Nå har Rampenissen tatt Kakå, bokstavlig talt…

 

Mini’en kom luskande inn i loppekassen våras, og jumpa opp i midten, eg slengte dynå øve krabaten med ein gang.. For den fjotten hadde jo lagt ut i barnehagen, at årsaken te at han va blitt forkjøla, det va fordi Pappa ikkje delte nok dyna med ham.. Tjera vena meg, vett du.. Så det va vel  best å holda Mini’en varm, så eg ikkje fikk skyldå fleire ganger.. Han sovna faktisk ganske kjapt idag, og lå forsåvidt å slumra te klokkå halv sju, før han begynte å masa om Kånå sin telefon.. Eg va fortsatt halveis inne i drømmeland, men fikk med meg det evinnelige maset hans, heilt te Kånå ga itte og fant den frem te masekoppen..

Neste gang guten fikk ett akutt maseanfall, så va det meg det gikk utover.. Det va på tide å stå opp, åpna kalender og sjekka ka Rampenissen hadde funnet på..

Me lot alvedronningen få sengå for seg sjøl, og Mini’en jogga ut på rommet sitt der han fant kalenderen sin, mens eg satte meg på rammå.. Det va ennå ein forholdsvis vennlig morgen, og ikkje ein sånn spiss som nærmast klore augene ut av deg.. Ein mjuk morgen som høflig tok oss inn i dagen.. Mini’en åpna kalenderen, mens eg tømte tanken før me sammen rusla opp trappå.. Det e ett herligt skue når Mini’en komme opp trappå, og kikka ikring seg, på jakt itte ka Rampenissen har funnet på.. Somme dagar så løpe han rett opp, og kauka ut ett eller anna.. Andre dagar som idag, så lista han seg forsiktig opp dei siste trinnene, som om han e litt bekymra, øve ka Villnissen har funnet på..

 

” Først, så såg det ut som om Rampenissen hadde tatt seg ein kviledag, og eg pusta letta ut.. Det har jaggu meg vært arbeid, å rydda opp itte mange av påfunnene hans, mildt sagt..

 

Så oppdaga me det.. Kakeboksen som Fatter’n hadde fullt opp igår, den stod under hyllå der Rampenissen har flytta inn.. Lokket lå fint inn te boksen.. Mini’en kikka på meg, og eg kikka på Mini’en.. Eit kaldt gufs kom over meg.. Mini’en som hadde begynt å legga sammen puslebitane, lista seg bort te kakeboksen og kikka oppi.. – Herreduuuuud, han har spist opp ALLE kakemennene, faktisk.. Det e bare nåken smular igjen, pappa.. Utbrøyt han, mildt sjokkert.. Gudhjølpe meg, og Herrens trofaste Hærskare.. For all del, det e andre “rampenisser” i heimen, som har klart akkurat den bragden før, men gjerna ikkje dagen itte boksen e fullt opp..

 

 

Eg kan ikkje anna enn å sei, som han her figuren te Rune Bjerga, som sannsynligvis e inspirert fra Karmøy.. – Kan dåkke tenka dåkke.. !!??.. 

Her tok Fatter’n ansvar igår, når både Kånå og Flokken rømte heimen, og stod i mangfoldige timar med baksten.. Så tar den fjotten av ein Rampenisse, og gumla i seg heile boksen, i løpet av nattå.. – Han har jo ikkje fått tjukke mage eingang.. Kauka Mini’en ut, og hadde heilt klart rekna ut volumet på boksen, men og sett den lille Villnissen, som fortsatt såg unektelig slank og nett ut, der nere i boksen.. Hjølpe meg, og eg som hadde gleda meg te ein liten “cowboyfrokost” idag, med ein god kopp kaffi og ett par kakemenn attåt.. Kanskje litt meir.. Også har denna forbaska Rampenissen forsyne meg, spist opp alt sammen..

 

” Tjera vena meg, altså.. Det finnes ikkje rettferdighet igjen, her i verden, når man blir frarøva den herlige stundå, ein søndagsmorgen.. Itte ett bake kakemenn bonanza uten like, dagen før..

 

Eg sendte nåken iltre tankar, te den personen som muligens hadde kviskra Rampenissen i øyra, og nå lå og lo for seg sjøl, nere i loppekassen.. Som heilt klart visste om Fatter’n sin forkjærlighet te kakemenn, og som nå hadde gjort den perfekte rampestreken.. Som på mange måtar satte Fatter’n i sjakk matt.. Eg kunne jo liksom ikkje gå på leit itte kakemennene heller.. Dei hadde jo Rampenissen angivelig spist opp.. Eg vett ikkje, men på mange måtar så har vel gjerna Karma innhenta ein Fatter’n, som muligens har inspirert Villnissen, te fleire halsbrekkande stunt, den sista tidå..

Det blir vel ei tutta som komme ruslande opp trappå idag, med skadefryd malt øve heila andletet.. Og som godta seg øve sin “lille” spøk, som ikkje bare va for Flokken, men og ein kakemenn glad Fatter’n..

Jaja.. Eg får ta det som ein mann, og håpa det e rom for litt kakemenn spising, seinare idag.. Det må jo vær det.. Ellers, så har det vært ein morgen av sjeldent kaliber, her i heimen idag.. Epoken med når Mini’en kom luskande inn i loppekassen, og først lå der i midten som ei sørlandssnekka på vei ut fjorden, før han slo inn afterburneren og spant rundt i sengå, som ein røyskatt på speed.. Den e heldigvis over.. Og idag, itte sjokket øve kakemennene hadde lagt seg, så satt Mini’en og Han i Midten og spilte ett spill sammen på gulvet, i fred og fordragelighet.. Eg holdt nesten på å få hjerteinfarkt, men måtte jo bare gjør som det snøa..

 

Mini’en og Han i Midten kosa seg, med ett spill..
Litlajentå og Han i Midten spille Uno…

 

” Uansett kor kjekt man som forelder synast det e, at kidsa finne på ting sammen, så må man for all del aldri gi det te kjenne.. Då kan man ta fanden på, at leken kjapt går øve alle støvelskaft..

 

Det e ein kunst av astronomiske dimensjonar, det å klara å ignorera kidsa, når de endelig kosa seg sammen, i frydefull og harmonisk lek.. Og heller la gleden spre seg på innsiden, istedet for på utsiden, sånn at kidsa ikkje merka sine fornøyde foreldre.. For e det nåke kidsa lukta lika godt som snop i kjøkkenskapet, så e det fornøyde foredre som nyte ett øyeblikk, av idyll og fullkommen harmoni i heimen.. Då e det nærmast garantert om man uforvarande gir uttrykk for sin nytelse av øyeblikket, at kidsa rotta seg sammen.. Og lar ragnarok igjen skylla øve heimen, som ein tsunami av ramp, fantaskap og sjau.. Uten unntak..

Tro meg, eg vil meir eller mindre sei at eg vett ka eg snakka om, akkurat når det gjelde denna saken.. Der eg meir enn ein gang, har gått i fellå, men med tidens løp har lært meg kunsten med ignorering, te rett tid..

Sjøl om man aldri så mye, ønska å la sin beundring gis te kjenne, øve barn som overraske.. Hverken meir eller mindre.. Så idag, har eg kosa meg i sofaen og latt Flokken ta seg ut, uten dei heilt store konfliktane.. Sjølsagt, så har det vært nåken episoder, som uten ett strengt blikk fra Fatter’n, raskt kunne utarta seg.. Men, alt i alt, så har det vært ein meget god morgen.. Om man ser bort ifra denna hersens Rampenissen.. På toppen av alt, så e det tredje søndag i advent idag, og kun ei intens og strabasiøs jobbuka står igjen, før me tar ut julaferie her i heimen.. Gudhjølpe meg, ka eg gleda meg te litt grenseløs julafeiring, kos med kidsa og alt som følge med..

 

” Sjøl om eg e fullt klar øve, at når det igjen stunder mot jobb, itte julaferien, så kan eg heilt klart ikkje komma meg raskt nok tebake på jobb..

 

Så, nyt denna tredje søndagen i advent, Folkens.. Nå e det jaggu meg ikkje lenge igjen, før litt uhemma og hemningsløs julefering står foran oss..

Og har man nåken ærend igjen, så e det nok på tide å få de gjort, raskare enn svint..

Denna ukå komme garantert te å fly avgårde, som ett jagarfly på tokt med jetmotoren på full guffe.. Eg trur, me nesten e i boks her i heimen, men kjenne eg oss rett, har me definitivt glemt, ett eller anna..

Ha ein fantastisk søndag, Folkens..

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg