Teori og praksis og sånn, i Småbarnlivets makalause Verden…

 

Igår, så va det tirsdag, ein tirsdag som nesten va som alle andre tirsdager i året, hos ein småslitt massebarnsfamilie som jaga mot det det vanliga målet, i ein stort sett strabasiøs hverdag.. Man står opp og tar morgenstellet, nister blir smørt, ungar blir skyssa avgårde på skole og barnehagen før man rushe opp på jobb.. Dei daglige gjøremålene blir gjort unna, før man spinne heimover igjen te den evinnelige ittemiddags kjøret.. Middag må lagast, noen i Flokken ska på trening, andre ska ikkje, klær må vaskast, hengast opp før de blir bretta sammen igjen..

Det e som han der svensken sang eingang midt på åttitallet, det e ein makalaus evighetsmaskin.. Ett maskineri som sjelden går som smurt, spesielt ikkje hos oss..

Igår va det Kånå som føyk ut dørene med Litlajentå på slep, for ein god omgang med Rg-lek.. Mens Fatter’n holdt fortet heima og hadde fått ei oppgåva, nemlig å laga middag, itte eg briljerte med å laga middag i forrige uka, har Kånå funnet meg kompetent nok, te å forsåvidt utføra den jobben.. Ett punkt te på den famøsa listå, te ein Fatter’n med kronisk forbedringspotensiale, har blitt strøket.. A small step for Fatter’n, but a giant leap for Familien Vandrende Kaos.. Men, det holdt på å gå gale igår når Fatter’n tok ein liten høneblund på sofaen, mens Mini”en brukte meg som sofaunderlag, der han satt å kikka på ein film..

 

” Eg sko setta middagen på klokkå ti på seks, men snorka som eit sagbruk, når Eldstemann kom kaukande inn dørene itte fotball trening..

 

Klokkå va blitt litt meir enn den burde vær, men allikavel ikkje så mye, enn at Fatter’n ikkje burde klara å redda skinnet.. Så eg spratt opp som ein ungkar i vårspretten og dekka bordet, skar opp litt salat og satte maten i ovnen.. Dei sprø fiskapanettene sko stå litt lengre enn pomme frits’en, så eg satte dei inni først, og fyrte igang ein alarm på ovnen, så den peip når resten sko inni.. Eg rakk til og med å laga meg ein kopp kaffi og ta meg ein tur ner i carporten, for å lufta “bikkjå”.. (Far min sin slang, for å ta seg ein sigarett) .. Og stod der å dampa, når Kånå kom heim og begynte å rygga inn..

Fristelsen blei for stor, så når Kånå nesten va kommen heilt inn, drylte eg håndflatå inn ett par ganger i veggen, og panikk bremselysene kom på..

Før Kånå kom tumlande ut for å sjekka ka hu hadde kjørt over, mens eg fikk knekken i knærnå og blei tatt av latterkrampen.. Kånå sitt forfjamsa andletet når hu runda hjørna på bilen, det e alltid ubetalelig, og stort sett verdt inngangsbiletten.. Før hu blir nåke småfornærma og skjelmsk, fordi hu gjekk på denna fantastreken, nok ein gang.. Oppe på kjøkken stod bordet så flott dekka og maten snart ferdig stekt, trudde eg, men når Kånå åpna ovnen hadde eg satt pomme fritsen over fiskapanettene, så dei va jo fortsatt så smått frøsne inni..

 

” Note to self : Ska man ha to brett med mat inni ovnen, når man steike fiskepanetter og pomme frites på ein gang, bruk varmluft..

 

Tjera vena meg.. For ein gangs skyld så va vreden fra Kånå mindre enn Eldstemann sin vrede, der han skrubbsulten vandra hvileløst øve gulvet, og forbante sin uduglige far.. Ein sulten tenåring kan fort vær som ein flokk forskremte lemen på fjellet, heilt klart.. Men, ett kvarter seinare va fadesen te Fatter’n glemt, mens han gumla i seg livretten sin.. Fish & chips e alltids ein vinnar hos den guten, mens dei andre i Flokken va nåke meir reserverte, fisk e fisk og aldri populært som middagsrett.. Sjøl ikkje dandert med pomme frits..

Litlajentå meinte at den komboen absolutt ikkje høyrte heima ein plass, og argumenterte sterkt for at hu ikkje va engelelskmann, når Kånå informerte at detta va nasjonalretten i England..

Enkel barnalogikk kan man sjelden argumentera mot, så jentå spiste pomme fritsen, og lot fisken ligga igjen på kanten av tallerkenen.. Mini’en guffla i seg som ein breiflabb der han satt, og brydde seg fint lite om maten sin nasjonalitets opprinnelse.. Han har ikkje kommen inn i matopportunistens rekker ennå, sjøl om eg frykta den tiden snart komme.. Han i Midten va heldigvis ikkje heima, han kan ikkje fordra fisk, uansett om den e kamuflert som panetter.. Tiden kor man skamlurte den guten, med at det va nuggets, den e nok forbi..

 

” Som foreldre, e man nødt te å ta i bruk nåken små gråkvite løgner innimellom, for å få sunn og god mat i kroppane deiras..

 

Ingenting va så godt som brokkoli, når man kalte det kinatrær, istedet for ett grønnsaknavn.. Jaja, ittemiddagen rauk unna og før man visste ordet av det, så va kvelden kommen og to stykk foreldre satt godt planta i sofaen.. Eg forsøkte meg med Hank Moody blikket på Kånå, men blei bruskt avvist og sendt på kjøkken itte hovudtabletter istedet, før hu slokna sakte inn borte i hjørna sitt.. Nåke glør i torvå va nok langt utenfor rekkevidde ikveld, som alle andre nesten heilt vanlige tirsdagskvelder.. Ka du trur, liksom.. !? .. Ild i torvå på ein tirsdag.. Jauda..

Eg satt å glodde på boksen ei god stund, før det slo meg at kanskje ein dusj ikkje hadde vært heilt feil.. Så eg lot Tornerose ligge i fred, og rusla ner trappene..

Det e ikkje så ofta man rekke ein sånn luksusting, som ein god og varm dusj itte ein hard dag på jobb, med ein påfølgande hektisk ittemiddag.. Man ende som oftast opp i ein slags komatøs tilstand, der man sitte å glor i boksen, når kvelden endelig e kommen og Flokken har tatt kveld.. Så detta sko jaggu meg nytast, tenkte eg for meg sjøl, mens klærnå datt på gulvet og carporten lyste mot meg, i badespeilet.. Hmm, kanskje detta her treningsgreiene muligens hadde vært på tide allikavel, der ein liten gryande kulemage skinte mot meg, i lyset fra speilet..

 

” Eg vurderte å ta nåken armhevinger og litt sit-ups, før eg kom på bedre tankar.. Det e lenge te sumarkroppen ska takast i bruk, litt intensiv arbeid i mai/juni holde sikkert..

 

Så eg slo det glatt ifra meg og skrudde heller på dusjen, og spratt umiddelbart ein meter bakover.. Eg hadde flytta den hyllå med sugekoppar te ein i mine auger mye meir praktisk plass, sist eg dusja og den plutselig ga opp kampen med å suga seg fast i veggen, og braste i gulvflisene med ett smell.. Men, nå traff dusjstrålå hyllå og sendte ein dualige sprut iskaldt vann, rett på carporten.. Nok ein gang, denna nesten vanlige tirsdagen, fant eg ut at teoretisk tenkning ikkje alltid e forenlig i praksis, sånn som med middagen..

Note to self 2 : Flytt sugepropp hyllå tebake te der den stod, før neste luksus dusj blir iverksatt..

Eg satte meg på rammå å tømte tanken mens vannet blei varmt, før eg smaug meg inn i den heite dusjen.. Herreguuuud.. Det va ein euforisk opplevelse av stort kaliber, og eg lot det varma vannet gli nedover mitt mildt forfalne legemet.. Koffor i all verden gjør eg ikkje detta kvar kveld, før eg legge meg, tenkte eg for meg sjøl mens eg nøyt opplevelse av ein glovarm dusj.. Men, så slo det meg koffår.. For, lika kjapt som når nåken stoppa vannet i hagaslangen, med å knekka slangen sammen i nevane, og vannet stoppa på sekundet.. Så stoppa tilførselen med varmt vann heima hos oss, når varmtvannstanken e tom..

 

” Nåke Kånå har fått kjenna på kroppen, både titt og ofta, når hu har unna seg litt luksus i hverdagen.. Med ein dusj te kvelds..

 

Men.. Nå va det min tur.. Og der Kånå kauka ut sin vrede som ein velvoksen moskusokse, skreik eg te med ett kvinnehyl som fikk dusjveggane av glass te å dirra i takt med hylet.. Kånå kom trampane ner trappene og treiv opp dørå, av frykt for å møta ein tragedie av uante dimensjonar.. Men, møtte ein stakkars Fatter’n i ståande fosterstilling, som nettopp hadde fått skrudd av vannet, og stod å hutra inne i dusjen.. Alt anna enn ett imponerande skue, mildt sagt.. Det gikk nåken sekundar før Kånå oppfatta situasjonen, men gikk sporenstreks ner i kneståande når hu forstod ka som nettoop hadde skjedd..

Latterkrampen tok hennas småsøvniga oppsyn, der hu datt om på badegulvet, og lot latteren bølga gjennom kroppen..

Det formelig lyste skadefryd ut av kvart fiber i hennas legemet, mens eg bare måtte innse, at eg gjerna endelig hadde fått smaka min egen medisin, itte gjenntatte tømmingar av varmvannet, før Kånå hoppa inni.. Og blei utsatt for det samma sjokket som eg nettopp hadde fått.. Ein nesten vanlig tirsdag va nærmast omme..

Den makalause”Evighetsmaskinen” av ein hverdag i småbarnsfamilen, fortsette å levera te ellevill begeistring..

Middagen kom te slutt på bordet og Fatter’n fikk omsider smaka sin egen medisin, med ein reall kalddusj av sjeldent kaliber.. Teori e sjeldent forenlig med praksis og Kånå fikk sin etterlengta hevn.. Alt e som dåkke nettopp har lest, meir eller mindre nesten mot normalt, her i heimen.. På ein nesten heilt vanlig tirsdag..

Og med det, takka eg for meg, igjen.. Ha ein fortreffelig dag, Folkens.. 😃😃😁😁

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg