Han i Midten, frisøren og meg..

Han i Midten, og det dyrebare håret hans, før klippen.. =D

 

Foreldrene mine henta dei to minste på skolen og i barnehagen idag, siden det va meiningå me sko feira bursdagen te Han i Midten, sammen med ein klassekompis.. Men, siden kompisen blei sjuk igår, så blei det avlyst, og heller utsatt te neste onsdag.. Sånn egentlig, passa det meir eller mindre perfekt, når eg tenke på kossen dagen skred fremover idag.. Sonen va stupfull når eg kom opp på jobb, i morgens, og inne i ein container hadde de laga ekstra sone te oss, dei på terminalen.. Men, det e jaggu meg merksnodig altså, der eg e bombesikker på at man aldri klara å få ut alt detta godset, i løpet av ein dag..

 

Så klara man på ett eller anna finurlig vis, å få tømt sonen, og kjørt ut alle godset te kundene våre.. Det e ikkje alltid eg heilt forstår kossen kabalen gikk opp, men det kan egentlig vær det samma, så lenge det blei tomt..

 

Jaja, eg gikk nesten på ein smell då, når ein kunde forsåvidt sendte meg ei melding om at de sko senda ein palle i morgens, men som ikkje va klar før seint på dagen.. Det hadde jo eg klart å glemma ut, og fikk lett panikk, når de skreiv melding om at pallen va klar.. Eg va jo nesten kommen te byen igjen, så eg forbante den skrantande hukommelsen min, før eg tok ein sjarmør runde i ei rundkjøring, og suste tebake for å henta pallen inn.. Så stakk eg avgårde å flytta 10 paller for ein bekjent, som eg har hjulpet te med å flytta lageret for.. Og gleda meg egentlig halvt ihjel, te å komma meg heim, slenga beinå på bordet og nyta ein god og varm kopp kaffi..

 

” Siden selskapet va utsatt te neste uka, tenkte eg at ittemiddagen rett og slett lå nystrøken og rolig foran meg, siden Småtrollene va heima hos Bessen og Farmor..

 

Men som alltid, når eg legge ein storslått plan for ein perfekt ittemiddag, så komme det alltids ett eller anna i veien og forkludra det Fatter’n har planlagt, eller ihvertfall sett frem te.. For nærmast før eg har kommen meg inn dørå heima, itte ein heidundrande dag på jobb, så står både Kånå og Han i Midten å trippa i stuå, klar som nåken egg for å kjøra ein tur te byen.. Eldstemann sko avgårde å spilla kamp, så han gikk når eg kom og Småtrollene va jo hos besteforeldrene sine.. Derfor hadde Kånå bestemt at Han i Midten sko få klippa seg, mens hu gikk på ein interiørbutikk og brukte opp ett gavekort hu fikk te jul..

 

Min jobb va sjølsagt å vær anstand hos frisøren, hu visste jo ikkje kossen Han i Midten ville bli klippa, va Kånå sitt argument for at det blei min jobb..

 

Men, eg vett godt det e nåke anna som e grunnen, for guten e mildt øvedrevent glad i håret sitt, og går det lukst te helsikke, så e det ikkje hu som får sjauen, men Fatter’n.. Enkelt og greit.. Jaja, når me først va hos frisøren, så tenkte eg at det e lika godt å slå to fluer i ein smekk, så eg satte meg i ein stol eg og.. Og om nåke sko gå te helsikke denna dagen, så va det gjerna lika godt at alt gjorde nettopp det, på ein gang.. Ingen av dei vanlige frisørmennene va der idag, bare ein eldre mann, og ei dama eg vil sei det va vanskelig å tippa alderen på.. Men, ein ting va sikkert som banken.. Mye erfaring som frisører, det hadde de neppe..

 

” Eg har opplevd mye morosamt i denna sjappå, kor man definitvt får det man betala for, uten tvil.. Og i dag, det va definitivt ein dag me absolutt ikkje fikk for mye for pengene..

 

Teknikken den eldre mannen som klippa meg brukte, det va ein teknikk eg aldri har sett i bruk før, der han spant rundt meg med maskinen og hårføneren.. Så blåste han håret opp eller ner, og svusja maskinen gjennom håret, mens føneren holdt det i samme posisjon.. Det va jo ein kreativ metode, for all del, men om den va så steikje presis.. Det e nok ein anna sak.. Men, jøje meg, han fikk jobben gjort, sjøl om eg meir eller mindre såg ut som ein halvgammal staur av ein kar, med tidenes hentesveis, når han va ferdig.. Då va det verre med denna damå som klippa Han i Midten, som hadde fått klar beskjed, om å ikkje klippa luggen..

 

Men, som sjølsagt klarte å ta av fire-fem cm, istedet for bittelitt, når tuppane ihvertfall måtte trimmes litt.. Han i Midten streika og treiv av seg frisørponchoen, og strauk på dør, sint som ein forskremt lemenflokk oppå fjellet..

 

Eg forstår jo guten godt eg, for all del, han hadde jo spart i lange tider for å få denna sveisen.. Ein sveis som ein Youtuber har, og Han i Midten ville ha.. Og nå hadde denna damå ødelagt heile skitten, meinte guten, som aldri, aldri, sko te frisøren igjen.. Gudhjølpe meg.. Eg fikk ein liten Deja Vu følelse fra det året eg begynte på skulen, eg va sju år og sa det samma te mor mi som Han i Midten , luggen sko ikkje klippast så mye som ein millimeter.. Mor mi ga beskjed te frisøren, og gikk opp i daglivarebutikken i andre etasje, for å handla.. Og kom ner te ein illsint undertegna, som satt i stolen mens tårene spratt, med ein lugg i oppover bue fra tinning te tinning..

 

” Eg gikk ikkje te frisør før eg flytta ut heimante, trur eg, itte den episoden.. Den jobben måtte mor mi ta.. Flaks i uflaksen, det va vel at Hockey sveis, det va voldsomt inn på 80 tallet.. Hockey sveis og pigg..

 

Han i Midten va strengt tatt sønderknust, det samma va forsåvidt frisørdamå, men det gikk seg te når me kom heim.. For då satte me igang med å stripa håret hans, nett som denna Youtuberen hadde, og katastrofen blei avblåst.. Guten såg jo kjempetøff ut, spør du meg, men eg skjønne jo godt at stoltheten va såra, når luggen blei for kort..

 

Eg stakk avgårde for å henta småtrollene, itte håret te Han i Midten hadde fått stripene satt i, mens Kånå redda stumpane..

 

Og når eg kom heim, va det ein superfornøyd gut, som stolt viste frem den nye sveisen.. Mini’en, som hadde vært i storform heima hos foreldrene mine, han tippa øve på veien heim, og va sur som ei potta og trøtt som aldri før, når me kom heim.. Litlajentå va høg som ett fjell, itte de hadde storkosa seg hos foreldrene mine, men slokna på null komma niks, når hu havna i loppekassen..

 

Det samma komme garantert eg og te å gjera ikveld, når kvelden snart e der, og Fatter’n luska seg ner i sengå.. Itte ein hektisk dag i Familien Vandrende Kaos..

Ein dag som absolutt har gitt av seg sjøl, og virkelig tømt undertegna for krefter..

Så godnatt, Folkens.. Nu e det kveld..

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg