Nok ein Livlig ittemiddag, hos Familien Vandrende Kaos…

 

Det blei litt småstress i slutten av arbeidsdagen idag, når 3-4 hentingar måtte hentast inn, og eg hadde omtrent et kvarter å gjør det på.. Men, eg klarte det med god margin, og rygga inn på siste plassen, 1 minutt før de gikk heim.. Så når eg fornøyd rusla ut av terminalen itte å ha lossa bilen, og kjørte heimover som førstemann idag, siden Kånå fortsatt va på jobb.. Satt eg med et smil som forplanta seg i heila andletet, og som te slutt enda nere i tærnå.. Nok ein vel utført jobb dag va over..

Eg parkerte i carporten, rusla arrogant og sjølsikkert mot inngangsdørå og fant Litlajentå sittande på badegulvet kor hu satt og sminka seg sjøl..

Å sei at ei litå snuppa på 6 år hadde gjort ein god jobb, e vel gjerna å ta hardt i.. Men eg løy så vakkert som bare ein mann med ei ilter, småhissig men stort sett snill Kåna, kan.. Heldigvis, så kan sminka vaskes av.. Det va verre når hu i 3 års alderen hadde fått tak i Kånå sin neglelakk, og dandert seg sjøl fra negler te albue, med ein liten svipptur innom halva kjøkkenbordet, med ett tjukt lag knallrosa neglelakk.. Det va ein sånn ittemiddag kor Mini’en hadde slokna i lekegrindå, dei 2 eldste holdt fred med kvarandre og me voksne lå og sløva på sofaen..

 

” Men, nærmast synkront sprette opp fra ittemiddagens herlige døs, fordi man nettopp har oppdaga at heimen e altfor stille og at nåke heilt klart e i gjerde, ein eller anna plass..

 

Det gjekk godt den gangen, og at Litlajentå hadde gått amok med sine egne sminkesaker, idag.. Det tok eg med stoisk ro.. Det va verre når Kånå sendte melding te meg, og eg satt godt planta nere i sofaen med ein kopp kaffi i eina håndå, og surfa nedover nettavisene med den andra.. – Huska du å henta Maxi i barnehagen ??? .. Smiley, smiley og ett blinkefjes .. Lyste det mot meg på displayet fra mobilen.. Det førsta som slo meg va nok ein gang å lyve så vakkert, at eg nærmast hadde blitt rørt av løgnen sjøl, og spinna avgårde å henta Mini’en.. Før tanken på om ikkje detta gjerna kunne vær ett sånt spørsmål, som Kånå muligens allerede visste svaret på, kom lurande opp fra sikkerhetsavdelingen i hjernebarken..

Den avdelingen som itte et langt samliv med samma Kånå, har blitt lært opp te å ihvertfall forstå minst ein promille og 2, av hennas personlighet..

Så istedet skreiv eg tebake som sant va, at det hadde eg forsynet meg glemt heilt ut.. For å virkelig virka overbevisande, la eg te ett “herreguud” foran.. Bare for sikkerhetsskyld.. Eg hadde jo heilt ærligt glemt det ut, der eg suste heimover itte jobb.. Men, når Kånå kjapt svara “Heilt sikkert”, uten så mye som eit punktum.. Forstod til og med eg, at denna saken egentlig va ein “lost case” fra starten av.. Det einaste som kunne ha redda meg ut av knipå idag, det va at eg forsåvidt hadde huska å henta Mini’en i barnehagen, men det va jo allerede for seint.. For eg va allerede heima, og Mini’en satt garantert på siå av Kånå, i varebilen.. Mens hu sendte luremeldingar te ein smådistre Fatter’n, for å lura han ut på glattisen så han gjerna tydde te ei nødløgn..

 

” Sånn egentlig, burde eg bare gjort som Mini’en pleie å gjør, og svart at “Nei, det gidda eg ikkje” .. “Du får henta han sjøl” .. For sure blei jo Kånå uansett, sånn som ittemiddagen hadde utspilt seg nå..

 

Men, det e forskjell på å vær toskjen og idiot, så summa summarum så leve eg godt med å bare vær tosk idag.. Hjølpe meg.. Forresten så sko Litlajentå på avslutning idag med skolen, og itte sånn som eg vil tolka Kånå sine fortvila utrop, når hu såg Litlajentå i andletet.. Så trur eg Litlajentå heilt klart trenge nåken år te med sminketrening, før man kan visa seg utendørs, heilt klart.. Og, uten at eg hadde så mye med sakens gang, så stakk Kvinnfolkå på skoleavslutning mens eg blei forlatt heima med Mini’en og Han i Midten.. Ein Han i Midten som sko gjera lekser, og ein Mini som masa som besatt, fordi han ska ha hjelp te alt..

Eg vett ikkje ka som e verst eg, på ein måte.. Ein masete klegg av ein Mini eller ein Han i Midten som e vaksinert mot lekser..

Det va liten tvil om kim så hadde trukket gullkortet idag, ihvertfall.. Skjønt, eg fikk vel ikkje meir enn eg hadde fortjent, når man gjerna tenke seg litt om.. Og akkurat når det gjelde Kånå og lekser med Han i Midten, så va det gjerna lika godt.. Det e nesten sånn at eg foretrekke å gå gjennom ein dunkel gang, befengt med et tjukt lag med spindelvev og taranteller te alle kanter.. Enn å gjør lekser med Han i Midten.. Problemet e ikkje at han ikkje kan eller har lyst, te å gjør leksene sine.. Men, han har ein egen evne te å trykka på alle knapper, som får ein mildt sleten Fatter’n te å klikka i vinkel, i ett inferno av matthet der eg sitte å forsøke å hjelpa han..

 

” Altså, guten vett så steikje godt ka som må gjerast, for å finna rett svar på matteoppgavene.. Men, istedet for å bruka rett fremgangsmåte, så tar me heller i bruk gjetting, sånn at Fatter’n te slutt svara, for han..

 

– Ka e 4 gange 7 da.. Spør gjerna eg..

– 11..??? ..

– Neei.. 4 gange 7.. Ikkje pluss..

– 22 ??

– Neee…

– 25…??

– Øhh.. Altså, du har …..

– 27..??

– Tjera vena meg.. Ikkje gjett, du må tenka på 7 gangen.. 1 gange 7, 2 gange 7 osv.. osv..

– 28 ??

– Ja, men koffår blir det 28..??

– Fordi 4 gange 7, blir 28 vel.. Du sa jo det va rett..

– Ja, men herregud.. Du må jo kunna rekna det ut aleina og..

 

Sånn foregår gjerna ei oppgava av 18, med både summering, dividering, gange og minus.. Te slutt, så e man så på bristepunktet av innestengt aggresjon, som man sjølsagt ikkje vil slippa ut.. Fordi då blir jo bare lekser endå mindre kjekt.. Om det ikkje e kjedelig nok fra før, så vil ikkje ein oppgitt Fatter’n i full fyr, hjelpa på.. Det e ihvertfall heilt sikkert.. Somme ganger, så må eg rett og slett bare gå ein liten tur ner i Bodå, bare for å ha ein pause fra “Gjette-Leken”, te Han i Midten.. Eg e jo fullstendig klar over at han gjør det, fordi han e litt usikker på om han får det te..

Men, det e jaggu meg ikkje lett å få den guten, te å heller bruka litt meir tid og kanskje nåken hjerneceller ekstra.. Istedet for å fikla med viskelæret, linjalen eller andre lignande ting, og spør Fatter’n heila tiå..

3 timar gikk det idag med 18 oppgaver, mens Mini’en meir eller mindre konstant trengte hjelp te et eller anna, utenfor.. Først sko han ut å sykla litt, men fant ikkje hjelmen sin.. Så fant eg feil sykkel, han sko ha løpesykkelen, ikkje den store.. Men, når eg endelig har rota fram den, fra innerst i Bodå.. Så sko han ikkje sykla alikavel, og stakk heller avgårde med nåken venner på lekeplassen.. Neste gang så sko han ha bjørnakostyme som lå på toppen av klesskapet, fordi nåken andre hadde kledd seg ut.. Men, når me endelig har fått det ned og på guten, så har dei fordufta og kostymet må av igjen..

 

– E 8 ganger 4 lik 36..?? Pappa.. ?? .. Kauka Han i Midten fra kjøkkenet.. – Jaaa.. Sikkert det.. Svara eg tebake, i mild komatøs tilstand.. – Herreguuud.. Det e jo 32 det, Pappa.. Kan du ingenting du eller??..

 

Koffår i alle dager spør du din fjott, når du vett svaret.. Tenkte eg for meg sjøl, men sa det heldigvis ikkje høgt.. Skjønne dåkker ka eg slite med, liksom.. ?? .. E det så forbaska merkeligt at me foreldre, somme ganger, rett og slett får fnatt av lekser.. Av og te så sko eg jaggu meg ønskt at lekser med Han i Midten va ein saga blott, og at Mini’en blei 10 hakk meir sjølstendig.. Men, men.. Det e vel ein øvegang, som far min alltid seie..

Plutselig, så e fuglene fløyet og me sitte her aleina, og savna det hersens maset med lekser og ein obsternasig liten Mini..

Ei smårampete Litlajenta som alltid har ein fantastrek på gang, eller ein Eldstemann som slenge ut av seg med alskens kunnskaper, som har festa seg i klisterhjernen hans.. Det e ein litt sånn ambivalent følelse det der, med å gleda seg te man har heimen for seg sjøl, igjen.. Mens man vett, at man garantert komme te å savna alt detta kaoset, livligheten og sjauen som regjere, te tider.. Med ein flokk på fira i heimen..

 

” Men, nå ska resten av kvelden nytast.. Og trøsten får væra at mattelekså for denna ukå, allerede e ferdig.. Det blir ingen kamp på torsdag, for å få det ferdig te fredag..

 

Ha ei koselig tirsdags kveld folkens, med eller uten matte lekser… Detta får vær dagens lille frustrasjons utbrudd, øve galne ungar, lekser og ei småluren Kåna.. Hverken meir eller mindre..

=D

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg