Snøballkrigen – Eit realt Sjøslag..

Det blei et uhorvelig snøvær igår og det lava ner te den store gullmedaljen, fryktelig irriterande når me va på jobb men desto meir kjekt når me kom heim.. Kånå sko avgårde på trampett trening med Mini’en, og eg, Litlajentå og Han i Midten satt i stugo å lurte på ka me sko finna på.. Når Litlajentå kom på den geniale ide’en om å laga snøborg i bakgården våras.. Det som bare va ein grussflekk tidligare, men som blei ein forlengelse av heimen vår i sumar..

For då snekra eg ihopa ein terrasse bak huset, som va te stor glede resten av sumare.. Jaja, det som gjerna va av sumar ifjor, for det va ikkje sprekt..

Som regel e me ikkje velsigna med så mye vinter heller, her på vestlandet.. Det e som regel ett par dagar det står på, før me har nåken veker med slaps, is og ikkje akkurat flott skivær.. Man må nesten ha ispiggar unna skornå, om man bare ska gå med bosset.. Eller støvlar som rekke te knærna, fordi man vassa i slaps te langt opp på beinå.. Men, igår snøa det nærmast heile dagen, og det hadde lagt seg ett godt lag med snø.. Litt har det kommen dagane før og, så det e skikkelig vinterlig stemning her i Haugesund, rett og slett..

 

” Så me sette igang med Litlajentå sin plan, og fyrte igang med å laga ei snøborg i bakgården.. Ja, til og med 2 snøborger laga me, sånn at me kunne ha ein liten snøballkrig mot kvarandre..

 

Gjerna ikkje heilt stuereint forsåvidt, der man liksom forøke å læra kidsa at man ikkje ska kasta snøball på kvarandre.. Men, når det foregår i sin egen bakgård så har man nå litt overoppsyn, og det vil vel meir eller mindre foregå under nåkenlunde kontrollerte former.. Trudde eg.. For Han i Midten va nåke lunken te ide’en, men når han såg dei to flotte snøborgene me hadde laga.. Så va  han ikkje sein om å få fillene på seg, før han heiv seg med..

Og det va vel gjerna det som va kjernen, te at mesta liksom sklei litt ut av kontroll.. Og endte med ett realt sjøslag av ein snøball krig..

Det va eg og Litlajentå mot Han i  Midten i starten, og Litlajentå laga snøballer som hu stabla opp bak borgå våras.. Jaja, som det feminina innslaget i denna krigen, tok hu seg jo av litt pynting av borgå.. Og danderte den med solcelle lysene våras, ett par brakebuskar og laga ei nisje som hu pynta med eit keramikk pinnsvin.. Konstant under bombardering fra Han i Midten på andra siå, som sjølsagt begynte snøballkrigen når han va klar.. Istedet for å venta på klarsignal fra Fatter’n..

 

” Så, når borgå våras endelig va moteriktig pynta og klar for kamp, slengte Litlajentå seg og med i kampen.. Som te nå hadde vært ei slags einveis kjøring fra Han i Midten..

 

Det begynte forsåvidt roligt med lette kast øve terrassen, så ingen sko få seg ein kilevink.. Før Han i Midten kylte avgårde ein snøball, som eksploderte i ett inferno midt i andletet på meg.. Tjera vena meg.. Kamp instinktet i Fatter’n vakna, Litlajentå blei instruert te å avleda fjotten på andra siå før Fatter’n satte inn ei grusom hevn.. Han i Midten va opptatt med den littla mitraljøse fra Litlajentå, og va uoppmerksom på at eg hadde krøpe i andre enden av vår borg..

Og når han kikka opp for å besvara dekkilden eg hadde satt Litlajentå igang med, sendte eg ein susar avgårde som traff han midt i planeten.. – Juhuu, der fekk du igjen .. Kauka eg triumferande ut.. Mens guten gikk ner for full telling..

– Frode, ka i alle dager e det du holde på med.. !!?? .. Sa plutselig ei velkjent stemme, som nærmst frøys luftå te is, der ute i bakgården..

Han i  Midten som sjølsagt fikk med seg at Kånå plutselig stod i terrassedørå, utnytta muligheten te å ydmyka Fatter’n te det fulla.. Og satte i ett teatralsk smertehyl etterfølgt av falsk hulkegråt på høgt nivå, mens han gjekk i bakken lika elegant som ein øst-europeisk fotballspiller.. Både eg og Litlajentå stakk hovudet såvidt øve kanten på borgå, og kikka bekymra utover horisonten.. Ikkje på skodespelaren som spilte si livs rolla, men på ei illsint Kånå som kun hadde fått med seg mitt kast..

 

” Til og med Mini’en stod der med ei bestemt grimasa og kikka på oss, før han sa strengt.. – Herreduuuud pappa, har ikkje lov å kasta snøball på folk.. Faktisk.. !!

 

Kånå satte ett blikk i meg som sendte illesvarslande ilingar langt ner i ryggmargen, før hu rista på hovudet og gjekk for å sjekka Han i Midten.. Eg sendte ett blikk øve på den andra siå eg og, å der stod Han i Midten med ryggen mot Kånå.. Og flira nærmast fra øyra te øyra, mens han liksom hiksta litt for å opprettholda sympatien fra mor si.. Det va nesten som det lyste “Jack Nicholson” fra ein av sine djevelske roller, der Han i Midten stod i ett dunkelt lys og flira fandenivoldsk..

– Han står jo der og smile.. Utbrøyt Litlajentå, som og hadde fått med seg detta utspekulerte spillet te bror sin..

Men, når Kånå snudde guten rundt og kikka på han, kunne man formelig sjå grimaså endra seg fra ett triumferande flir te hulkande gråt, mens han vrei seg rundt.. Og Kånå kjøpte jo fysakkens skuespill rått.. Ett nydelig utført avlednings angrep, med påfølgande perfekt snøballskudd fra meg og Litlajentå.. Va blitt utmanøvrert av skodespel i verdensklasse, Gudhjølpe meg.. Hadde Oscar juryen vært her, ville guten blitt hedra på sekundet.. Garantert.. Eg og Litlajentå stod betutta igjen og mottok ein skjennespreken uten like, fra Kånå..

 

” Eg fikk ett blikk som ikkje betydda anna enn at i kveld så røyk eg nok lukst i Bodå.. Men, hu klarte forsåvidt å sjå at her kunne hu få nåken minuttar for seg sjøl inne, mens eg hadde Kidsa ute..

 

Så under tvil, lot hu oss få styra på litt te og kledde på Mini’en så han kunne få vær med.. Me andre måtte lova å ikkje kasta hardt eller lignande, om me sko få fortsetta denna kjekke leken her ute i bakgården..

Så resten av kvelden gjekk meir eller mindre pyntelig for seg, sjøl om det ikkje va så enkelt å motstå fristelsen..

Fra å kyla avgårde ein skikkelig fulltreffar på krapylet, som nettopp hadde sendt meg ut i ulykkå.. Men det hadde Kånå satt ein effektiv stoppar for, og bestemt at eg og han sko vær på lag.. Mot Mini’en og Litlajentå..

Fortærande og vettu.. Men, men.. Ein gang ska eg jaggu meg få te ei velfortjent hevn, på den der rakkaren.. Heilt klart..

 

Så, ha ein strålande lørdag, folkens .. Med eller uten snø.. =D

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg