Hører på P1 – Har man blitt Voksen då ?

 

Det hadde seg sånn i mine litt yngre dager, mens eg suste rundt på jobb å leverte varer, å høyrte på radioen. At eg raskt kunne kjøra lukst forbi ein kunde fordi eg satt i min egen lille verden, og heller fulgte med på ka som blei sagt på radioen …

Somme ganger, når eg til og med hadde klart å stoppa på rett plass, blei eg gjerna allikevel sittande i bilen ei litå stund te.

Eg måtte bare få med meg ka som skjedde eller blei sagt, av dei som babla i vei på radioen, før eg hoppa ut for å levera varene …

Are og Odin va et av programmene som ofta kunne dra frem detta fenomenet. Karate et anna. Før Kristian Valen i ei samsending med Radio Haugaland tok øve ut over ettermiddagen, også hadde eg det gåande …

 

Det va mange gode radioprogram, den gangen, som lett distraherte ein småstressa distribusjons sjåfør. Som ikkje fikk det mindre stresse, etter å enten å ha kjørt forbi, eller satt i lastebilhyttå utenfor varemottaket litt lengre, for å ikkje gå glipp av nåke …

 

De siste årene, så har eg liksom ikkje hatt nåken favorittprogram på radioen, som har lurt frem denna lett irriterende evnen, te å forsvinna langt inn i ein anna verden. Slik at kunder ble forbikjørt og undertegna måtte snu lastebilen, for å komma inn i rutå og rett rekkefølge igjen.

Men, idag skjedde det igjen … Og av alle ting så har eg havna ned på et program på P1, som e skrekkelig interessant å høyra på.

Nærmare bestemt Landsmøtet, og først og fremst Rune Nilson. Ein liten funfact om Rune Nilson forresten, det e at i sommer når me va på bobiltur, så trykka han liker på innlegget om parkeringen med bobil, midt i Flekkefjord …

 

Altså, nå kan det godt vær det har vært andre kjendiser som kanskje har likt et av innleggene mine, opp gjennom årene. Uten at eg har fått det med meg. Men, Rune Nilson liksom !!?? …

Det fikk eg jaggu meg med meg … Han e rett og slett bare rå på radio, han der Rune Nilson ! ! !

 

Det som førte til at Førre Rør lett ble forbikjørt idag, det va ein fast konkurranse Landsmøtet har, kor man må sei stopp innen et halv minutt. Eller så går “liksom” ei bomba av og Landsmøtet blir sprengt …

Man e liksom ein slags “agent”, som over telefonlinjå må desarmere bomben …

Førre Rør, blinking te høyre og avkjørsel blei glatt glemt, og eg va kommen heilt te Frakkagjerd, når eg kom te meg sjøl igjen å huska kor eg egentlig burde ha vært …

 

Hjølpe meg, altså … Men, han som va “agent” øve telefonen idag, han klarte faktisk å komma seg velberga gjennom konkurransen idag, og desarmerte bombå, før den gikk av … Eg vett ikkje, men kanskje det va det som gjorde at alt anna blei glemt idag …

Det va i hvert fall første gangen eg har fått med meg, at nåken faktisk klarte oppdraget i tide …

 

Når eg tenke meg litt om, så kan det godt vær detta her Dab greiene også, som har medført at eg har nedprioritert radiolytting de siste årene. I og med at ganske mange steder eg levere, så ramle signalet ut og stillheten regjere plutselig, inne i lastebilhyttå …

Endelig, når Fm nettet liksom meir eller mindre hadde ok dekning over alt, då slukke man det og sette inn nåke som liksom skulle vær bedre.

Men, som i mine auger faktisk e mange ganger verre, og ikkje har det blitt bedre med tiden heller … Herreguuud … Både sentralt i Haugesund, midt i mellom Frakkagjerd og Aksdal og mange andre steder man absolutt burde hatt dekning, der forsvinne signalet plutselig sporløst …

Skremmande irriterande når man kanskje høyre på nåke interessant …

Det e liksom ingen logikk heller, i kor det e gode eller dårlige signaler, med detta her Dab systemet. Midt på flata markå med for så vidt minimalt med fjell omkring, som inne på Eikeskog i Aksdal, der ramle signalet ut i hytt og pine …

 

Mens, midt i mellom høge fjell, ein laaaang dal og Himakånå, fra Hindervåg og heilt te Vassendvik, der har eg full dekning heile vegen … Forstå det den som kan …

 

Men, det som eg egentlig lura mest på, sånn akkurat idag, når eg liksom tenke meg litt om … Fordi eg har begynt å finna P1 ganske så interessant og til og med høyre litt på Nitimen innimellom, siden det komme før Landsmøtet.

Det e på ein måte om eg har blitt voksen nå !? …

Siden eg av ein eller anna merksnodig årsak finne radioprogram på P1, meir kjekt å høyra på enn disse brautende tjueåringene, på P3 … Lokalradioen her i distriktet, den e eg liksom litt lei av sjøl om eg høyre på den og, sånn inni mellom …

Det e rett og slett P1 som e det stora for tiden, av ein eller aen forunderlig årsak …

 

Kan eg altså og for så vidt mot alle odds, rett og slett ha tredd inn i disse her voksne sine rekker ???

Tjera vena meg …

 

 

4 kommentarer
    1. Har en gubbe som trofast hører på P1, mens jeg hører ikke på radio i det hele tatt. Er jo irriterende om radio detter ut i noen områder.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg