NEEI.. Då røyklegge me jo halve byen…

Du hendelse..

Man kan vel virkelig sei at denna søndagen har levert varene, sett sånn familielivmessig.. Me har feira Eldstemann her i heimen idag, for han har bursdag.. Så me stod opp relativt tidlig, og fyrte opp ein muffins med lys og rusla opp trappene te rommet hans.. For å vekka han på tradisjonelt vis, som me gjør her i heimen.. Kor me overlevere ein presang på morgenkvisten, med ein muffins med lys akkompagnert med Happy Birthday i alle tonearter som finnes..

Sjølsagt når lysene e tent kommandere Kånå meg te å ta bilder med mobilen min, ein mobil som meir eller mindre va tom for strøm.. Så eg spurta nerover trappene og inn i stuå, på leit itte speilreflekskameraet..

Som forsåvidt hadde strøm, men mangla minnekort.. Herreguud… Kånå kauka så stille som hu kunne fra loftsstuå, kor i helsikke eg blei av.. Eg kviskra irritert tebake at eg nå va på minnekort jakt, som sant va.. – Drit i kameraet å kom og syng, din dust.. Brølte hu tebake.. Tjera vena meg, åsså lura hu på kor kidsa får dei her ukvemsordå ifra.. Jaja, eg gjorde som eg fikk beskjed om, og luska opp trappene mens eg stemte i på Happy Birthday..

 

[perfect_quotes id=”6128″]

 

Kånå fiska plutselig mobilen sin opp fra lommå, og begynte å knipsa bilder.. Eg kikka perplekst på na og andletet mitt uttrykte tydligvis sterk forbauselse.. Hu bare kikka trassig på meg med ett blikk man ikkje legge seg ut med, og knipsa videre.. Eg tenkte mitt men klarte å holda styr på kjeften, for ein gangs skyld.. Eg va jo ikkje ferdig med å synga Happy Birthday, så det ordna seg egentlig sjøl.. Det ska Kånå vær glad for, eller eg.. Det får me forsåvidt aldri vita..

Det kunne blitt ein anna historie.. Det e alltids ein anna historie, det som skjer ittepå.. Når blikkene e vendt ein anna vei.. Men idag va de vendt mot Eldstemann.. Det va hans dag idag..

Itte presangen va pakka opp og me hadde sunget ifra oss, for denna gang.. Så gjekk me ner i stuå igjen.. Eg satte meg med laptopen, med Kleggen klint te mi venstre sida.. Han såg på barne-tv.. Litlajentå va fortsatt oppe på Eldstemann sitt rom, og stjal te seg litt sjokolademuffins, når Eldstemann ikkje fulgte med.. Det gjekk jo som det måtte gå, og hu fikk meir eller mindre passet påskrevet av Eldstemann.. Når han tok na på fersken.. Hu hadde sikkert gumla i seg halve muffinsen hans då, den der rampajentå..

 

[perfect_quotes id=”6129″]

 

Seinare på dagen, itte ett inn/ut av heimen bonanza fra dei 2 minste, så kjørte me på McDonalds for å spisa middag.. Eldstemann hadde bestilt det.. De får lov å bestemma middag og på bursdagen, så me ende stort sett opp der.. Foruten ein gang eg og Eldstemann hadde fiska makrell te den store gullmedaljen.. Då ville han ha makrell.. Det va jo superpopulært, itte 3-4 makrellmiddager i forskjellig format, dei siste dagane.. Så me endte jo opp på MacDonalds då og, for å stilna protestene te resten av Flokken..

Det e måte på kor langt man kan dra eit makrellmaraton.. Eg trur Eldstemann va fornøyd te slutt, den gangen og.. Ikkje hadde me fleire makrell oppskrifter igjen heller..

Men, tebake te idag.. Me pakka Flokken i vidunderet våras, og suste mot middagsstasjonen.. – Pappa, kjør bånn gass.. Kauka Mini’en.. – Nei.. Brøle Han i Midten.. – Då røyklegge me jo halve byen.. La han te.. Han har forsåvidt rett.. Eg trur gjerna ikkje turboen på vidunderet våras e heilt med sine fulle fem.. Så når man trør litt ekstra på gasspedalen, står ei ravnsvart røyksky ut fra eksosen.. Og bilane bak oss forsvinne i ei tåkesky av olja og eksos..

 

[perfect_quotes id=”6130″]

 

Så eg tok det rolig og parkerte fint utanfor McDonalds.. Klok av skade fikk me ut av Flokken ka de ville ha å drikka og spisa, før me gikk inn.. Ellers kan det fort bli ramaskrik ved bordet.. Når ein har fått milkshake, og han som fikk Cola plutselig vil ha det samma.. Eller omvendt.. Nå går me ikkje ut av bilen, før alle har bestilt.. I det øyeblikket me har forlatt bilen, e matbestillingen stengt.. Det funka egentlig strålande.. Og har gitt oss litt etterlengta ro med bordet..

Men idag, va Han i Midten i storform.. Og begynte forsåvidt ett lite haraball, når me nesten va ferdig.. Kånå oppdaga som meg alarmsignalene tidlig, og sendte meg, Mini’en og Eldstemann ut dørene..

Mens hu, Litlajentå og Han i Midten kom etter.. Eit lite vulkanutbrudd blei avverga og belønna med ein liten Pokemon Go jakt nere i sentrum.. Det gikk jo egentlig strålande.. Med kjørte på tomgang rundt omkring og tok Pokemon stopp te den store gullmedaljen.. Men.. Så gikk det som måtte gå.. Og alltid ende opp, med oss.. Ein eller aen legendarisk Pokemon va i nærheten, og eg blei losa imot den av to ivrige kartleserar.. Først kjørte me litt feil, før me fant fram.. Og de nærmast stupte ut av bilen for å få has på denna legenden..

 

[perfect_quotes id=”6131″]

 

De måtte visst vær to for å klara å fanga denna her legendariske Pokemonen, men når Eldstemann hadde kobla seg te Han i Midten.. Hadde han fått opp ett eller anna “Error” melding på telefonen.. Og han klikka jo sjølsagt i vinkel.. Han va fortsatt litt på tur itte McDonalds besøket, og då e sjølsagt alt Eldstemann sin feil.. Om nåke går gale.. Gudhjølpe meg og herrenns hærskare.. Dei to kan gå fra best buddy’s te verdens største fiendar, på mindre enn ett nanosekund..

Eldstemann redda seg inn på eina siå, mens eg fikk hanka inn hissigprompen på andra siå.. Eg og Kånå delte i tumultene ett blikk, ett blikk som for ein gangs skyld va samstemt.. Det va på tide å kjøra heim..

Han i Midten røyk lukst på rommet sitt, og Eldstmann likaså.. Mens eg og Kånå rusla ein tur på lekeplassen, mens dei 2 minste fikk utfolda seg litt med venninner og kompisar.. Eg rakk ein kopp kaffi og litt fotballprat med ein nabo, før eg fant ut det va best å sjekka forholdå i heimen.. Puh.. Heldigvis hadde de lydd, og satt fortsatt på kvar sitt rom.. Han i Midten hadde fått tenkt seg litt om, og sa forsåvidt unnskyld både te meg og Eldstemann.. Før han fikk lov te å stikka te ein kompis..

 

[perfect_quotes id=”6132″]

 

Te slutt va dagen omme.. 2 små e i seng, 2 litt større e på vei mens 2 stykk utslitte foreldre sitte i apatisk koma i sofaen.. Med Disney Channel rulle støyande på tv’en i bakgrunnen og nasen klistra i kvar vår skjerm..

Omtrent som ein hvilken som helst søndags kveld.. Egentlig..

 

Så.. Ha ein flott søndagskveld Folkens.. An komme nok te oss og, omsider..

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg