På rett Plass, te rett Tid.. Men totalt Uvitande om Det

Ett heilt vilkårligt bilde..

Ein kompis la ut ein video på Facebook, av når datter hans scora ett flott mål med pannebrasken i Dana Cup igår.. Eg fikk det ikkje med meg før idag, men når eg kikka på videoen kom minnene fra ei fordums tid opp.. Den gangen eg va aktiv fotballspelar og “briljerte” i 6 divisjon for Falkeid IL .. Eg spilte stort sett spiss, men vikarierte litt på vingane og, alt itte ka formasjon me spilte..

Detta va jo i storhetstiden te norsk landslagfotball, med Drillo ved roret.. Så 4-5-1 blei flittig brukt.. Egentlig ein ganske så fleksibel formasjon, som fort kunne bli te 4-3-3 og..

Men, det va ikkje nåke taktikkforedrag eg sko ta føre meg nå.. For detta eminenta hovudstøtet vekka minner om ein gang eg scora, med hovudet.. Det e vel sikkert den einaste gangen eg har scora med hovudet, som igjen nok e årsaken te at eg huska det.. Me sko ivertfall spilla toppkamp i 6 divisjon på bortebane, langt inne i ryfylke mot Jelsa.. Me hadde ikkje så enorme forventningar te kampen, for Jelsa hadde virkelig vært i støtet denna sesongen..

Men me hadde ikkje vært så aller verst sjøl heller, og lå lika bak Jelsa på tabellen, før detta møtet..

 

Eg huska me tok ein sånn skyssbåt fra Nedstrand øve te Jelsa, før me gjekk fra kaien og opp te banen.. Lagoppstillingen blei lest opp i garderoben, og eg fikk beskjed om å starta på topp.. Trenaren vår hadde som regel klare føringar for ka me sko foreta oss på banen, og siå eg ikkje akkurat e verdens høgaste person.. Va ein av mine oppgaver å forstyrra motstanderen sin keeper, på offensiv corner..

Sjølsagt hadde jo eg glemt ut det, ved første anledning.. Og stod å spente forsiktig i graset, ved 16m ringen når me fikk vår første corner..

Trenaren stod å kauka som ein gal på sidelinjå og prøvde å få meg på plass, men eg fikk det ikkje med meg.. Sannsynligvis stod eg vel å drøymte meg heilt vekk, der eg stod.. Men når ein medspillar nappa meg i armen, så kom hørselen på igjen.. Og eg spurta inn der eg hadde fått beskjed om å stå.. Og støyinfernoet på innbyttarbenken roa seg.. Men, å prøva å forstyrra denna her keeperen va lettare sagt enn gjort..

 

For han va ganske så svær, mens eg va heller liten.. Ivertfall sånn sett i forhold te kvarandre..

 

Så når corneren gjekk ga han meg ein dualige dytt i brystet.. Så eg fauk bakover mot 5m streken, og han stod igjen aleina på streken.. Fortumla og meir eller mindre i ubalanse snubla eg bakover, og forsøkte febrilsk å gjenvinna balansen.. Mens eg løfta blikket opp for å nåkenlunde orientera meg.. Eg rakk såvidt å sjå nåke svart i horisonten, før det smalt i pannå.. Det smalt så hardt at eg trudde nåken hadde gitt meg ein kilevink, så eg stod egentlig bare der å kikka forundra ikring meg, ittepå..

Det blei ett sånt “Hjernen e aleina” øyeblikk.. Jelsa spelerane stod å kikka forbløffa på meg.. Og eg tebake på dei..

Før ein skokk av medspillerar takla meg rett i bakken i ellevill jubel.. Eg hadde visst scora mål uten at eg fikk det med meg sjøl.. Ka hadde eg vore me på, som eg hadde gått glipp tå, som han i Vinskvetten synge.. Ballen hadde altså dalt ner i pannebrasken på meg, i ein perfekt bue.. Truffet optimalt midt i pannå mi, før den skaut fart rett i motsatt hjørna.. Og i mål..

 

Eg har vel egentlig aldri heilt sagt detta før, men ett av mine flottast mål noensinne.. Scora eg altså uten at å ha fanaring på ka eg gjorde..

 

Det e egentlig ganske så morosamt at eg, ivertfall ein gang her i livet har klart å væra på rett plass i rett tid.. Forsåvidt uten å væra klar over det sjøl..

Når kampen va over stod det heile 0-4, og me hadde gått seirande ut av toppkampen..

Eg kjenne jaggu meg at det kribla litt i gamle fotballbein, når man ser sånne videoar.. Men eg e ganske så overbevist om at den tiå e over for min del..

Man kunne jo spilt Old-Boys eller Bedriftsfotball, men eg trur gjerna det e tryggare å la vær..

 

Fallerte fotballspillere med timingproblemer og ambisjoner som aldri blei realisert..

E lika farligt som å gå på rulleskøyter med 3 i promille.. Minst..

Så det får bli med minnene… ???

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg