Oppskrift på Amerikanske Pannekaker …

 

Kånå stakk på jobb på morgen kvisten idag, så då blei det Fatter’n sin oppgåve å laga frokost. Mini’en meinte det va lenge siden me hadde laga pannekakene mine, så då blei det raskt bestemt.

Me e enkle sånn eg og Mini’en. Og me e glad i pannekaker begge to. Super duper glad.

Når eg flytta for meg sjøl i ungdommen, så levde eg på tre retter i starten. Pannekaker, joika boller og kjøttdeig og spagetti. Repertoaret har blitt større med årene. Men, itte Kånå kom inn i mitt liv, har mine kokkekunstner blitt særs rustne.

Hu e et rivjern av sjeldent kaliber den damå der. Så slikt ble det liksom hu som tok seg av.

 

Men, pannekaker kan eg ennå. Og idag så va det nåken som etterspurte oppskriften. Og den ska dåkke jaggu meg få.

Eg kan bare laga den med åtte porsjoner, så om man e aleina har man muligens pannekaker i ei uka etterpå.

 

Amerikanske Pannekake Oppskrift.

100 g Smør

Fire Egg

6 dl Hvetemel 

2 spiseskeier Sukker

4 teskeier Bakepulver

1 teskei Salt

5 dl Melk

Eg pleie å vispa eggene sammen med melken, og så smelte eg smøret å tømme det opp i. Det e smart å skru på pannå, når man ska smelte smør har eg funnet ut

Så blanda eg det tørra i ett litermål, og tilsette det mens eg røre det sammen. Det e visst viktig for at den ska få riktig konsistens.

Når det ser bra ut, lar eg rørå stå ei litå stund å godgjera seg. Men, det komme heilt an på kor sultne Flokken e.

Eller i hvert fall Mini’en. Ein gang måtte me setta i gang stekinga med det samme røra var klar. Ellers kunne Mini’en visstnok nesten dø.

Så steike eg de på ei litå steikepanna, slik at de blir runde og fine. Eller, det e for så vidt fordi eg ikkje får det te på stor panna. Då blir det bare søl og graps.

Husk å snu pannekakene når det e kommen sånn passelig med bobler.

Eg syns det e lettare å følge med, og få best resultat om man har moderat varme. Det tar litt lengre tid, men då svir man litt mindre pannekaker en høyst nødvendig.

Det e heller ikkje anbefala at man sjekker sosiale medier underveis i stekinga. Då får man garantert svidde pannekaker.

Man ska liksom stabla de i ein haug på et fat. Og det går stort sett greit. Men igjen, e Flokken sultne så blir det sjelden ein haug.

 

Her i heimen har me mange forskjellig saker og ting oppå de. Brunost synast eg e godt når pannekakene e varme. Kvitost med jordbær syltetøy oppå toppen e også knall godt. Sukker for de som lika det går også.

Han i Midten hadde servelat på de eingang. Det kan eg ikkje gå god for kossen smaka.

Det e vel egentlig bare fantasien som sette ein stoppar her …

 

Så der va den. Den oppskriften Fatter’n bruka når han laga Amerikanske Pannekaker … Enkelt og greit.

Og steikje godt …

 

Jag gikk bare i Boden en Tur, nå også matblogg.

Pass deg nå Kokkejævel.

Nå går eg deg jaggu meg i næringa … 🤣🤣🤣

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg