Søndag, fotballcup og Coronaviruset …

Ein trist søndag, med tanke på været … Regn, regn og atter regn …

 

Det har blitt søndagsmorgen. Faktisk sent søndagsmorgen, nesten på kanten te å vær søndags formiddag, her i heimen. Eg vakna aleina nede i loppekasså denna morgenen. Kånå hadde hverken kjørt Yamashita slaget sitt med albuen, eller Van Damme kickboxer kneet i ryggen på meg, for å jaga oss ut av sengå. Meg og Mini’en. Faktisk så har eg ingen minner om at nåke spesielt skjedde, sånn tidlig på morgenkvisten idag.

Mest sannsynlig så har Mini’en sikkert masa hål i hovudet på Kånå, fordi han sikkert va sulten, som han alltids e om morgenen. Sulten som ein ulv …

At den skrotten kan trø i seg fire-fem skiver om morgenen, det e nesten et lite under, for det vise jaggu meg ikkje så godt igjen. Men, der igjen, og med tanke på aktivitetsnivået hans, så skjønne man jo at fjotten må ha drivstoff. Masse drivstoff. Han e forresten litt skuffa idag, for i utgangspunktet skulle guten på fotballcup, men den blei avlyst av frykt for Coronavirus smitte. I mine auger ein fornuftig avgjørelse, sjøl om beskjeden gjerna kom litt sent. (Fredags kveld) …

 

” Sosiale medier gikk jo amok, og mange meinte det va på kanten te hysteri og at då måtte man vel stenga skoler, badehaller, bedrifter, butikker, kjøpesenter etc. etc. … Tjera vena meg, altså …

 

Paradokset oppe i det heila her, det e at dei samme som forsåvidt gaula høgast om kor hysterisk detta va, mest sannsynlig hadde vært dei som hadde hengt ut både kommune, idrettslag og lignende, om det hadde endt med ett stort smitteutbrudd, pga denna cupen … Det e som ein del skrive i diverse kommentarer, gå på jobb, handle i butikken og forsåvidt gå på skolen, det e slike ting som man må.

Ein fotballcup kan man greit leva med at det ikkje blei nåke av …

Eg syns meir synd på idrettslaget som hadde styrt på for å laga te denna cupen, med utallige dugnadstimer, det e jo dei som blir den største taperen her, på sett og vis …

Ikkje me foreldre og barna våras. Me burde vært glad for at nåken faktisk tok denna avgjørelsen, slik at man kanskje klare å begrense utbruddet her i distriktet. Det e jo ikkje alltids at me voksne vett det besta for oss sjøl, sjøl om me faktisk e voksne, men heller oppføre oss som kranglevorne småbarn på sosiale medier. Gudhjølpe meg altså … Mini’en, han tok avgjørelsen med stoisk ro, sjøl om han blei skuffa …

 

– Jaja pappa, det va nå lika godt at de stengte cupen, for han der Coronavirusen vil ikkje eg treffa … Sa guten, og dermed va han ferdig med den saken …

Og det e forsåvidt eg og. Det va virkelig synd at cupen blei avlyst, men det e ikkje verdens undergang. Punktum …

 

Nei … Nå e det vel på tide å begynna å virka litt her i heimen … Me ska i selskap idag, og det kan jo alltids bli ein livlig affære, med tanke på våre tidligere eskepader … Været ute e bitrist, heimen ser forsåvidt heilt allright ut, men nåke må sikkert gjerast ein eller anna plass, kjenne eg Kånå rett …

Det e vel best å begynne valsen med å finna på ett eller anna, slik at det ser ut som om eg gjere nåke fornuftig …

På den måten, så slippe eg gjerna klar det Kånå kanskje meina e fornuftig bruk av tiden, ein sein søndags morgen, eller tidlig formiddag … Kanskje eg ska ned å rydda i Boden, f.eks … Det e fryktelig lenge siden eg har sett innsiden av den, sånn egentlig. Det har vært fryktelig travelt både på jobb og i heimen, så eg har liksom ikkje gått på dei største smellane, i det sista …

 

” Men, plutselig … Så går eg på ein taktisk katastrofe manøver, og ryke lukst avgårde nedover trappene, med liggeunderlaget og soveposen under armane …

 

Då e det jo gjerna greit at det e plass te meg, der nede, for det e det absolutt ikkje nu … Eldstegutane har nettopp vært på skidag, så i iveren itte å rota frem skisakene deiras, forlot eg åstedet i totalt kaos …

 

Ha ein flott søndag, Folkens … Nu må nåke gjerast …

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg