Skolestart, Matboksar og Stretchlaken

3702_2

 

Det har vært skolestart for halvparten av Flokken, og alt det så følge med det.. Klargjøring av klær, skolesekkar og gymbag …

Og inne på ei sånn foreldre gruppa på Facebook, så la ei smart mor inn ett tips.. Om at nå va gjerna tiå for å ta matboksen fra før sumaren, ut av skolesekken.

Den så gjerna hadde feriert nere i sekken heile sumaren, og skikkelig fått godgjort seg…

 

Men det hadde Kånå kontroll på.. Men ein halvsvett gymbag med ett nåke fuktigt håndkle…

Så har brukt sumaren på å formera seg..

Det vil eg sei e minst lika gale så ein matboks, så nesten går ut av sekken på egen hånd..  Om ikkje hundre ganger verre…

Hadde det vært krigstid og eg hadde vært i motstandsbevegelsen… Hadde det vært ett perfekt våpen for å svimeslå fienden, uten å bruka dødelige midler… Mildt sagt..

Kånå lurte ivertfall på koffår eg låg på vaskerommet å sov… Itte å ha gått på ein smell når eg åpna ein bag, se låg fint dandert inne i ett hjørna…

 

Men det e andre ting så følge med skolestart og… F.eks legging av bokbind på bøker, så meir eller mindre har vært mitt faste bidrag i ein ellers travel hverdag før og itte skolestart..

Eg har forsåvidt gått å gleda meg litt te akkurat detta oppdraget, då akkurat det e ein ting eg e i øvekant flink te…

Og se Kånå ikkje har tålmodighet te, i det heila tatt…

 

Så når kvelden kom og Kånå begynte å finna fram sakene, rydda eg plass i kalenderen og gjorde meg klar…

” Bare slapp av du Frode, eg ska gjør det eg… Seie plutseligt Kånå…

Eg gjekk nesten rett i bakken igjen… Ka i alle dager, ska hu så hata detta så pesten.. Gjør det sjøl??

Eg ska ikkje lyga, men eg blei nesten litt snurten… Nå ska hu jaggu meg ta fra meg gleden eg har med detta og…

Mitt årlige bidrag te klargjøring av skolesaker, overtatt av hu se spurte oss kossen me sko klart oss uten hu, dagen før skolestart…

 

Kor eg egentlig tenkte for meg sjøl, mens hu hoverande stod foran 2 skolesekkar, 2 rader med nyvaska første skoledag klær og 2 par nye sko…

At nå svarte du egentlig på ditt eget spørsmål, heilt av deg sjøl…

For uten hu hadde ikkje detta vært ein problemstilling… Uten hu hadde eg vel vært godt planta ner i ein lenestol i ungkarsredet mitt, med beinå høgt… Og glodd på ein film mens eg spiste chips te kveldsmat, fra ei skål se kvilte oppå ein svulmande ølmage…

Når skolestart meldte seg…

Ikkje at det hadde vært nåke bedre enn livet eg har nå… For all del.. Men det e jo greit de gjerna forstår at de ikkje e uunværlige, dei her Kånene…

Men eg sa det ikkje… Eg har det jo godt, egentlig…

 

Men nå hadde hu altså bestemt seg for å ta denna jobben fra meg … Ein heil kveld med koselig bokbinderi, djup konsentrering og millimeters presisjons arbeid for å få det heilt perfekt…

Rett og slett kuppa foran augene på meg…

Jaja, tenkte eg for meg sjøl, mens eg slukøra sette meg i sofaen igjen og fant fram House og Cards på Netflix’en…

Ikkje kom å spør meg om hjelp ivertfall, når du sitte der og knota å ikkje får det te.. Har du sagt du ska gjør det sjøl, får du jaggu meg ordna opp sjøl….

Og såg føre meg scenarioet når hu innsåg at all feilklippingå, hadde medført at nå va det ikkje nok bokbind igjen…

Mens eg flira litt for meg sjøl… Sjølvaste Jack Nicholson fliret….

Det ein kunstart det der, å ha bokbind på bøker… Tenk..

 

Men akkurat når eg hadde sunket inn i universet te Frank Underwood & Co, sprette Kånå te værs…

Rett foran Tv’en…

Med armane triumferande øve hovudet…

” FEEERDIG .. Kvine hu te….

Herreguuud… Milten sprakk, hjarta passerte adamseple og eg skreik te så ei jomfru i nød ….

 

Ikkje siå eg satt på kino og såg ein skrekkfilm se skremte livskiten ut av meg… Har eg spruttet te værs, såpassa skremt at nå trur eg jaggu meg eg må på badet å skifta undertøy…

Det va omtrent så i samme filmen, kor man i ett forskrekkande tempo, hoppa te anna kvart minutt…

Men kor plutselig trur at nå får man ett lite pusterom…

Fordi i filmen e det plutselig morgen, all skummel musikk har stillna… Og man slippe skuldrene litt ner…

For ka kan vær skummelt når kamera sveipe øve asfalten, og øve på plenen foran huset alt det skumla har foregått i ..

Bare for å spretta himmelhøgt te værs i kinostolen… Når vanningsannlegget te plenen sprette opp…

Peeeetiiiissjjjj…..

 

Sånn va detta og… Her har eg allerede gått på ett nederlag, men innfunnet meg med det og tatt følgene..

Og sitte totalt avslappa og ska te og nyta ein kveld i ro og fred… Mens Kånå styra på nåken timar med deia bøkene..

Så skremme hu livskiten av meg itte bare 10 minutt… Og påstår at hu e ferdig…

 

Gudhjølpe meg..

 

Eg får svelgt hjarta ner fra halsen igjen og forsikra meg om at det e trygt å reisa seg opp…

Ingen våt flekk på joggebukså…

Og konstantere at ved siden av Kånå, står 2 svære rader med perfekt innbunden bøker…

Ka i helsikke…????

Detta går ikkje an… Den haugen der, burde minst sysselsatt na i minst ett par timar… Om hu hadde kunna det…

 

Eg trur ikkje mine egne auger…

Før Kånå med latterkrampå langt ner i knærnå igjen… Hikstande av latter av det utskremte og forfjamsa uttrykket i ansiktet mitt…

Åpna ei bok og vise meg årsaken te sitt triumferande hopp…

Alle bøkene har fått stretchlaken på seg…

Svigermor har handla inn ett slags nymotens bokbind, man bare kler på bokå… Akkurat så ett stretchlaken på madrasså..

Tjera vena meg… Det e jo juks…??

 

Men eg kan ikkje aent enn le litt eg og… Før hu spør om eg ikkje kan hjelpa na me dei siste bøkene…

Dei se har mjuke perm….

Og alle vett jo at å ta ett stretchlaken bare på overmadrasså, det e heilt håpløst.. Då blir det ingenting anna enn ett einaste rot…

 

Men har man sagt A, så får man sei B …

Så eg sette meg ner i sofaen igjen, og trykka pause knappen av…

Og rakk minst 2 episodar te av House of Cards, før Kånå nåkenlunde va ferdig med dei 2-3 siste bøkene….

 

Stretchlaken bokbind… Jaja… Nå har eg sett det og…

 

????????????

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg