Kånå, Varmepumpå og Bodå….


Kånå sitte og ser på Petter Uteligger… Det e jaggu meg tøft det han gjør, må eg sei… Men, igår kveld… Då va det ikkje mye om å gjera, førå Kånå hadde blitt uteliggar, ute i Bodå… Te ein forandring….

For det e ikkje alltid eg, se går på ein smell her i huset…. Hu kan det hu og…

 

Ein gang, for nåken år siå f.eks…. Så kom eg hjem fra jobb…. Kåna hadde tatt ungane med seg, og kjørt te svigers … Men før hu for, så hadde hu satt på ein maskin med kler… Eg hadde sagt det te na før, at eg e ikkje heilt glad i akkurat det…. Setta på ein maskin, og forlata huset… Man vett aldri, når maskinen finne ut at livet e over, og tar farvel med ett realt nyttårs fyrverkeri… I verste fall…

Men denna gangen, va det ikkje så gale… Ellår, det va jo gale, men ikkje så gale at huset brant ner…

Eg låste meg inn, og høyrte ett rabalder, se ikkje va sant… Gudhjølpe meg….

Ka i alle dager, e det se foregår, tenkte eg for meg sjøl… Og tok snaraste veien te vaskerommet, kor rabalderet kom ifra….

 

Eg vrengte opp dørå, og holdt på å deisa rett i bakken… For heila golvet, va fullt av vaskepulver, vaskeballer og skyllemiddel… Se ein gang hadde stått i ein kasse, på toppen av tørketrommelen…. Se der igjen, sto oppå vaskemaskinen…

Eg klarte akkurat å holda meg oppreist, med å grabba tak i begge dørkarmane, mens beinå spant unna meg….

Midt på golvet, stod vaskemaskinen våras….

Se tydligvis hadde kommen i løpetiå, og hoppa rundt se ei våryre tispa, mens an logra med avløps slangen…. Og prøvde febrilsk å få gogangen på tørketrommelen… Men den klorte seg livredd fast, på ryggen te det hoppande vidunderet, se ein robust rodeo rytter av ypperste klasse….

Tjera vena meg…. Eg klarte å lirka meg bort te sikringskapet, og kutta livs tilførselen te monsteret, og pusta letta ut…

Hadde me hatt bod den gangen, hadde det jaggu meg vore Kånå sin tur… Te å gå kanossa gang i Bodå….

Men tebake te igår…. Eg satt forsåvidt i sofaen, og ante fred og ingen fare, mens eg kvilte øynene på tv-skjermen… Kånå for nå å svinsa rundt se hu pleie, og gjorde forskjellige Kånå ting… Sånn se Kåner gjør best… Eg såg absolutt ingen grunn, te å forstyrra na i arbeidet, ellår ta det ifra na… Hjølpe meg, litt må jo hu og få ha for seg sjøl …

Så kom hu ruslande ut ifra Mini’en sitt rom, med ett bekymra fjes…

“Det va jyssla kaldt inne hos Maxi…. ” .. Seie hu te meg… Før hu russla inn på våras rom…

Og konstantere det samma  .. “Kaldt inne her på våras rom og… ”

 

Eg tenkte ikkje så mye øve det, det va jo tross alt begynt å bli kaldt ute…. Så eg tenkte vel kanskje at varmepumpå, bare måtte justerast opp ett hakk…

Men der hadde jaggu meg Kånå, vore ett hakk føre meg, som vanligt… For hu ropte på meg fra vaskerommet…

“Frode!!!! .. Nå har den fordømra varmepumpå klikka….!!  ”  …

Eg slapp ett sukk, og reiste meg fra sofaens trofaste mjuke havn… Og sette kursen mot vaskerommet…

 

Sko eg og Kånå, sammenlignast med nåken… Så trur eg Ludvig og Solan fra Flåklypa, e det nærmaste me komme virkelighetens verden… Sånn satt på spissen…

For det e ikkje te å stikka unna ein stol, at Kånå muligens e ein liten smule, kronisk pessimist… Mens eg, nok e ein uforbedrelig optimist, se stort sett trur at alt ordna seg…

 

“Neida, e sikkert ikkje nåke spesielt… ” .. Seie eg…

Eg runda kjøkkenet, og entra vaskerommet… Kor Kånå står og ser på varmepumpå displayet, se e svart som i graven…

Tjera vena meg…

Har hu for ein gangs skyld rett ?? … Eg åpna dørå te styringspanelet, og konstantere at pumpå faktiskt står på ON…. Men alikavel så gir pumpå ikkje ein lyd ifra seg… Og displayet e fortsatt svart…

“Helsikkes greier… ” … Dette det ut av meg…

 

Kånå gir ifra seg nåken triumferande lydar, se ikkje kan tolkast se aent enn .. “Haha, eg hadde rett altså…!!!, som vanligt ” … Før hu begynne og forbanne alt se går gale her i huset… Se egentlig ikkje e så mye, egentlig.. Men se alltid blir sagt me store bokstavar, når hu begynne å legge ut om det, pessimistisk se hu e….

Jaja, tenkje eg for meg sjøl, her e det bare å begynna å feilsøka…

Og det tok ikkje så mange sekundane, forsåvidt….

Kånå, hadde i forbannelse, gått i stuå å satt seg, sikkert for å rekna på det potensiella utlegget, se nå kom…

“Nina, komme du ut her litt….” … Ropa eg frå vaskerommet….

Hu komme tuslande ut, ganske så nedtrykt…

 

Eg peika på posen med papp, se henge på ein duppeditt, ved siden av pumpå…

“Ser du den tappen der, se posen henge på?? … ” … Spør eg

“Ja , den se eg har hengt posen med papp på..??  “…. Svara hu…

Eg priste med lykkelige øve akkurat det ordvalget…

“Ja, akkurat den se du har hengt posen på…. Vett du ka det e ??  .. ”

“Neeeei… ” Svara hu, litt på defansiven….

 

Eg tok posen av…. La fingen unna dyppeditten, og skubba den ett hakk opp….. Og vips, så begynte pumpå å brumma igjen, og displayet begynte å blinka se ett skikkelig hippie julatre…

“Øhhh…. Oi… ” … Seie Kånå, nåke skjelmskt…. For det va hoved brytaren, te varmepumpå sin strømforsyning, hu hadde brukt te knagg….


 

 

 

    


 

Og eg tenkte for meg sjøl….

“At det e ingenting, se e så gøy… Se når Kånå, blir skikkelig fyrte, øve nåke se har gått galt…. Men te slutt finne ut, at hu sjøl e skyld i det…. ”

Men for all del, det skjer jo ikkje akkurat for ofta, da…

Kanskje ein gang i skuddåret…

 

Men , når eg fant fram soveposen og sette an i klar i gangen…

Bare rista hu på hovet, og ga meg ett blikk…

 

Clint Eastwood blikket…

 

Jaja, e lov å prøva seg …..    =D


#kånå #varmepumpa #vaskemaskin #humor #hverdag #gjekkpåeinsmell #familie #blogg #bodå

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg