Stian Thorbjørnsen – Alias Staysman og 10 på Topp..

Foto : Nrk

Eg hadde lagt Mini’en igår, og låg forsåvidt som ett levande leketeppe, nere i loppekassen hans.. Der han danderte ryggen min med ett lite arsenal av småbilar, og ga meg streng beskjed om å ligga i ro, nåke som sjelden e ett problem, ein fredagskveld itte ei hard arbeidsuka.. Men, Mini’en hadde sikkert ein episode i minne, kor han møysommelig hadde plassert bilane ut på ryggen min, kor eg snur meg øve på siå, uten å tenka meg om.. Og heile leken te guten blei ødelagt.. Tjera vena meg.. E det ein ting Mini’en e ekspert på, som han i mine auger e nødt te å ha arva fra Kånå, så e det å krisemaksimera ting og tang.. Ingen kan ta ein bagatell, og slå den opp som om det nærmast e verdens undergang, som dei to der..

Heldigvis, så e de sjelden langsinte nåken av de, så itte litt godsnakking den gangen, blei eg tilgitt av ein småamper Mini.. Nåke han og gjerna har te felles med mor si, det å vær litt småamper, i ny og ne..

Men igår kveld, når eg nesten hadde falt inn i drømmenes verden, så dukka hovudet te Kånå opp i døråpningen, og lurte på om me ikkje snart sko sjå Idol.. Mini’en va ikkje snauere enn at han sa det va heilt greit, for han gidda ikkje å leka meir, han va trøtt han nå alikavel.. Han e stort sett ganske så ærlig han der Mini’en, når det forsåvidt komme te det mesta.. Han kan finna på å sei sånne ting som f.eks – Pappa, kan du ta glasset te meg på bordet ?? .. Kor eg gjerna svara nåke perplekst – Jammen, du sitte jo mye nærmare glasset du, enn meg..!!?? .. – Joda, men eg gidda ikkje, pappa.. Svara guten kontant..

 

” Eller den gangen han lå på gulvet å dro seg foran barne-tv, når Kånå ropte at det va middag og guten kauka på Fatter’n.. – Pappa, kan du bæra meg te stolen..??.. – Eh, Nei..!! .. Svara eg.. – Åhh, Pappa, eg gidda ikkje gå.. Svara Fjotten..

 

Gudhjølpe meg vettu.. Men, men.. Nåke må vel guten ha fra Fatter’n og, så man får vel bare la notå gå, og sjå gjennom fingrane av og te.. Men, for å komma te saken her, og det overskriften gjerna gjenspeila.. Så fant Kånå plutselig ut at hu hadde ein haug med ting hu sko gjera på kjøkken, når eg satte meg i sofaen, klar te kveldens tv-kveld.. Sjøl om eg hadde meir eller mindre skura kjøkkenet, når Kånå va på trampett-lek med Mini’en igår, så fant Kånå nåke hu måtte gjera, alikavel.. Og jaggu meg hadde hu flaks, for maskinene eg hadde satt på, itte eg rydda av kjøkkenbordet.. Den va jo sjølsagt ferdig, når hu hadde ommøblert ett par kjøkkenskap, så då tok hu den og..

Alikavel, så gjorde det ingenting.. For eg kom i hug at detta her “10 på Topp”, med han der Staysman, eller Stian Thorbjørnsen som han hette, det sko begynna på Nrk igår..

Ka ska man sei liksom, Staysman, sjølvaste “Rølpekongen” her i Norge i nyare tid.. Eg må jo bare få innrømma, at eg egentlig har ett sterkt ambivalent forhold akkurat te den fyren, på ein merksnodig måte.. For når me gjerna e ute på ein kjøretur, kidsa sitte i baksetet og det herske eit lite utenomjordisk øyeblikk av idyllisk harmoni.. Så kan man ta fanden på at alt går te helsikke, om ein av sangane te Staysman plutselig blir spilt på radioen, og man ikkje heilt får det med seg med ein gang.. Før refrenget runga i kupe’en, og fira små synge med for full hals, som ett reinspikka rølpeband der i baksetene.. For det e jo ein kjennsgjerning at refrengene e laga enkle, sånn at man kjapt får de på hjernen, i Staysman sin musikk..

 

– Syng rara alle mann.. Ta med deg blandevann.. Og drekk dæ te møkkamann.. Syng rara alle mann.. Ta med deg blandevann.. Å drekk dæ te møkkamann..  (Jiiiihaah!)

 

Herreguuuud… I forfjamselsen øve den unisone allsangen fra baksetet, så klara man jo heilt sikkert å trykka på alt anna, enn det man ska.. Plutselig glir vindusviskerane øve ei knusktørr frontruta, og med eit kvinande crescendo så vekke viskerane gjerna Kånå, som har tatt seg ein hønelund.. Kanskje skrur man volumet opp, istedet for ner, te øredøvande jubel fra rølpekoret i baksetene..  Før man får kontroll på kaoset og endelig får skifta te ein anna kanal, te baksetekorets store skuffelse.. Mens Kånå sende meg ett iskaldt blikk, som heilt klart betyr “Ka i helsikke e det du holde på med”, liksom..

Men, tjera vena meg.. Når man endelig oppleve litt harmoni i bilen, og tankane gjerna flyr te dei gode gamle dagar, kor man sikkert høyrte på rølpemusikk sjøl..

Så e det ikkje alltid lika lett å følga med, på ka som strømme ut av høytalerane i bilen.. Den gangen før Kånå kom inn i livet mitt, og man satt sammen med sine svirebrødre på vorspiel, og kauka te rølpemusikk for full hals.. Kanskje Sauekjøtt med E6.. – Sauekjøtt, sauekjøt, sauekjøtt, sauekjøtt, sauekjøtt.. ja det æ gøtt.. Av det kan me laga ein god fårikål, og eit kjempegøtt lambelår.. Eller nåke av Bjørn Rosenstrøm.. Eg ska ikkje dra nåken strofer fra han, hjølpe meg.. Det e hakket verre enn Staysman, til og med.. Men, for all del, eg har ingen problem med å høyra på Staysman sin musikk, men eg e liksom ikkje der i livet meir, kor sånn musikk blir spilt..

 

” Det e liksom musikk som høyre te ei fordums tid, på ein måte, den tiden kor undertegna itte to lange forhold på rappen, levde nåken år som ungkar og spillemann.. Den passa liksom ikkje heilt, når man har blitt massebarnspappa..

 

Men, så satt eg å kikka på Anne Lindmo her for nåken uker siden, og der dukka jaggu meg Staysman opp, eller Stian Thorbjørnsen som han egentlig hette.. Og sjøl om Stian jaggu meg fremstod omtrent som han alltids gjør, så hang ein eim av nåke meir voksent øve fyren.. For all del, når det komme te livserfaring, så har muligens Thorbjørnsen meir av det, enn gjerna den gjengse mannen i gatå.. Med tanke på at han har tjenestegjort i militæret, både i Kosovo og Afghanistan.. Ikkje minst så har han vært med på både Robinson, Skal Vi Danse og Paradise Hotel.. Så erfaring med tv og ein god dose med livserfaring, det har nok fyren innabords..

Men, det va gjerna ein nåke meir reflektert Thorbjørnsen, som satt i stolen hos Lindmo enn eg hadde trudd.. Eller sett tidligere..

Tjera vena meg.. Kanskje har han alltid vært ein reflektert kar, at det bare e “imaget” fyren har skapt, som eg har fått med meg.. For det å væra programleder, det tok Thorbjørnsen ihvertfall på strak arm.. Der han med stødig hånd, losa oss gjennom ett strålande program, som handla om 10 på Topp av musikk, i ett spesielt årstall.. Om det va det, at årstallet va 1985 i første program, som gjorde at eg likte det skremmande godt, det kan det jo fort vær.. For det va vel omtrent på den tiden, kor eg begynte å høyra skikkelig på musikk.. Med Bryan Adams, Kim Larsen og Prince av alle ting, som idoler den gangen..

 

” Jaja, samma kan det væra.. Programmet va jaggu meg kjempe kjekt, og eg storkosa meg der eg satt å kikka, mens Kånå svinsa rundt ute på kjøkkenet..

 

Jøje meg, det blei gjerna mye skryt av Stian Thorbjørnsen aka Staysman detta her, men når folk overraske meg med positivt fortegn, så fortjene de jaggu meg ros.. Det e ikkje så ofta Nrk klara det kunststykke, med å underholda meg så te de grader.. Men, det fikk jaggu meg Thorbjørnsen te, med detta 10 på Topp programmet..

Han e jo blitt 2 barnsfar og, så det kan jo vær han har fått med seg ett kapittel eller to, fra vår elleville hverdag.. Det e ikkje godt å sei.. Dei fleste kan vel kjenna seg igjen, i ein eller anna historie her i fra.. Vil eg tru..

Han har ihvertfall få te ufattelig mye, han Stian Thorbjørnsen, eller Staysman.. Mye meir enn man gjerna sko trudd.. Men, vil man ting nok, har pågangsmot så det monna og står på.. Så e det vel nesten ikkje grenser, for ka man kan få te.. Heilt klart.. Så sjøl om eg har ett ambivalent forhold te Stian Thorbjørnsen og musikken hans, så sneik han seg nåke lengre inn på pluss siden igår..

Han gjør det han kan best, og det e heilt klart å underholda oss publikum.. Kanskje nåke meir lavmælt, men alikavel som ett friskt pust..

Eg kosa meg ihvertfall glugg ihjel, den timen det stod på..  =D

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg