Kånå, eg og nok ein Smell..

 

Lite ana eg om ka dagen ville bringa når eg kjørte på jobb idag morgens, og rusla inn på terminalen.. Søvnen hang fortsatt fast i augalokkå, sveisen gjemt unna ei lua og skornå hang å dingla på beinå.. Me hadde nesten forsovet oss litt idag morgens men blei vekka av Mini’en, som va skråsikker på at det va lørdag idag, og barnehagefri.. Han hoppa rundt i midten av sengå i vill jubeldans så både eg og Kånå nærmast blei sjøsjuke, mens han kauka at idag e det lørdag, på repeat..

Han ga seg ikkje før eg trødde på meg arbeidsbukså å gjekk på badet, for Fatter’n jobba ikkje på lørdagen.. Det vett til og med Mini’en..

Det va vel gjerna derfor han trudde det va lørdag, fordi eg ikkje hadde stått opp før Kånå sin alarm begynte å ringa.. For når Kånå sin alarm går av så pleie eg allerede å vær på jobb, men idag så va eg langt inne i drømmeland og hadde ikkje ensa min egen alarm eingang.. Eller jo, når eg gikk ut på badet og kjente eg va nåke mørbanka på høyre sia av kroppen, så kom eg i hug at Kånå gjerna hadde sendt avgårde nåken durabelige slag, når eg hadde ignorert alarmen min..

 

” Eg pleie egentlig å vær kjapp med å slå den av, for å slippa akkurat den “mishandlingå” der.. Men, tydligvis har eg vært rimelig trøtt idag, og gått på ein smell..

 

Ei skingrande blå rosa hadde begynt å danna seg på den “muskuløse” overarmen min, når eg stod og betrakta meg sjøl mismodigt i badespeilet.. Jøje meg, hu har slått hardt idag Kånå.. Eg må ha ignorert meir enn ein alarm forstod eg, der eg kjente litt på den ømme armen.. For eg kan ikkje bare ha ein alarm på om morgenen eg.. Men, ein serie av alarmer som e stilt inn med 10 minutts mellomrom, og alle med full slumremodus.. Sånn at de ikkje gir seg før eg endelig våkna te liv..

Kånå e stikk motsatt og sprette opp som ett troll i eska når alarmen hennas går av, og irritere seg grenseløst øve detta alarm styret mitt..

Men det e det einaste som funka for meg, om eg ska komma meg opp om morgenen.. Eg har aldri trengt lika mye søvn som Kånå, men det betyr ikkje at eg e nåke A eller B menneske for det, så langt i fra.. Alikavel så står eg jo alltid tidlig opp, og legge meg som regel for seint.. Eg e vel ein slags krysning av A og B menneske, vil eg tru.. Ett sånt menneske som vil nyta kvelden lengst mulig, men stort sett e nødt te å stå tidlig opp.. Sjølsagt gjerna ikkje alltid verdens beste kombinasjon..

 

” Men eg kan ikkje huska at eg va så lenge oppe igår kveld, egentlig.. Så eg forstod ikkje heilt ka som va galt idag, når eg stressa ut dørene og tråkka oppi verneskornå..

 

Jaja, eg gjekk å fant håndterminalen min, mekka meg ein kopp kaffi og gjekk te sonå mi for å få ett lite øveblikk..  Eg må sei at det e litt deiligt at Kånå komme litt seinare på jobb, sånn at eg får den obligatoriske kaffikoppen for meg sjøl, mens eg legge ein slags plan for dagen.. Det e ikkje det at eg ikkje lika å jobba med Kånå, men det e viktig med litt egentid.. Og jobb har liksom alltid vært mi frisona, den plassen kor eg får litt “luft unna vingene” ..

Men, det e jo ikkje så lenge me jobba sammen, før me fyke te kvar vår kant for å levera varer.. Sånt sett e det ein optimal måte å jobba sammen, med sin bedre halvdel..

Dei siste dagane har det vært litt kaos på jobb, siden fjellovergangane og dårlig vær har skapt litt problemer for bilane, som komme fra Oslo.. Og dermed komme seint inn te oss i Haugesund, og idag toppa det seg skikkelig når me mangla 2 semitrailere med stykkgods, og sonå meir eller mindre allerede va stupfull, klokkå sju om morgenen.. Tjera vena meg.. Sånne dagar vett man nesten ikkje kor man ska begynna, men som regel må man bare hoppa i det..

 

” Så det va det eg gjorde.. Og når Kånå kom opp i halv ni tiå, så va nærmast alt sortert og min bil nesten ferdig lasta..

 

Kånå sorterte resten av varene mens eg hadde meg ein liten kaffitår, for Kånå finne alltid ein ny kopp kaffi te meg når hu komme opp.. Hjølpe meg, nåken fordeler må man jo ha som sjef, ikkje sant.. Og te slutt så hadde me sånn nåkenlunde kontrollen.. Kånå suste avgårde med varebilen og smågodset, mens eg heiv meg i lastebilen full lasta med paller.. Kånå hadde lasta alt på ett lass, mens eg måtte inn igjen og lasta ett lass te, litt seinare..

Og akkurat her i denna beretningen om dagen vår idag, så vil eg gå tebake te begynnelsen igjen.. Der eg søvndrukken rusla inn på terminalen og ikkje heilt visste ka denna dagen hadde å tilby..

For alt før det som skjedde nå, har egentlig bare vært ein oppbygning, te ett inferno av ein hendelse eg ikkje har vært ute for, på lang tid.. For itte eg hadde vært inne å lasta for andre gang, og kommen meg litt ut i rutå.. Så fant eg fram mobilen for å ringa te Kånå, for å høyra kossen det gjekk med henna.. Eg hadde ikkje høyrt ett pip i fra hu, og ville bare høyra om hu hadde kontrollen.. Eg va akkurat ferdig på Frakkagjerd og sko te å kjøra videre te Aksdal, når eg ringte..

 

” Kånå svara ganske så kjapt, og begynte forsåvidt å fortella om kor fornøyd hu va med seg sjøl, som nettopp hadde slått to fluer i ett smekk..

 

Hu hadde ein privatlevering mellom Aksdal og Slåttevik, men hadde funnet ut at han som sko ha det jobba et sted hu sko levera alikavel, og fikk levert privatleveringå der.. Som va et firma i Grinde.. Og om eg har tråkka i salaten før, med skor eller klogger på.. Så blir det barnamat i forhold te kor hardt eg tråkka i den nå.. Gudhjølpe meg og Herrens Hærskare.. Og litt te.. For når Kånå sa hu va i Grinde, så presterte jo eg å komma med ein kommentar som gjerna ikkje akkurat va gjennomtenkt.. Ikkje i det heila tatt..

– Grinde…!!?? .. E du ikkje kommen lenger.. Spurte eg Kånå, med ett nåke i øvekant perplekst tonefall, som eg sko angra på om litt..

– Ja.. Grinde ja.. Altså, eg hadde ganske mye idag Frode, å eg har stressa som ein gal.. Svara Kånå, med ett stigande crescendo og ein nåke irritert undertone..

Og sjølsagt hadde Kånå rett i det.. Hu hadde faktisk øve 50 leveringar idag, med esker i hytt og pine.. Så det eg burde gjort va jo å legga meg flat, og gjerna gitt Kånå ein tommel opp.. Joda.. Istedet for det eg burde gjort, så gjorde eg sjølsagt nesten stikk motsatt, og fyrte opp unna endå meir..

– Jammen, hadde du såååå mye før Aksdal idag da, klokkå e jo snart ett å du e bare i Grinde !!?.. Svara eg kjepphøgt, som om eg trudde det ville gjør saken bedre.. Og det va då crescendoet te Kånå, gjekk øve i fistel.. Hjølpe meg..

– Herreguuud.. Eg springe vettet av meg, kava som ein gal åsså ringe du meg å seie “Har du ikkje kommen lengre !!??” .. Du e fader meg ikkje lite frekke du, din fordømrande sosemikkel.. !!! .. Freste hu øve linjå som ein Panter som verna byttet sitt, før hu kleiste på røyret så trommehinnå mi nærmast sprakk i sjokket.. Og eg innså nettopp at om eg har gått på ein smell før, va det som småfjertar i badekaret i forhold te den vulkanen eg nettopp hadde vekka..

Og for andre gang, i min karriere som yrkessjåfør har eg blitt kaldt ein sosemikkel.. Sist gang va fra ein kar i Åkra Pinsemenighet, som va så sint at han nesten kom gjennom røyret, fordi eg i hans auger va altrfor seint ute med ei levering.. Og drog sitt verste skjellsord i sitt vokabulær.. Sosemikkel.. Eller suppehue, som dåkke gjerna seie på Østlandet..

 

” Ett ord som språkforskarane meina e utdøande, det e det eg får slengt itte meg, når eg går på ein smell på jobb..

 

Eg prøvde å ringa Kånå ett par ganger ittepå, men samtalane blei avslutta før det begynte å ringa.. Eg begynte å fundera på kossen i all verden eg sko komma meg ut av denna knipå, uten å tilbringa nattå i Bodå.. Men, det va lite eller ingenting som dukka opp i hjernebarken.. Null, Nada, Niks.. Eg hadde heilt klart tråkka for langt ut i salatåkeren, te at det va mulig å redda stumpane.. Toget va gått forbi stasjonen og hadde langt igjen te endestasjonen..

Heldigvis va laptopen min fullt opplada når eg kom heim, og tok liggeunderlaget, soveposen og data’en med meg ut i Bodå..

Sånn at eg kunne formidla denna lille episoden, fra vår hektiske hverdag på jobb.. Og som eg har skrevet så mange ganger tidligare og sikkert te det kjedsommeliga.. Kan eg gå på ein smell så gjør eg det og sjølsagt så skjer det som regel, når eg gjerna har begynt å føla meg litt ovanpå.. Men, men.. Det e som regel aldri så gale, at det ikkje e godt for nåke.. Eg fikk nå rydda bittelitt i Bodå her, og eg trur jaggu meg eg ska sjekka opp den ideen nåken eg levere te hadde..

 

” At eg gjerna burde installera ei hengekøy her ute i Bodå, så eg gjerna slapp å ligga på gulvet sammen med Ederkoppane.. Dei grusomme skapningane eg e pisseredde..

 

Yepp.. Det ska eg jaggu meg gjera.. Ei hengekøy i Bodå får bli neste prosjekt, definitivt.. Og ellers, så får dåkke rett og slett ha ei strålande helg Folkens.. Det ska ihvertfall eg.. Om Kånå te slutt tilgir meg, for min

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg