Når eg blei Kånå, og Omvendt..

 

Eg kom heim fra jobb idag og møtte ein heim, så meir eller mindre såg ut som ei okkupert sjappa i Oslo, midt på 80 tallet.. Sko, jakker og diverse lå henslengt overalt nere i gangen.. Det såg ut som ein flokk hybelkaniner hadde hatt swinger party, og formert seg fra gangen og opp i stuå..

” I stuå lå 3 medlemmer av “Family-Blitz” og kula an på sofaen..

Stubordet va bedekt av glass, ansjetter og tomme youghurt kartonger.. Ein kasse lego va snudd på hovudet oppå ett teppe, men mesteparten lå utforbi teppet.. Eg kikka på slubbertane i sofaen med hovudet på skakke, og armane i strengt hoftefeste..

Men før eg slapp ut det så låg på tungespissen, røyk det ett røykteppe av Deja-vu øve netthinnene.. Bare omvendt..

 

Altså.. Eg såg meg sjøl i sofaen og forstod raskt at eg nå va Kånå.. Sjølvaste ypperste sjef her i heimen, så stod klar te å bruka mi sylskarpa tungå te å spre eder og galle øve slubbertane i sofaen.. Heldigvis, klarte eg å besinna meg, og istedet for å kasta melkespann i glasshus.. Så holdt eg kjeft..

” Det stod heilt klart for meg at her har det skjedd et slags ham-skifte.. Et slags Vica-Versa greier..

Itte bare 2-3 dager med ein heim så bare blei verre og verre, sett med ett slags husmorblikk.. Så måtte eg bare innrømma øvefor meg sjøl, at Kånå jaggu meg gjør mye meir enn eg gjerna va klar over.. Det har aldri sett sånn ut før, ikkje i nærheten ein gang..

Og med ei Kåna med slørete trekant-tablett blikk på krykker, så va det heilt klart eg.. Sjølvaste Kåne-vikaren, så uten tvil ikkje heilt holdt mål..

 

Eg minnast at eg igår sko gjør ett lite skippertak, før eg la meg.. Men heller blei sittande te klokkå 01:00 å skriva forrige innlegg.. Det gikk ett grøss øve meg, når eg innsåg at mor mi hadde vært innom i detta grisahuset og henta Mini’en og Litlajentå, idag tidlig.. Eg fekk bare håpa at brillene hennas va mildt bedugga av morgentåkå, når hu va innom..

Så istedet for å slenga ut min nyvunnet vrede, øve et hus i fullstendig forfall.. Slapp eg hoftefeste nåkenlunde diskre, retta på hovudet og lista meg ner trappå..

Og gjekk te verks nere i gangen, inngangsportalen te tidenes rotehus deluxe.. Det va på ingen måte nåke smart trekk, å gjør den store generaltabben akkurat nå.. Som å la slubbert gjengen i sofaen få gjennomgå for forfallet, når den som va satt te å holda styr på heimen, va meg sjøl..

” Ikkje minst e det jo som oftast eg så ligge henslengt på sofaen, itte eg har kommen heim fra jobb..

 

Så eg tok etasje for etasje.. Rydda først gangen før eg tok rommet te Mini’en, der de tydligvis hadde hatt popcorn party i sengå hans idag morgens.. Eg hadde glemt å gjemma den halvfulla skålå med popcorn før eg la meg igår.. Som sjølsagt Mini’en og Litlajentå hadde smugla ner på rommet hans, og gumla i seg.. For det va popcorn overalt.. Til og med oppe i lekekassen hans va det popcorn..

Når 1 etg va rydda sklei eg øve gulvene og trappå med støvsugaren.. Og tok meg sjøl i å ha lystige tankar mens eg fornøyd så skitten forsvinna..

Oppe i stuå måtte eg ta legoen først, før stuebordet, kjøkkenet og sofaen blei tatt.. Både Kånå, Eldstemann og Han i Midten kikka perplekst på meg, der eg svinsa rundt og gjorde Kåne ting, mens eg nynna på ein munter sang..

Ein gammal Travis klassikar..

” Why does it always rain on me.. ? .. Even when the sun is shining, I can’t avoid the lightning..”

 

Herreguud.. Ka e det så foregår !? .. Eg så e verdensmester i å ikkje få med meg ka så må gjerast rundtomkring i heimen, hadde plutselig fått ett “ørnablikk” for rot.. Og gjekk rett og slett drastisk te verks.. Jaja, eg ska ikkje ta heila skyldå for at eg gjerna e middels dårlig på å lokalisera rot, for så og ikkje gjera nåke med det..

Fordi Kånå e jaggu meg verdensmester i å rydda og..

Men hu e jo ute av drift for tiå itte operasjonen, og ligge med slørete blikk på sofaen.. Jaja hu laga faktisk middag tidligare og bada dei 2 små når det va kveld idag.. Med god hjelp fra Eldstemann og Han i Midten.. Mens eg hadde ett nevrotisk rydde anfall..

Tjera vena meg..

 

Men.. Det e vel gjerna sånn det blir, når man te slutt vassa te knes i rot, overalt.. Man e bare nødt te å iverksetta visse deler av hjernen, så normalt sett ligge i dvale..

For Kånå si skyld får eg jo håpa at det kanskje vedvare litt, gjerna itte hu e blitt oppegåande og..

Og som eg skreiv tidligare i vekå, så har eg nok ett nåke uforløst potensiale akkurat når det gjelde husarbeid i heimen.. Men det har muligens fått sin rennesanse nå, og vil fortsetta å oppdaga nye ting som kan leggast inn i Cv’en..

Te ein ilter, nåke småhissige men stort sett snill Fatter’n…

=D

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg