Ei superkjekk helg, på tokt med Kånå og Flokken..

 

Det e ikkje så ofta me får lurt Flokken med på sånne fellesbilder, kor de opptrer samla og tilsynelatende i harmoni.. Så me e stort sett kjappe i avtrekket når mulighetene byr seg, som på bilde ovanføre når de samla seg oppå ei statue av ei Telemarkskviga.. Det va Han i Midten som spratt oppå først, då ville Mini’en også oppå som endte med at Eldstemann og Litlajentå blei kommandert oppå, av Kånå.. Eldstemann lydde med ein gang, mens Litlajentå satte seg på bakbeinå og blånekta å sitta oppå ei ku.. Det fikk væra måte på kor mye hu gikk med på, for at Kånå sko få knipsa et bilde av gjengen..

Litlajentå kunne te nøds stilla seg innte denne kustatuen, nåke meir kom ikkje på tale.. Eg kan jo te dels forstå na, me gutar tenke jo ikkje øve at sånne bilder kan slå tebake, ein gang i framtiå.. Men, det gjør jenter..

Itte å ha levd med Litlajentå i litt over 7 år nå, så har eg erfart at man må passa på mye av det samma, som man må med Kånå.. For å ikkje bli finta langt utøve sidelinjå, om man ser litt sånn intellektuelt og praktisk på det.. Jenter e heilt klart ein anna utfordring enn gutar når de vokse opp, sjøl om Han i Midten virkelig kan vær ein utfordring te tider.. Men, han vett eg stort sett kossen eg ska håndtera, og ser som regel symptomene før det galt.. Har den guten gått sulten nåken minutt for lenge, så bør man trø varsomt og aller helst få mat i monsteret, snarast mulig.. Det e stort sett enkelt å redda stumpane, når gutane i heimen går amok..

 

” Men, Litlajentå e lura.. Skikkelige lura, ska eg sei dåkke.. Eg har faktisk funnet ut dei seinare årene, at det trollet e årsak te at nåken av gutane har gått i fellå, og gjerna fått lett tilsnakk av oss foreldre..

 

Sjøl om det gjerna va Litlajentå som va hjernen bak sjølve fantaskapen, hverken meir eller mindre.. Den jentå har virkelig teft for rampastreker, for å få ting te å detta hennas vei.. Som når me va på Hovden Badeland på søndag, som ein liten Grand Finalè på vår miniferie helg.. Kor Kånå fant ut at jentå trengte nye armringer, fordi den eine va sprungen lekk og slapp ut luftå heila tiå.. Då kom det frem når eg og Mini’en satt oppe i boblebadet for å varma oss litt, at Litlajentå hadde sluppet ut litt luft, når ingen såg hu.. Mini’en hadde tatt na på fersken og spurt koffår hu gjorde det, men då hadde detta Jentetrollet pønska ut ein lumsk plan, kjappare enn svint..

Og fått lillebror sin med på planen, på eit utspekulert vis.. Han og brødrene ville ha svømmebriller, men me voksne hadde sagt nei..

Hvis alle sko få nåke kvar gang me fant på nåke kjekt, så ville det bli fryktelig dyrt i lengden, forklarte me Flokken når me hadde oss ein liten drikkepause.. Men, Litlajentå hadde funnet ein løysning på dette dilemmaet, og .. For når hu måtte ha nye armringer siden dei gamle va ødelagt, så måtte jo gutane få svømmebriller, kom det ifra denna Trolljentå.. Og hu fikk sjølsagt sterkt medhold fra sine brødre, som intetanende om årsaken fikk det de ønska seg, kun fordi jentå hadde tenkt lengre enn sin egen nese.. Men, mest pga at Mini’en tok na på fersken, vil eg tru.. Sånn egentlig..

 

” Jaja, nye armringer viste det seg at hu trengte alikavel, for hu fløyt mye bedre på dei nye.. Og gutane kosa seg jo og holdt fred med kvarandre, mens de dukka og styra på med dei nye brillene..

 

Så alt i alt, blei det jo ein sånn vinn-vinn situasjon ut av det, sjøl om me foreldre blei lurt trill rundt.. Eg har ein snikande mistanke te at detta ikkje e første gangen, den jentå har snurra oss foreldre så te de grader rundt lillefingen.. Nett sånn som Kånå forsåvidt har trilla meg rundt lillefingen, opp gjennom årene.. Joda, kan skjønna me må ha den barnavognå istedet for den me har, som itte mi meining funka heilt toppers.. Men som for Kånå nå va blitt totalt ubrukelig, sjøl om samma argumentet heilt sikkert va brukt, før kjøpet av den gamla og.. Ein plass må jo Litlajentå ha plukka opp sine “hustler” egenskaper, når eg tenke meg om..

Det e jo heilt typisk sånn kvinnfolk greier detta her, med kvinnelist og fantaskap fra ein anna verden.. Men, det e jo litt kjekt å sjå at Kånå blir overlista, av sin egen “lærling” .. At det ikkje bare e meg, liksom..

Sånn kan det gå, rett og slett.. Det blei ihvertfall ein alle tiders dag, på Hovden Badeland.. Me kom i halv 12 tiå, og gjekk ikkje ut av dørene igjen før klokkå nesten va 17:00.. Hadde det vært opp te Kidsa, så kunne me sikkert vært der te stengetid, sånn som dei storkosa seg.. Det e jo ikkje nåke sånn enormt badeland, men det e 2 vannsklier der oppe.. Ei man bare suse nerøve mens man sitte på rumpå, eller ligge på ryggen.. Og ei kor man sitte oppe i ringer, som man flyte rundt oppe i, før man suse nerøve et par små vannfall.. Det sista e det man får mest fart i, og som går inn i ein liten tunell..

 

” Mini’en tok jo heilt av og va vel nærmast i himmelen, når me tok den førsta vannskliå sammen.. Men, den med ringane va han meir reservert mot, han fikk litt mye vann i fleisen, den første gangen trur eg..

Så då blei ikkje den lika populær som den andra..

 

Det som forsåvidt va jysla populært, det va når me lurte Kånå te å gå på ein liten smell, nere i garderobene.. For eg og gutane gjekk ner te garderoben før Kånå og Litlajentå, og fant ut at skifteområdet va et sånn “fellesområde” med båser som man skifta i, før man gikk i dusjen.. Men, det visste jo ikkje Kånå når hu kom ruslande ner, og me hadde fått Mini’en te å spør ka i all verden Kånå gjorde i guttagarderoben.. Kånå stod heilt forfjamsa og visste ikkje heilt ka hu sko tru.. – Jammen, kor e damegarderoben da.. Det stod jo skilt inn her.. Stottra hu fram.. Før Han i Midten fikk knekken i knærnå, og krampelatteren tok han..

Litlajentå va så smått tatt av panikk og på vei ut dørå igjen, med mor si på slep.. Men Kånå hadde hadde lukta luntå, og gjennomskua spøken.. Mens Mini’en stod som ein stolt hane, itte spøken hadde gått rett heim..

Han snakka ikkje om nåke anna, enn at han hadde lurt Mamma og Søster si, den første halvtimen i badeland.. Ska Kånå læra opp Litlajentå itte alle kunstens regler, i kvinnelist og svartekunster.. Så kan vel eg la Mini’en få nåken tips, i utspekulerte spøkerier og fantaskap, vil eg tru.. Det får væra likestilling her i heimen, synast eg.. På det området.. Hjølpe meg.. Det e ikkje bare Kånå som har ting å læra bort her i heimen, eg har vel nåken kunster på lager eg og, vil eg tru.. Man har det vel ikkje meir morosamt, enn ka man laga te sjøl, rett og slett.. Og me e flinke te å ha det morosamt sammen, her i heimen.. Det e ihvertfall heilt sikkert..

 

” Sjøl om det kan bli varmt oppe i topplokket innimellom, så kan man ikkje anna enn å gjerna le av all galskapen, som inntreffe oss.. Sånn i ittetid..

 

Ei super kjekk helg sammen hadde me ihvertfall denna helgå, og kosa oss fra morgen te kvelds.. Og nå e det ei ny uka som står foran oss, før eg og Han i Midten ska låna bobilen te mine foreldre.. Og ha oss ein ekspedisjon øve på Østlandet, kor Eldstemann ska spilla fotball i Norway Cup..

Det blir jo spennande, vil eg tru.. Eg og Han i Midten ut på bobiltur, heilt aleina.. Uten Kånå og resten av Flokken..

Gudhjølpe meg.. Kossen i all verden ska detta enda..!? .. Ein Fatter’n og Han i Midten som stort sett e avhengig, av ei staut, snill og energisk Kåna.. Me ska klara oss heilt på egenhånd når me e på tokt, på andra siå av landet.. Jaja, det går vel sikkert greit, det har jo som regel ein tendens te å gå bra.. Som Far min alltid seie..

Så.. Her e det bare te å gleda seg fremover.. Reisebrev fra bobiltur i neste uka, med to meir eller mindre håplause “gutar” på tur, det kan nok fort bli underholdande..

 

=D

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg