Kånå, Fotball VM og eit Engasjement man ikkje heilt så Komma..

 

På søndagskvelden, så benka Kånå seg foran tv’en sammen med meg og Eldstemann, for hu sko sjå Brasil kampen sammen med oss.. Jojo, tenkte eg for meg sjøl.. Enten så sovna hu vel itte et kvarter å legge te litt ekstra bakgrunnsstøy, med snorkingå si.. Eller så drukna hu vel ner i mobilen sin, når hu syns det blir for kjedelig.. Kånå og fotball har ikkje akkurat vært verdens beste kombinasjon, om eg ska væra heilt ærlige.. Hu har kanskje te nødens bivåna ein landskamp, om mobilen har vært tom for strøm..

Men, så va det detta med at nåken ganger har man rett, mens andre ganger tar man feil.. Og på søndag så tok eg kraftig feil, angående Kånå sin nyvunnet interesse for fotball..

Siden Eldstemann spille så mye fotball nå, så hadde Kånå bestemt seg for å setta seg litt meir inn, i fotballens uransaklige veger.. At hu valgte ein Brasil kamp te å vekka sin godt gjemte fotball interesse, det va gjerna ikkje heilt feil heller.. For i starten av kampen viste gutta fra Sør Amerika seg fra si mest lekne sia, og spilte ball i hatt med Sveits.. På typisk brasiliansk vis.. Mens Kånå lot seg begeistra øve flotte angrep, raske finter og lekre skudd, der hu satt å nærmast hoppe i sofaen, heilt utypisk seg sjøl..

 

” Både eg og Eldstemann satt meir eller mindre mildt forbausa, og observerte ei Kåna som kauka skyt, offside og lignande, mens hu ivrig fulgte med på kampen..

 

Sveits, som va Brasil’s motstandere, begynte å trø litt hardare te verks itte ei stund, te Kånå sin voksande irritasjon.. Og itte ett par knallharde taklinger og forsåvidt ufine tjuvtriks, gjekk det ei kula varmt for Kånå.. Tjera vena meg.. Snakka deg om at eg og Eldstemann, muligens kan bli nåke øveivrige når me føle det ikkje heilt går veien, i ein Liverpool kamp.. Men, Kånå tok kakå, hu va ikkje nådige i sin dom øve knallharde Sveitsere.. Eg vil strekka det så langt å sei, at hadde hu vært på kamp så trur eg jaggu meg at Kånå hadde vært av den sorten, som me ser henge øve “vantet”, og gestikulere og brøle vilt te både dommar og motspillere..

Eg satt og tenkte for meg sjøl, at det gjerna va lika godt Kånå ikkje ska vær med på Norway Cup i år.. Det kunne fort blitt flaut, om Kånå hadde tatt med seg denna oppførselen, når hu sko heia på Eldstemann sitt lag..

Eg kikka på Eldstemann og kunne vel nærmast sjå på guten, at han tenkte det samma, der han sjokkert satt og observerte den galna mor si.. Gudhjølpe meg og Herrens trofaste Hærskare.. Når Brasil scora mål, så sprengte hu nærmast både lydmuren, trommehinner og vekka halva huset, i sin begeistrelse øve Coutinho sin magiske fulltreffar.. Hjølpe meg, me blei så paff både eg og Eldstemann av Kånå si elleville feiring, at me satt nærmast bare å kikka forbløffa på Kånå, istedet for å jubla.. Det va hakket før hu slengte seg ut på gulvet i vill sambadans, itte denna perlå av ett skudd..

 

” Men, stemningen sank tilsvarande mange hakk, når Sveits fikk corner som de banka rett i notå, bak ein utspilt keeper..

 

– Herreguuud, det der va jo et klart frispark, og ikkje mål.. Han dytta jo han andre i ryggen, før han hoppa.. Kauka hu irritert ut.. Men, måtte resignert innsjå at målet blei ståande, og lot litt eder og galle gå utover dommaren.. Heilt fantastisk, vettu.. Her har eg prøvd å forklara Eldstemann, når han har spilt kamp og meina dommaren va dårlige, at man ikkje ska snakka stygt om dommerane.. De gjere feil dei og, akkurat som han gjerna gjør, når han bomme på ein pasning innimellom.. Sånn e det bare.. Då e det jo supert at dommaren får så øyrene flagra, av ei djupt engasjert Kåna..

Til og med Eldstemann tok dommaren forsiktig i forsvar, så nåke fornuft har eg nå fått inn i guten.. Som ei innbitt Kåna, meir eller mindre forsøkte å få ut av han, igjen..

Itte mangfoldige år sammen med Kånå, mens ein haug med både VM og EM i fotball har gått Kånå hus forbi, så såg eg forsåvidt ikkje detta komma.. Fra ei Kåna som såvidt har gløtta på skjermen med ett auga, når det har gått ein fotball kamp på tv.. Men, som detta året sitte glødande engasjert, og syns det e ufattelig spennande å sjå på fotball.. Og som gjekk småskuffa ut på kjøkkenet itte kampen, nåke snurten øve at det bare blei uavgjort for Brasil.. De hadde heilt klart fortjent å vinna mot detta griselaget fra Sveits, slengte hu ut av seg mens hu rusla bortover gulvet..

 

” Eg såg heller ikkje det komma når hu kom heim fra handletur igår kveld, og blei mildt sagt småirritert når eg ikkje hadde satt Englands kampen på pause..

 

Sånn at hu og kunne få den med seg, før hu lurte på kim me heia på idag.. At me heia på Brasil e liksom sjølskrevet, itte at far min har prenta det inn fra barndommen, fordi han har jobba i Brasil.. Men, hu va heilt klart enig i at me sko heia på England igår, og ikkje Tunisia.. Der hu slengte seg ner i sofaen med oss, for å få med seg resten av kampen.. Harry Kane hadde allerede gitt England ledelsen, men Tunisia fikk jaggu meg straffe ikkje så lenge ittepå.. Ein svært billig straffe, ifølge Kånå.. Kossen i all verden sko han flotte karen fra England vita at den tosken fra Tunisia, kom vimsande inn bak han da, liksom..!!??.. Ein plass måtte jo han og ha hendene..

Eg va forsåvidt enige med Kånå, det va ein rimelig billig straffe.. Sjølsagt, så har dommaren med retten på si sia, lov te å blåsa på sånne hendelser, men det e lov å la det gå også..

Så, når “Han der høge” ifølge Kånå, altså Harry Kane, blei regelrett angrepet inne i straffefeltet, på ein corner.. Så va Kånå igang igjen.. Først satt hu bare med ett perplekst blikk og kikka vantro på skjermen, før kjeften kom igang, og dommaren igjen blei hudfletta så det sang.. Kånå øyna et lite håp når kommentatoren begynte å snakka om at “VAR”, detta her videodømming greiene, sko sjå på saken.. Men, klikka i vinkel når det ikkje blei nåke meir ut av det.. Kånå va klar i sin tale, og at England absolutt sko hatt straffe der.. Både eg og Eldstemann va meir enn enige, men igjen så va me mildt sjokkert øve Kånå sitt heftige engasjement..

 

” Men, igjen så blei me så fascinert av Kånå sin bunnløse fortvilelse, øve feil dommar avgjørelse.. At me knapt fikk ut ett ord..

 

Eg har skrevet det tidligare, men aldri før har det vært meir passande, enn itte dei siste dagars hendelser, med ei plutselig fotballgal Kåna i heimen.. Kåner e forvirrande og uforståelige, der de tumla gjennom livet i ein konstant frykt for å bli avslørt.. Fra ett minutt te ett anna, kan de forvandla seg fra uovervinnelige amasoner, te skjelvande vrak.. Og sånn va det å oppleva Kånå som fulgte med på spennande fotballkamper.. England hadde mange sjanser, men fikk ikkje ballen i mål.. Te Kånå sin bunnlause fortvilelse.. Det finnes ikkje rettferdighet i denna verden, kauka hu ut.. Der det såg ut te å ebba ut med uavgjort, i Englands kampen igår og..

Så smalt det i stugo når Kånå steig te værs med et brøl, “Han der høge” putta ballen i mål, på ein corner.. Og trommehinnen te meg og Eldstemann, som nettopp hadde slutta å ringa.. Itte målet te Coutinho, dagen før..

Dei blei sprengt igjen, i ett inferno av ett jubelbrøl fra ei Kånå på bristepunktet te euforisk opprømthet.. – Hu e jo splitter pine gal.. Sa Eldstemann te meg, når Kånå sine gledshyl hadde gitt seg, og hu sank sammen i sofaen igjen.. Eg kunne vel ikkje sagt meg meir enig.. Makan te innlevelse og engasjement, det trur eg ikkje eg har opplevd før.. Ihvertfall ikkje fra Kånå og med nåke som har med fotball å gjera.. Hvis detta ska fortsetta her i heimen, så vett eg nesten ikkje om eg makta å sjå fleire kampar, sammen med Kånå.. Hu drive deg jo nærmast te nervøst ssammenbrudd, med sine plutselige utbrudd, kauking på dommaren og jubelbrøl fra ein anna verden, når det blir mål..

 

” Offside har hu lært seg på rekordtid, sjølsagt har hu og ikkje dommaren rett og når hu lurte på om det va fleire kampar ikveld.. Så løy eg så vakkert som eg kunne, og svara at det trur eg ikkje..

 

Eg vett ikkje om eg makta 3 kveldar på rad, med ei spinnvill Kånå sin nyvunnet glede for VM fotball.. Eller, splitter pine galne jubelbrøl, som nærmast gjør deg døv i ein halv dag, ittepå..

Då e det bedre å ta ein liten spansk ein, og heller sjå på “unge mødre” eller nåke lignende, ikveld.. Vil eg tru..

For kossen i all verden ska detta gå, lengre ut i mesterskapet når endå meir står på spill.. Og kampane gjerna blir endå meir spennande, enn dei innledande rundene.. Tjera vena meg…

Eg tør nesten ikkje tenka tanken på det, eingang..

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg