Endelig Påskeferie.. Jaja.. Ferie og ferie, fru Blom.. =D

 

Heisann Folkens..

Då har påskeferien offisielt inntatt heimen, itte nåken heftige dagar på jobb, før ferien va ett faktum, litt ut på ittemiddagen igår.. Kånå hadde rett og slett tatt seg fri på onsdag, nåke som hu valgte å gi beskjed om seint tirsdags kveld.. Eg gikk ut ifra at me sko stå på te siste nikk på jobb, i samla flokk.. Men, så hadde min bedre halvdel gitt kidsa fri fra Sfo og Barnehagen, på onsdagen.. Nåke hu heilt klart meinte me hadde snakka om tidligare, som eg lika klart ikkje kunne minnast..

Så, når Kånå på tirsdagskvelden basunerte ut at det sko bli deilig med ein fridag, satt eg med ett forfjamsa andletet og kikka på hu..

Kånå meinte jo at detta hadde me avklart for fleire uker siden, når me satt ein kveld og planla denna påskeferien.. Ein kveld eg heilt klart må ha slått på autopiloten, mens Kånå kakla i vei.. Så eg redda meg forsåvidt nåkenlunde greit inn, innforstått med min egen tabbe, for ett par veker siden.. Det va ikkje anna å gjera enn å akseptera situasjonen, og håpa ikkje terminalen bugna over av varer, denna siste onsdagen før påske.. Mens eg forbante meg litt øve denna her “autopiloten”..

 

” Ein ting e å la trivielle småting som Kånå babla i vei om, slippa lett gjennom hjernebarken, mens man rutinert svara “ja”, “nei” eller “MmmMmm”.. På alle dei rette plassene..

 

Ein anna ting e når Kånå blande inn jobbrelaterte saker, inn i dei her lange “monologane” sine.. Det hadde eg gjerna ikkje tenkt på, når me begynte å jobba sammen.. Det at eg gjerna må kalibrera hjernebarken, så den får med seg ting som har med jobb å gjera, når Kånå e igang med sine endalause beretningar fra sofakroken.. Jøje meg altså, det ska jaggu meg ikkje væra lett detta her.. Eg satt faktisk å tenkte øve, om det gjerna va fleire ting eg gjerna burde vær obs på fremover, før Kånå gjerna kuppa heila greiå..

Kanskje hu rett og slett har begynt ein liten kampanje, for å ta øve føringå oppe på jobb og.. Eit lite snev av maktsjukå..

E det rett og slett ikkje nok for Kånå å vær overhode i heimen.. !? .. Holde hu på med et intrikat plott, for å på ein eller anna måte ta kontrollen øve den arenaen, som liksom ska væra min..!? .. Gudhjølpe meg og Herrens Hærskare.. Det gjekk et kaldt gufs nerøve ryggen på meg, mens eg såg føre meg scenarioet med Kånå som sjef, der oppe på jobb.. Tjera vena meg, det ville jo vært heilt katastrofalt om eg hadde mista kontrollen der og.. Då ville eg jo blitt gjort te latter, øve for alle kollegane mine, der oppe på jobb..

 

” Jaja.. Det kan jo bare vær ein tilfeldighet, men her e det best å følga med fremover.. Heilt klart..

 

Ellers så går livet sin vante gang her i heimen, på ein tilsynelatande stille og fortsatt itte forholdene, rolig Skjærtorsdag.. Mini’en kom jumpande inn i midten før fuglane feis idag morgens, når me foreldre e i den siste fasen av søvnens barmhjertige favn.. Men, som me mot normalt blir brutalt og uten nåke særlig omtanke, brått reven ut av.. Der den fjotten av ein Mini begynne eit storslått korstog, for å få ein av oss foreldre ut av loppekasså, og opp i stugo..

Sjølsagt har me jo sånne kontra avledningsmanøvre, nett som jagarfly har når ein målsøkande rakett har låst seg inn på de..

Så Kånå treiv fram mobilen sin og satte på Nrk Super te guten, som den første avledningsmanøveren.. Det pleie stort sett å gi oss alt fra ein halvtime, te ein time ekstra søvn.. Så, når guten går lei av Nrk Super, står det ein kasse med bilar på mi sia, som eg automatisk nappa te meg når guten begynne å masa igjen.. Der får me alt fra 15 minutt te ein halvtime meir.. Derifra og ut, har me ikkje pønska ut fleire divergerande tiltak, men då e det som regel på tide å stå opp, alikavel..

 

” Og, siden Kånå meir eller mindre e immun mot mine spede forsøk, i kampen om å slippa å stå opp først, e det som regel eg som står opp.. Ihvertfall i helgene..

 

Hjølpe meg vettu, påskeferie og greier.. Det e nesten fortærande for oss massebarnsfamilier, som gjerna nettopp har kommen te hektene igjen, itte ein julaferie for minnebøkene.. Så blir me igjen nødt te å tilbringa nesten ei heile uka, sammen med ein tropp av uregjerlige ungar, som e i konstant opposisjon, mot sine foreldre.. Mini’en og Litlajentå har gjerna te dels vært greie å ha med å gjera, i tidligare feriar av samme slag.. Men, har heilt klart blitt rekruttert inn i opposisjonens rekker, dei siste årå..

Det e løye med det, men man gleda seg jo alltids te påsken og litt kvalitetstid med Kidsa.. Endelig, så ska man få kosa seg litt sammen, og gjera kjekke ting sammen..

Gå ut på tur f.eks, kor man nærmast e utslitt av å få Flokken inn i bilen, og om ikkje man va småtressa i hovudet før man gikk.. Så blir man garantert heilt tullerusk av 4 galne små, som sjølsagt laga full baluba i bilen, på vei te der me gjerna ska gå tur.. Eller når man ska kosa seg med et spill av et eller anna slag om kvelden, og alt går aldeles strålande.. Heilt te ein av Flokken finne ut at den vinne, eller tape.. Herreguud.. Tap og vinn med samme sinn, e det et ordtak som seie..

 

” Men, det står absolutt ingenting om ka tilstand det “sinnet” ska vær i.. Når man gjerna forsøke å dempa ein Eldstemann, som står og dansa ein jubeldans uten like, midt på stuegolvet.. Mens man ser blikket te Han i Midten, mørkna i takt med jubeldansen..

 

Plutselig så ryke gjerna heila brettspillet lukst i veggen, og ein pissesur Han i Midten trampa opp trappene og inn på rommet sitt.. Scenarioet der e akkurat likt, om man ser det føre seg med omvendt resultat.. Altså, om Han i Midten vant, og Eldstemann tapa.. De e akkurat like der.. Kanskje har man gått ut på glattisen og satt seg ner for å spilla Uno, mot Litlajentå.. Tjera vena meg.. Man kunne likasågodt bare kasta kortene, før man begynte å spilla.. Den jentå har utvikla et ekstremt nivå i Uno, ett spill som forsåvidt e basert på tilfeldigheter og flaks..

Eg vett ikkje.. Enten så e jentå ein lurendreiar uten sidestykke innen kortspill, eller så har hu så mye flaks at man heller burde fått Litlajentå te å plukka ut Lotto tallene..

Påskeferie, eller ferie generelt kan fort bli ei heseblesande tid, kor alt eller ingenting går som det ska.. Hos ein massebarnsfamilie..

Det e jo heilt typisk at når man vil at Kidsa ska komme seg ut dørene, då vil de ikkje ut å leka seg.. Men, når gjerna kvelden komme og man aller helst vil ha de inne, då ska de garantert ut og leka.. Har man laga middag, e ingen sultne.. Men, når maten e kasta eller det e tomt, då komme alltid ett par megakrapyl krypande te korset, og e lika sultne som utsulta gribber fra Sahara.. Man ska sjølsagt ikkje ha lua på seg når de får beskjed, men når de ikkje trenge lua.. Ja då ska de sjølsagt ha favoritt luå, som man ikkje finne nåken plass..

 

” Fjotten står gjerna å skrike i gangen, mens man som forelder tømme garderoben, på leit itte luå.. Ein garderobe man gjerna rydda alt inn i, dagen før.. For at det sko sjå nåkenlunde ut, når Påsken slo inn..

 

Sjølsagt har man glemt å handla et eller anna, og må muligens tråla alle bensinstasjonene på jakt itte kremfløte.. Skiskornå som passa Litlajentå ifjor, e altfor små i år.. Påskepynten ligge garantert nederst i haugen inne i Bodå, og alt må ut før man må inn igjen med driten.. Plutselig må man gjera ett eller anna som Kånå har masa om, i lange tider.. Og verktøyet man trenge, det lå ved siden av påskepynten.. Alt må ut igjen.. Jippi.. Men, man vett at om man ihvertfall ikkje begynne, så har man ei hissig Kåna på nakken, før man vett ordet av det..

Påskeferie.. Eller alle andre feriar.. Eg vett ikkje heilt eg, om det man gjerna knytta te ordet ferie fra barndoms minner av.. Det får muliges ein slags anna meining, itte som årå går..

Ihvertfall når man blir foreldre, og får ein Flokk med ungar.. Kanskje 4.. For det e jo ikkje ferie, ikkje ein plass eingang.. Der man løpe fra alskens aktiviteter man både har lyst eller ikkje lyst å gjør, med ein flokk spinnville ungar og ei ilter, småhissige men stort sett snill Kåna, i helane.. Eg har med tidens løp lært meg ka eg kan forventa, i sånne høytider med ein familie fyrt opp på høyoktan drivstoff.. Sånn at eg ikkje blir skuffa når realiteten blir ein anna enn forventningane..

 

” For all del, eg gleda meg jo te litt fritid sammen med familien, kor me ska kosa oss ilag.. Men, det e viktig å ikkje setta lista for høgt, og heller ta ting som de kommer..

 

Enn å tru at alt bare blir fryd og gammen..

For å skapa kaos på ein effektiv måte, så må man ha litt orden.. Heilt klart..

=D

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg