gapskrattet til .
      Den som ikke gikk på bekostning av andre.
      Lenge leve Fleksnes og Mr. Bean

      Og du bodmannen🙏🌻hils kåna di.

    6. Fordi du har så langt navn har jeg aldri lest bloggen din, sjøl om navnet på bloggen var artig. Paradoks. Men nå har du fått en ny leser!
      Dette var virkelig er godt og bra innlegg, veldig bra.

    7. Lurer på… hva betyr at bloggere får klikk for innleggene sine. ?
      Får de penger?
      Skjønner ikke heldt all den reklamen heller. Får de penger av div firmaer for å reklamere?
      Synes noen bloggere har så mye reklame.
      Takk for svar.

      1. Det må du nesten ta med de som vet bedre enn meg … Men, det eg vett e at det finnes et program hos Blogg.no kor bloggere kan melde seg på, og får noen kroner pr. klikk på reklame bannere, som finnes på bloggsidene … Tror ikkje det e andre enn de som e langt der oppe i toppen, som kanskje tjener litt på det … 🙂

    8. Det er første gang jeg besøker bloggen din. Dette var kloke refleksjoner. Jeg har aldri blandet meg inn i “diskusjonen” du nevner her, men jeg har tenkt mye av det samme. Du får budskapet fram på en særdeles fin måte! Takk! 🙂

      1. Enig i at det ikkje var en “diskusjon”, det ble et humoristisk konsept som slo feil og pågikk over litt for lang tid. En og annen satirisk tekst med humoristisk tilsnitt, tåler nok de fleste …

        Men, slik dette blei te slutt, skjønner eg godt at man får nok og sier i fra …

        Så, kan det nok diskuteres om det ikkje blei begått nåken karakterdrap i dine (Kokkejævel) kommentarfelt også …

        Eg begir meg ikkje inn i nåke disputt om kim som var verst eller best, men konstanterer at det kanskje kan bli litt ro og fred i denne saken nå …

        Enig ? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg