Russen – Unnskyldt av “Kong alkohol” ellår ikkje…??

Bilde : www.fotografi.no


 

Eg registrere på radioen idag at russen i Sarpsborg har bortført ein 14 årig gutt, og dunka han i øl og urin… 

Eg registrerte og at Pappahjerte, ein av dei største bloggerane i Norge, gjekk ut og på ein slags måte la inn ett godt ord for russen i helgå. Forsåvidt stort sett retta mot russemusikken… 

Eg leste innlegget og tenkte ikkje så altfor mye øve det. Jaja, akkurat den får an stå for sjøl, sa eg forsåvidt te meg sjøl.. Det va helst ett oppgjør med i kor stor grad me sko henga oss opp i teksten te russesangane… 

Men, så nevne han ett vesentlig punkt, se eg meine me ikkje ska øvesjå.. 

”  Hvis vi skal legge skylden på noen, kan vi ikke i det minste kalle beistet ved sitt rette navn og henge ut alkoholen? Å skylde på musikken blir for teit. ” … 

For all del, nå e detta tatt ut av sammenheng, og det va musikken Papphjerte slo ett slag for. Men ka signal sende man te russen, med å skriva akkurat den setningen der… ?? 

At uansett kor idiotisk man oppføre seg, uansett kor toskjen teksten e og uansett kor galne påfunnene te russen e, så ska “Kong Alkohol” få mesteparten av skylden?? … 

Unnskyld meg, kjære Pappahjerte, din blogg e ein av dei eg syns e rett og slett råbra… 

Men her blir det skivebom, for meg… Ett realt bomskudd, se man seie i skiskyting.. 

For uansett kor mye innflytelse “Kong Alkohol” har på ein menneskekropp, så e det meir fundamentale verdier se sette grunnlaget for sånn oppførsel, vil eg tru… 

Man har tross alt kommen inn i russatiå, med ein “grunnmur” av verdier, menneskeforståelse og sunn fornuft. Prenta inn kvart fiber av kroppen fra foreldre, skole og omgivelsane rundt seg.. Sko man tru…

Då blir det for lett å kasta all skyld på det man har fått innabords, når ting går for langt….

Her trur eg det handla meir om ballasten man har fått med fra barndommen, kor mye sunt folkavett og fornuft man har fått innprenta i seg fra barndommen… 

Det me foreldre har murt inn i fundamentet te våre kjære barn. For “Kong Alkohol” e bare ein “katalysator” for dei verdiene me allerede har fått inn i ryggmargen.

“Kong alkohol” e ikkje årsaken te at ein fyllekjørar sette seg i bilen, og rasere rundkjøringar, kjøre seg sjøl i gravå ellår aller verst, tar livet av andre uskyldige mennesker… 

Det e i mi meining heilt andre ting, se har gått galt før me komme så langt… 

At ein gjeng med russ finne ut at ein 14 årig gutt, e ett passande mål for idiotiske påfunn, stikke djupare enn ei flaska Koskenkorva… Ellår ett brett med øl.. 

Då har de så stor mangel på sunt folkavett, folkaskikk og respekt for grunnleggande menneskeverdier, at det nesten blir skremmande… 

Når de syns ett barn e ett passande offer for sine eskapader, e det nåken andre se har feila før “Kong alkohol” kom inn i bildet og ga russagjengen ein samla aksept på at detta e gøy… At detta e heilt greit å gjør.. 

Joda, kua må huska den har vært kalv.

Men, det betyr automatisk ikkje at når kalven får på seg ein dress, i alle regnbuens fargar, så ska kydnå gi kalven litt slack. Fordi me har gjort lignande ting sjøl…. 

Eg trur at alle instanser rundt russen, e såpassa store i seg at “litt slack har de allerede fått. Eg trur at både skole, politi og vegvesen gir russen akkurat såpassa rom te å utfolda seg, at det burde holda i massevis…

Og det e forskjell på russens oppførsel nå tedags, og for 10 – 15 år siå… Då kunne eg gjerna stå å kikka på ett russatog og humra og le av det de harselerte med i toget.. Parodier av lokale politikere, kjendisar og all slags aent uskyldig moro… 

Nå te dags, e ikkje russatoget nåke aent enn ett reint paradetog fra “ParadiseHotel” .. Det handla om å vær mest mulig dritings, ha minst mulig kler på seg og synga idiotiske russasangar..

Så me foreldre må holda både foran øyrer og auger, på våre små håpefulle… 

Heldigvis har mine små, brydd seg meir om å samla russakort, enn å få med seg idiotien se foregår i toget…. 

Tjera vena meg…. 

Den gjengen med russ, se fant ut at ein 14 årig gutt, va det lov å bortføra og dunka i urin og “Kong alkohol” , burde i mine auger fått ett realt røsk i rognpåsen av sine fedre… Og ett kraftigt napp i ” Hair-Extension’ane ” av sine mødre. Spør du meg… Konsekvensene bør i vært fall svi i samme grad…. 

Så kjære Pappahjerte, eg likar deg, og eg tar det se ett kompliment at Konatil plutselig sendte deg i “garasjen” .. 

Men i det sekund du dro inn “Kong alkohol” i  innlegget ditt om russen, så blei det skivebom for meg… 

Det hadde heilt sikkert ikkje vært så morsomt, om “Plutten” va blitt 14 år, og utsatt for samme idiotiske påfunn, og du har lagt presedens for at det e ” Kong alkohol” sin feil..??

(Igjen tatt litt ut av sammenheng, men du meina ka eg forstår ?! 😉 ..  )

Man ska ikkje ta alle, for ei gruppa sin idioti, men se ein galen mann fra Odda sa ” Det e forskjell på å vær toskjen og idiot” .. 

Så ta idiotane og la de få svi, mens resten av russaflokken får vær “toskjne” innefor rimelighetens grenser… 

Over og ut, ifra “Boden” for idag… 

Ps: Eg hadde i mitt stille sinn planlagt at denna bloggen sko meina minst mulig og vær ein arena for humor, hverdagsgalskap og små filosofiske oppgulp om foreldrerollen og fri får nettroll, lange debatter og lignande…. 

Men eg blei så eitrande forbanna, når eg høyrte om denna guten på 14 år fra Sarpsborg idag… 

At det eina tok det andra… 

Og plutselig har Bodå lagt hovudet på hoggestabben… 

Men skitt au… Eg står 100% bak denna teksten.. 

Uansett… 


#russ #påfunn #alkohol #idioti #familie #verdier #fornuft #folkavett  

Dei 5 mest leste innleggene: 
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg