Tante Gunbjørg, Kjøleskapet og sånn Internettshopping..

Det e lørdags morgen og me sitte i sofaen heile gjengen å kikka på ett eller anna.. Eldstemann og Han i Midten ser på ein film, Mini’en på I-pad’en og Kånå sitte djupt og inderligt å kikka på sin elskede… Nemlig mobiltelefonen.. Det e lenge siå eg har innsett at eg spille annen fiolin her i heimen.. Kvar gang eg prøve å visa min misnøye øve akkurat detta, e det som å dansa på ett gulv fylt av giftslangar..

Man vett man blir bitt te slutt, uansett kor mange gode argument man har..

Jaja, hvis nåken lura på koffår eg ikkje har nevnt Litlajentå.. Så e det fordi hu sitte på rommet sitt å kikka i veggen.. Ivertfall håpa eg hu gjør det, og ikkje finne på ein eller aen ny rampestrek.. Hu sitte der med lyseblått hår, sitt fjerde antrekk for dagen og forhåpentligvis skjemmest øve sitt siste mesterverk av ein rampastrek..

 

Når man ikkje trudde det kunne bli galnare, så gjør hu ett rekordhopp oppover på skalaen øve fantaskap..

 

Men nok om det.. Kanskje eg komme innom det seinare i helgå, om eg orka å tenka meir på det.. For det eg egentlig tenkte å skriva littegrann om, det va det nya kjøleskapet te Tantå mi.. Tante Gunbjørg.. For hu ringte meg her på torsdag når eg va på jobb.. Tante pleie jo bare å ringa når hu ska flytta, så eg blei i øvekant overraska.. Så eg spurte kor hu sko flytta nå, før Tante nesten fikk sagt hallo..

Det va jo ikkje lengre enn ett år og to, siå eg flytta Tante inn i den nye leiligheten sin..

Nå høyres det nesten ut som om eg kjøre flyttelass aenkvart for Tante Gunbjørg, men eg gjør ikkje det.. Det har vel vært ca ein gang i 10 året, dei siste 3 gangene.. Men det va visst siste stopp når Tante flytta te der hu bor nå.. Men, men.. Eg har lært meg at alt her i livet e relativt..

 

Og ein gang te e hu bare nødt te å flytta på seg, enten hu vil eller ikkje.. Men det e nå forhåpentligvis lenge te..

 

Hu kom rett og slett på låtten øve min skarpsindige intuisjon, når eg svara på telefonen.. Og kunne ikkje anna enn vær enige i at det va lett å trekka den slutningen.. Men hu sko altså då ikkje flytta, Tante måtte bare ha ett nytt kjøleskap.. Og lurte på om eg kunne vær behjelpelig med å få det heim..

Eg trengte ikkje tenka meg så lenge om, og det kunne jo fort bli ett eller anna å skriva heim om og.. Tante Gunbjørg e såvisst ikkje akkurat nåke A4 mennesket..

Tante har ganske så kjapt omfavna detta med sosiale medier, og spesielt Facebook, for hu e ein racer på Facebook.. Og har fulgt denna reisen min fra anekdoter på Facebook, te det kulminerte i ein blogg.. På mange måtar har Tante vært ein av fleire årsaker te at det i det heila tatt blei ein blogg..

Så det passa jo seg fint at hu og får seg ett innlegg, om sine siste eskapader..

 

For Tante orka ikkje å ta runden på elektromarkedene, når kjøleskapet tok sine siste hikst og vandra inn i hviteverden himmelen.. Det va ein av dei flottaste dagane te nå i år, og den sko ikkje tilbringast på kjøleskap jakt i ein elektrobutikk.. Så Tante rota fram ei sida på internett, scrolla nedover te hu fant det hu leita itte, trykka bestill og ikkje lenge ittepå så va det i boks..

De hadde til og med detta vidunderet av ett kjøleskap på lager her i Haugesund..

Så derfor denna telefonene te meg, siå eg kunne hjelpa Tante med å frakta vekk det gamla og henta heim det nya.. Ikkje nåke anna enn ein plankejobb.. Eg har jo ett sånn sekkahjul på lastebilen, så einaste “arbeidet” her blei jo å trilla kjøleskapene rundtomkringfallera.. Så itte jobb stakk eg ner te Tante og henta både hu og det gamla kjøleskapet..

I bilen på vei te butikken, lovpriste Tante detta her med å bestilla på nett.. Ja, kor enkelt det rett og slett va blitt å kjøpa seg nåke nytt..

 

For det e ein kjennsgjerning at man fort kan gå seg litt vill, når man e på handel itte hvitevarer.. Enten fordi utvalget e så inni granskauen stort, eller pga ein øveivrige selgar så ikkje vil selga deg det kjekka netta de har på tilbud, men heller det dyra flotta så de til og med har inne på lager..

Mens det andra billiga som va på tilbud, det må du venta på i 3-4 uker..

Det slår fanken meg ikkje feil, og bare det e nesten ett argument for å alltid handla på nett.. Men eg dele ikkje heilt denna entusiasmen Tante har for å handla på nett, av og te så syns eg det nå e greit å kikka og gjerna prøva det eg ska kjøpa meg.. Spesielt klær f.eks, der må eg i butikken for å finna rett størrelse, og lika å få det eg handla med ein gang..

Der mange sikkert går i butikk og prøve klær, sko eller lignande..

Før de gjør seg kostbare og gir beskjed at de må tenka på det, men heller stikke heim og bestille dei skornå, bukså eller genseren på nettet.. Sånt nåke lika eg ikkje, det e å utnytta stakkars butikkansatte som gjerna kunne fått ett salg på nåken andre.. Som gjerna gikk ut, fordi selgaren i butikken va opptatt med den som alikavel handla det på nett..

 

Å gjør sånn syns eg rett og slett e ufint, spør du meg.. Te slutt finnes det ikkje virkelige butikkar igjen, og me må handla alt på nettet..

 

Jaja, akkurat sånne ting som ett kjøleskap kan eg te dels vær enige med Tante, om at nettet gjerna e ett bedre alternativ.. Enn å stå å krangla med selgaren for å få lov te å kjøpa det kjøleskapet man har bestemt seg for.. Når man kan bruka 4-5 minutt på nettet, og nærmast få det levert heim.. Tante va ivertfall ekstremt fornøyd med akkurat detta opplegget..

Tante hadde funnet seg ett litt lavare kjøleskap, enn det hu hadde.. Heilt perfekt meinte Tante, siden hu ikkje trengte nåke sværande monster av ett kjøleskap..

Så når me kom fram te elektrobutikken, slapp eg Tante av foran hovedinngangen.. Mens eg kjørte på baksiå og heiv ut av det gamla.. Eg rekna med at de gjerna leverte ut kjøleskap på baksidå, siden det tross alt e litt størrelse på de.. Så når Tante ringte og sa de leverte det ut på framsiden, blei eg nå bittelitt forvirra.. Men, det va lenge siå eg hadde handla nåke der, så de hadde sikkert endra på rutinene..

 

Men eg forstod jo litt årsaken, når eg kom inn på framsiå igjen.. Og ikkje visste heilt om eg sko le eller grina, men istedet prøvde å holda maskå..

 

For der stod Tante med ett nett lite kjøleskap, som riktignok va lavere enn normalt.. Men nåke Tante garantert ikkje hadde tenkt på, det va bredden.. Hu hadde gått ut ifra at kjøleskapet hadde kjøleskapbredde, sånn som alle andre kjøleskap.. Men ikkje detta kjølaskapet, som heilt klart hadde vært innom ein liten slankekur på vei gjennom fabrikken..

Eg trur ikkje eg lyge om eg seie det va omtrent 15-20 cm smalare, enn standard størrelse.. Det minna meir om ett lite lykketroll av ett kjøleskap enn ett monster..

Tante prøvde heilt klart å holda maskå lika mye som meg, men når me kom heim og fikk det inn i leiligheten hennas.. Så klarte hverken eg eller Tante å skjula denna undertrykte skepsisen meir.. Det passa jo absolutt ikkje inn, der det forriga kjøleskapet stolt hadde fylt opp tomrommet.. Det såg jo om mulig, ennå mindre ut enn det va..

 

Eg kikka lettare bekymra på Tante, som forsåvidt såg lika bekymra på meg.. Før latterkrampå tok oss..

 

Eg sette ein lysastake på siå av skapet, som forsåvidt gjorde underverker sånn estetisk sett.. Det blei på ein måte nåke muntert bedrøvelig.. Og når eg såg all maten Tante sko fylla detta vidunderet med, sette forsåvidt hjernen min igang i begge retningar.. Detta kunne umuligt gå bra..

Men, som eg nevnte ovanføre her ein plass.. Tante e ikkje nåke A4 menneske, og ser stort sett positivt på det mesta..

For sjøl om det gjerna kan argumenterast for at ett bittelite besøk, for å sjekka størrelsen på skapet gjerna hadde vært på sin plass.. Og at eg hadde ein liten troskrise om skapet kunne romma all maten te Tante.. Va ikkje Tante anna enn fornøyd med kuppet sitt, men man kan gjerna ikkje aent når man tross alt har gått på ein “liten” astronomisk smell..

Alle andre enn Tante Gunbjørg ville blitt djupt sjokkert og kanskje bunnløst bedrøva..

 

Men Tante tok det på strak arm, å sendte meg avgårde heim.. Detta ordna seg nok uansett, beroliga hu meg med.. Og når eg rusla inn dørå heima, som den sedvanlige helten av dårlig timing og fikk kald middag av Kånå..

Va eg faktisk litt bekymra for koss detta sko gå for Tante, og minibaren..

For eg har faktisk opplevd minibar på ett hotellrom, som nesten va lika stort som Tante sitt nya Kjøleskap.. Men jaggu meg så tikka det inn ett par meldingar utpå kvelden.. Kor Tante tilsynelatande hadde fått plass te heile sulamitten, inne i minikjøleskapet..

Og alle mine bekymringar blei stilna..

 

 

Men.. Før eg hadde forlatt leiligheten te Tante og detta miniputt kjøleskapet..

Va både eg og Tante forsåvidt samstemd i, at det heilt klart burde gjerast litt meir og gjerna bedre forarbeid, ved kjøleskap kjøp.. Og at kjøp på internett heilt klart ikkje e risikofritt.. Sjøl ikkje om det gjelder hvitevarer.. Det e gjerna best å få litt hjelp av fagfolk, så får man bare stå på kravå om man vil..

Eller gjerna innsjå at det kjøleskapet man absolutt sko ha, kanskje ikkje e det besta valget.. Og at selgaren gjerna har rett..

Men, man får sei som ett ordtak så fint proklamere…

 

De galne har mange artige stunder, som de vettuge går glipp av.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg