Sylvi Listhaug, Magnus Carlsen og Anundsen – Your Boys took a hell of a Beating…

carlsenlisthauganundsen
Bilder lånt av Regjeringen.no, Vg.no og Aftenposten.no

 

Eg hadde egentlig lova meg sjøl at denna siå ikkje sko vær så voldsomt meinande om så mye, f.eks om politiske krumspring, kjendisar eller kanskje om me bør ha kongehus eller ikkje..

Det va ikkje derfor eg starta ein blogg liksom, det å vær ein belærande, provoserande eller debattskapande blogg..

Eg ville bare samla mine hverdagshistoriar fra Facebook, på ein plass eg.. Så man slapp å scrolla nerøve heile “veggen” min for å gjerna lesa den på ny..

 

Men dei siste dagane har muligens troen på norsk politikk, fått seg ei kraftig skrapa i lakken, ivertfall for meg.. Når voksne folk så e medlemmer av den politiske elite, ja til og med så sitte i minister poster på stortinget..

Går ut i full offentlig skittentøy vask, itte å blitt provosert av ein skuespillar, ein organisasjon og ein anorakk..

Då kan man jo begynna å lura på om nivået i det politiska miljøet her i Norge, rett og slett har fulgt rentekurven dei siste årå.. Og nå nærmast truffet nullpunktet..

Og når ein medpolitikar i regjeringå henge seg på, for å liksom vær morosam i ett harselas.. Så vett han ikkje forskjell på NOAS og NOAH, eingang..

Gudhjølpe meg..

Har de ikkje rådgiverar så gir de gode råd, om god skikk og bruk av sosiale medier, så hjelpe de om de sko vær usikre på nåke eller ivertfall med å sjekka fakta..

 

Til og med eg lærte meg nokså tidligt i livet, at nåken ganger når man blir provosert så må man ikkje svara.. Man kan velga og gjør det, men då som oftast ivertfall itte å ha sove på det ei natt..

For det komme stort sett ikkje så mye godt ut av lite gjennomtenkte spontane svar..

Det e som oftast best å la det ligga litt, så svaret gjerna ose av litt gjennomtanke, klarhet, og ikkje minst fakta.. Det e jo lett i ittepåklokskapens navn og sei at man “skreiv feil”eller lignanade..

Men uansett kossen man snur å vende på det, så får man ikkje Diplom for å vær ittepåklok.. Har eg høyrt..

 

Så Sylvi Listhaug, Andreas Anundsen og til og med Kristoffer Joner.. Vær så snill å tenk dåkke bare bittelitte grann om, før man tar stuten ved hornå og peisa igang på sosiale medier..

Eg huska når eg lurte meg te å kikka på sånne politiske debatter i barndommen, når Gro Harlem Brundtland og Kåre Willoch havna i nåken av sine legedariske ordvekslingar..

Kåre Willoch va ein mester te å provosera Gro Harlem Brundtland, med sine overjordiske vokabulare evner, ofta krydra tjukt med humor av diverse formar.. Som oftast sarkastisk, men og mye lun og fin humor..

Men hu Gro va ikkje verre enn at hu stort sett klarte å ro seg iland, på ett eller aent vis.. Hu kunne snakka for seg hu og, for all del.. Men uansett kor fandens uenige dei to kunne vær, så blei det aldri skittentøy stygt..

Det gjekk stort sett høflig for seg, sjøl om det kunne bli oppheta.. Der har nok nåtidens politikerar nåke å lera..

 

F.eks huska eg godt ein tv debatt når det blei stilt spørsmål te Kåre Willoch, om han va den borgerlige statsminister kandidaten.. Ellår huska godt va gjerna å ta hardt i, men eg kom ivertfall på det igjen, når eg så det på Youtube.. 😉

“Om det kan jeg vel si, at dersom jeg skulle bli spurt så ville jeg ikke kunne finne det riktig å svare nei.. Svara Willoch, med glimt i auga..

Og litt seinare i samme debatt, så går Gro langt i å konstantera at Kåre va den borgerlige kandidaten..

“Så er saken den at det er Høyre som er sterkt dominerende, og det er Kåre Willoch som er den borgerlige statsministerkandidat..

Hvorpå Willoch svara kjapt, te latter fra salen..

“Mente du det skulle være ett skremsel…?? ..

Det va sånn han heile veien forsøkte å bringa Gro ut av fatning, for det va vel ingen hemmelighet at Gro hadde ett lite problem med å styra temperamentet sitt..

Men det blei alltid gjort på ein høflig fin måte.. Arrogant og knallhardt, men ofta med mye humor.. Og nesten alltid fjes te fjes..

 

Ikkje sånn som nå… Kor man sikkert sitte på kvart sitt kontor, og slår laus på tastaturet så ville dyr på jakt.. Og ler rått av sine egne stygge utsagn om den andre, og når man spør rådgiverne sine om man kan skriva nåke sånt..

Så tør garantert dei ikkje anna enn å svara ja, med frykt for at jobben ryke om de svara nei..

At man sende motstridige signaler te den kommande generasjons politikerar, så nå lære på skolen at det e nulltoleranse for mobbing.. Ja, det ser det ikkje ut som at e så voldsomt viktigt..

Så lenge man får tøffa seg litt på Facebook og får litt meir “Likes” te profilen sin.. Tjera vena meg… Og detta e voksne folk så e valgt inn av oss, for å tjena folket på best mulig måte..

Man kan jo bli matt av mindre, vettu..

Hu kunne jo bare holdt kjeft, eller i det minsta på ein smått humoristisk måte bare gratulert NOAS med alle inntektene “hu” hadde anskaffa de.. Så hadde sikkert saken vært død for lengst…

 

Også har me han sjakk “dude’en” Magnus Carlsen, så e i vinden igjen, ein av “Idretts” Norges store yndlingar.. Men så ivertfall ikkje har lært seg å tapa med stolthet endå, og oppføre seg heller så ein 3 åring i trassalderen når det gjekk skeis her i ukå..

Snakka om å vær ett godt forbilde altså, man må jo vara mann nok te å svara for sine feil..

Sånn så Bjørn Dæhlie gjorde i sine glansdagar, når han gjerna gjekk på ett forsmedelig surt tap.. Eg kan ikkje huska at han stakk fra ein pressekonferanse for å furta på ett hotellrom..

Neida, han stod rakrygga og tok imot spørsmål, og sa gjerna at idag va eg ikkje god nok og tapte heilt fortjent..

Det e sånn man blir legendarisk i mine auger..

 

Ellår episoden med John Arne Riise her for nåken år siå, når han forsåvidt hadde begynt å bygga seg opp igjen itte alle skandalane opp gjennom årenes løp..

Men så fekk han forsåvidt gjennomgå litt i Claus Lundekvams sjølbiografi.. Og det blei ett mediehysteri uten like..

Det blei påstått i bokå at Riise hadde hatt besøk av 3-4 jenter på rommet, under ei landslagsamling.. Men Riise gjekk ut og benekta heile saken og påstod at det bare va tull..

Altså, der burde jo bare Riise kjørt på, istedet for å benekta.. F.eks så kunne han jo bare uttalt at Lundekvam, så ikke fekk med seg hverken spillermøter, treninger eller lignenede..

Umuligt kunne ha fått med seg at det ikkje gjekk 3-4 damer fra hans hotellrom på ein dag, men minst 8-9 damer og ett par menn..

Så hadde den saken sikkert blitt lagt død, før det hadde blitt ein sak i det heila tatt..

 

Ett par ordtak te den siste ukå’s begivenhetar, det må vel vær at “Hovmod står for fall” .. Ellår f.eks “Beskjedenhet er kunsten å se ydmyk ut når man forteller folk hvor dyktig man er” ..

Og bare for å ha det sagt..

Eg har hverken sverta, baksnakka eller hetsa nåken i detta innlegget… Kun kommet med velmeinte gode råd og observasjoner om ett par ting, så forsåvidt har bedekt media dei siste dagane..

Jaja, akkurat det om John Arne Riise va forsåvidt ett sånt i ittepåklokskapens navn råd da, men som sagt..

Man får jo ikkje diplom for det alikavel… =D

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg