Ein super dag på strandå… Hverken meir eller mindre…

 

Me visste ikkje helt ka planen va for dagen idag, når me kom opp her på hyttå te Søster mi igår.. Men, så va det ei av dei faste følgerane her på bloggen, som tipsa oss om et lite “Sommarland” i Vrådal.. Og itte ein liten tur på Google for å sjekka opp ka greier detta va, så blei det målet for dagen.. Det e jo det e som e litt kjekt med sumarferie, nettopp det å gjerna oppdaga ting man ikkje har opplevd før, på ein måte.. Det å finna ei litå perla av ein plass, som man storkosa seg på.. Og jøje meg.. Vrådal og Straand Sommarland leverte te 20 i stil, hverken meir eller mindre..

Oppimot 30 grader, ein fin lun sumarbris og fantastisk badetemperatur.. Masse kjekt for ungar i alle aldre, og ein plass kor det va enkelt for oss voksne å ha kontrollen på dei små..

Eg ska ikkje stå her å sei vannet va krystallklart, som i diverse syden land, men det va heller ikkje sånn typisk innlandsvann.. Kor man e nåke småengstelig øve kor man sette beinå.. Eg vil sei det va heilt greit.. Me storkosa oss ihvertfall glugg ihjel, sammen med Flokken.. Eller, ihvertfall eg.. Kånå va nere å vassa litt, men turte seg ikkje lengre ut i vannet.. Hu hadde glemt å ta skifte med seg, påstod hu, og ville ikkje sitta med våte klær i bilen, på vei tebake te hyttå.. Jojo, god dag mann økseskaft.. Av alle plasser me har vært å bada med Kidsa i sumar, så har me ikkje kommen nærmare sydentemp i vannet, enn her..

 

” Eg trur det e der det ligge rett og slett, at hu e blitt ein frysepinne.. Og eg har vondt for å tru på Kånå sine mangfoldige unnskyldningar, om koffår hu ikkje vil bada.. Ihvertfall der me va idag.. Det må nå ha vært øve 20 grader i vannet, minst..

 

 

Men, når hu først ikkje ville ut i vannet, så tok hu nå kontrollen på land, om ikkje mindre.. Så når dei 2 minste ville kosa seg litt på den kjekke lekeplassen som va der, så tok hu de med seg der, mens eg bada videre med dei 2 eldste.. Det va jo ganske mange aktiviteter her, kor man kunne leiga både robåt, sånne træbåtar og kanoer.. Man kunne til og med leiga sånn surfebrett man står på, og padla rundt med ei kajakk åra.. Lika ved klatretårnet va det 2 sandvolleyball baner, ein fotballbane og bak kafè’en lå det ei hinderløypa.. Det va altså null problem for ein massebarnsfamilie å tilbringa ein heil dag her, uten at nåken begynte å kjeda seg..

Nere på strandå hadde man god øvesikt, og vannet va akkurat passe langgrunn.. Det va ikkje sånn som Lyngdalstrandå kor man må gå ein halv km, før man kan dukka seg.. Men heller ikkje sånn at kidsa forsvant i dypet, med et å gå ett skritt for langt..

Man kunne trygt slippa dei små ner aleina, så lenge man lar mobil og andre lignande distraksjoner, ligga i fred.. Og heller følge med på kor Flokken sin e henne, istedet for å posta flotte bilder fra strandå, av seg sjøl.. Om eg sko komma med ein oppfordring te alle foreldre, rundtomkring i våras langstrakte land, så må det vær å legga sosiale medier te sides, når man e på strandå.. Det ska ikkje mange sekundane te før uhellet kan vær ute, eller at kidsa plutselig e ute av syne.. Eg og Kånå har ein regel at ein av oss, ska alltid ha augene på dei som e ute å bada, av Flokken våras.. Det får bli dagens moral preken, rett og slett..

 

” Men, sikkerheten te ungane e tross alt forferdelig mye viktigare, enn å oppdatera Instagram, Facebook eller bloggen sin, for den del..

 

 

Om man ikkje hadde lyst å ligga i solsteiken, å bli grilla som ein nystekt gris.. Så kunne man ta seg ein tur på M/S Fram, som gikk ein liten sightseeing tur ut på vannet, ein tur som varte i 2 timer og gikk klokken 15:00.. Eg lodda jo stemningen blant Flokken og hos Kånå, men blei kjapt nedstemt av badehungrige småbarn og ei solkåt Kåna.. Det e jaggu meg ikkje mye interesse for kulturhistorie, hos den gjengen, det e ihvertfall heilt sikkert.. Eller e det bare eg som begynne å dra på årå, som har lyst te å få med meg sånne begivenhetar.. Det e best eg ikkje lufta den tankerekkå med Kånå, for eg vett heilt klart ka svaret hennas ville blitt..

Eg foreslo å kjøra over tunellen oppe på fjellet og, for å få med oss litt av den praktfulle naturen på fjellet, og ikkje minst sjå kossen veiene va i gamle dagar..

Men neeeida.. Hu ville bare komma seg lukst opp på hyttå, istedet for litt naturopplevelse av sjeldent kaliber.. Eg forsøkte å peika litt på diverse severdigheter underveis opp på fjellet, men Kånå satt bare å mumla svar i retur, med blikket fast festa ner på mobilen sin.. Eg trur  nesten ikkje hu lot blikket vika fra skjermen, foruten når Mini’en måtte ha ein tissepause i Åkrafjorden.. Då klarte hu til og med å senda Eldstemann og Han i Midten, inn på damedassen på Åkrafjordtunet.. Kånå trudde det va et sånn toalett for alle hu, og beklaga seg sjølsagt øvefor dei to gutane, som kom sprutrød i andletet ut, itte at ei dama hadde kommen inn, når de vaska hendå..

 

” Tjera vena meg, vett du.. Hu skyldte det på ein travel dag på jobb igår, før hu måtte pakka te turen.. Og eg ska forsåvidt gi Kånå medhold i den, og det va forsåvidt litt artig og.. Når to småflaue gutar kom tuslande mot bilen igjen..

 

 

Ein koselig liten kafè lå lika ved strandå, som serverte Pizza og et par andre lette rettar.. Ikkje akkurat verdens billigaste affære, så å ta med seg litt mat kan nok væra smart.. Ihvertfall drikka.. 45,- spenn for ei brus va gjerna i øvekant, syns nå eg.. Men, is te kidsa kunne man få, nåken få strandleker hadde de bak disken og god service leverte dei som jobba der.. Sjøl om de snakka engelsk..

Men, dei fleste nordmenn som gjerna hadde sånne jobbar om sumaren, dei e vel på ferie med familien sin i syden.. Sumarjobb e visst ikkje så viktig blant ungdommen, nå te dags.. Virka det som..

Men, men.. Me har ihvertfall hatt ein fantastisk dag på Straand Sommarland idag.. Med sydenvær, ungar som har storkosa seg og ett par godt fornøyde foreldre.. Og det som må væra det besta av alt, det e at heila detta gildet nere på Straand Sommarland, det e heilt gratis.. Man trenge ikkje betala ei krona for å kosa seg der ner, på denna flotte strandå, med den flotte lekeplassen og ei vantrampolina i vannet..

 

” Genialt for oss ihvertfall, som bedrive lavbudsjetts ferie denna helgå.. Då kunne me heller spandera på oss ei flaska og to med brus, te maten.. ;-D ;-D

 

Og med detta så trur eg at eg takka for meg ikveld.. Goe lørdagskvelden, Folkens.. Nå ska eg å Kånå snart nyta ei kalde ei..

Må bare få ein spinnvill Flokk te sengs først.. =D =D

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg