Romplanten, Bakgården og litt sen Blomstring..

 

Tidligare i år, så ferdigstilte me prosjektet våras fra ifjor, med å omgjør ein ubrukelig bakgård, te ein koselig liten terrassekrok.. Og Fatter’n gjekk te innkjøp av ei merksnodig hengeplante, nærmast på impuls, itte ein liten tur i hagebutikken.. Kun, fordi den såg kul ut.. E det nåke eg ikkje ska skryta på meg, så e det at eg har grønne fingre.. Eg har aldri vært nåke hagemenneske, som har store planer og kunskaper, om kossen ein hage ska se ut.. For all del, eg har planta plen på det førsta huset eg og Kånå hadde sammen, for mange år siå.. Og planta ein tuja hekk i samme slengen.. Når me kjøpte hus ute på landet, så la eg ut sånn rulleplen, og planta tujahekk der og..

Men, der har forsåvidt mine kunnskaper om planter og lignande, meir eller mindre stoppa.. Jaja, eg hadde mange planer på huset på landet, men når me ikkje fikk solgt rekkehuset i byen, så sa økonomien stopp..

Så om planene mine hadde blitt iverksatt, og endt opp med ein nydelig liten hageflekk, det e det ingen som vett.. Og når terrassen i bakgården stod ferdig forrige sumar, og blei malt og nærmast ferdigstilt tidligt i år.. Då måtte me jo pynta med litt grønne planter, og lignande.. Det va då eg kom over denna snodige planten, som med ein gang me kom inn, fanga min interesse.. Kånå va meir lunken te denna planten, men ga vel itte med ett håp om å trumfa gjennom nåke anne, der inne i butikken.. Og som dåkke ser på bildet øverst, så blei det ein fin kontrast te den mørke veggen, inne i hjørna sitt..

 

” Men, når me kikka ut på terrassen her ein dag, så blei me meir eller mindre nåke øverraska, både eg og Kånå.. For denna planten hadde plutselig blomstra opp, med ett mangfold av pyramidelignande blomster..

 

 

 

 

Hjølpe meg, me blei vel nåke satt ut begge to, av at denna planten virkelig ville blomstra te, på denna måten her.. Fra å vær ein slags hengende “bønnestengel” uten nåke form form for knupper på seg, så sprette det plutselig frem fullt av merksnodige blomster.. Om eg sko fått sagt det sjøl, så må jo detta virkelig vær ett strålande kjøp, te ein koselig liten terrassekrok..

Som pga det nydeliga sumarværet me har hatt i år, virkelig har kommen te sin rett, og flittig blitt brukt i år..

Den blei som ein forlengelse av rekkehuset, og ein pass me endelig kunne vær for oss sjøl, og nyta morgensolen.. Før måtte me jo enten venta te solå dukka opp på fremsiden, sånn ca i 1-2 tiden, eller gå på lekeplassen.. For å nyta finværet om morgenen.. Men, her kunne me gå ut klokkå 9 om morgenen, og slikka sol te langt på dag, før solå runda hushjørna..

 

” For dei som gjerna ikkje har følgt bloggen så lenge, så se bildene som komme under, med forvandlingen fra ein ubrukelig bakgård, te ein nydelig liten kosekrok..

Både te inspirasjon og glede.. Kanskje fikk nåken ett tips om ka de kan gjera sjøl, om man har ein plass man vil fornya..

=D

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Goe lørdagen, Folkens..

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg