Kampen mot Løvet, Anne Lindmo og Team Ingebrigtsen…

 

Det e lørdag formiddag, Kånå sitte i sofaen med ein kaffi og frokosten e nettopp fortært.. Mini’en handla seg fiskapudding igår, fordi han elske fiskapudding, nåke som ikkje har gått forbi i stillhet, her i heimen.. Han fikk litt på brødblingsen når han spiste kvelds igår, og gumla de i seg, som ein hundavalp som nettopp hadde fått yndlingsretten sin.. Nærmast bokstavlig talt, der han bøyde seg øve fatet å nappa te seg fiskapuddingen, og lot den stakkars brødblingsen ligga ensom og forlatt igjen, før han skar av ein ny puddingbit og la på skivå.. Og gjentok stuntet ett par ganger te.. Før han spiste heile brødblingsen, itte Kånå satte blikket i han, og kremta litt strengt..

Under frokosten idag, gjentok detta besynderliga ritualet seg igjen, men nå både med fiskapudding og eggarøra.. Guten spiste ein brødblings, 4-5 skiver med fiskapudding og ei svær skei med eggarørå..

Jaja, så lenge krabaten får mat i seg, om det så e på hundavis, så får me foreldre vær fornøyde.. Eldstemann satt med svære auger å kikka på Mini’en, og dunka forsiktig i meg for å liksom gjør meg oppmerksom på, ka guten holdt på med.. Eg bare smilte avvæpnande te han, for å liksom gi beskjed om at me fikk se det stora bildet oppe i det heila, istedet for å henga oss opp i detaljer.. Eldstemann himla med augene tebake, og skjulte et lite flir i munnviken.. For oss foreldre så e detta et godt eksempel, på det å velga våre kamper med omhug, og heller la det at guten ihvertfall spise godt, trumfa at det gjerna ikkje e heilt politisk korrekt metode..

 

” Det finnes mange veger til Rom, og eg trur ikkje denna episoden va den rette, te å irettesetta eller tvinga Mini’en inn på rett sti.. Resultatet ville sannsynligvis blitt det samma, men om me hadda blanda oss inn, ville nok vegen heilt klart blitt lengre..

 

Ellers, så stod me jaggu meg ikkje opp før klokkå hadde tippa 10:00 idag, nåke eg ikkja kan huska har skjedd på lenge.. Me stod til og med opp sammen, både eg og Kånå.. Nåke som gjerna skjer endå sjeldnare, enn det å stå opp langt ut på formiddagen.. Normalt så må jo Kånå ha sin berømte skjønnhetssøvn, men hu slokna jo på sofaen igår, itte me hadde sett Idol.. Så kanskje hu tjuvstarta litt allerede der.. Forresten, så glemte eg ut heila Anne Lindmo igår, og endte opp med å sjå det på Nrk sine nettsider, som eg “castet” videre te tv’en.. Teknologien i heimen har jo tatt kvantesprang, siden eg va guttunge, og man måtte ta opp programmer på ein videospiller.. Om man ville se de igjen seinare..

Nå te dags så kan man gjerna ta de opp på boksen som levere tv-signalene, eller som eg gjorde, finna de på nettsidene te kanalen og senda de gjennom luftå te tv’en.. Fantastiske greier, vett du..

Team Ingebrigtsen sko jo vær på Lindmo igår, og det måtte me jo få med oss.. Eg har forsåvidt ein liten innrømmelse å komma med der, sånn med tanke på Team Ingebrigtsen, for me fikk ikkje med oss begivenhetene i EM i Berlin, tidligare i år.. Men, serien som har gått på Nrk, den har me ivrig fulgt med på, her i heimen.. Sjøl om me gjerna har lest eller sett på sportsnyhetene, om kossen det gikk.. Satt me som klistra mot skjermen, når siste episode gikk av stabelen, og yngstemann løp inn te 2 gull.. Himmel og hav, når de kom ut av siste sving på 5000 meteren, så klarte nesten ikkje Kånå å kikka på.. Og når han kryssa målstreken først, så heiv hu seg ut i ein ellevill jubel.. Forsåvidt eg og, eg ska innrømma det..

 

” Sånn med tanke på fri-idrett, så e me gjerna litt treige her i heimen, men den Team Ingebrigsten dokumentaren, den har vært heilt fantastisk å følga med på.. Så me vil nok følga tettare med, i fremtiden..

 

Så at me feira suksessen te Team Ingebrigtsen, sånn ca 2 månader for seint her i heimen, det får stå sin prøve.. De har fått seg nåken nye fans i meg, Kånå og Flokken ihvertfall.. Ingenting e så kjekt å sjå, enn at nåken som tør å gå sine egne vegar, oppnår ubegrensa suksess fra ein anna verden.. Nå ska eg vær jysla forsiktig med å trekka sammenligninger her, men hu Kånå i heimen hos Team Ingebrigtsen, hu har nok mange likhetstrekk med Kånå her i heimen.. Men, der slutta nok alle likhetstrekk og, eg kan med håndå på hjarta sei, at å vær i nærheten av Gjert Ingebrigtsen sin kapasitet, det ville vært tidenes overdrivelse.. Ihvertfall som motivator og trenar..

Som Fatter’n i heimen kunne eg gjerna tatt opp kampen, men eg forstår jaggu deiras prioritering, når man ser ka gjengen allerede har klart å oppnådd, i Team Ingebrigtsen.. Det e jo ikkje anna enn imponerande.. Og eg trur me har mye meir glede i vente, fra den kanten..

Man kan ikkje anna enn bøya seg i støvet og ta av seg hatten, for både suksessen på fri-idretts arenaen og dokumentaren som har gått på Nrk.. Det e ein familie med sinnsykt mye pågangsmot, vilje og ikkje minst humor, som har strømma mot oss på skjermen.. Og man må jo ha ett hjarta laga av is, for å ikkje bli glad i heile gjengen.. Tjera vena meg.. Det e ihvertfall heilt sikkert.. Det e lenge siden me her i heimen har blitt hekta såpassa på ein dokumentar, at me nærmast ikkje har kunna venta på neste episode.. Ihvertfall ein idretts dokumentar.. Det trur eg nesten ikkje har skjedd før, når eg tenke meg om..

 

” Jaja, nå får me bare begynna å gleda oss te fri-idretts VM neste år, hjølpe meg, det hadde eg aldri trudd at eg som nordmann skulle sei.. At man gleda seg te mesterskap i fri-idrett..

 

Men, nå må det vel gjerast nåke her i heimen, vil eg tru.. For dei som har fulgt med på Snap, så har eg ein liten fight på gang, med flagrande høstløv som synast det e veldig kjekt inne i carporten våras.. Og for at kidsa ikkje ska dra med seg ein favn med løv inn dørene, kvar gang de komme inn, så kjøpte eg meg ein løvblåsar her ifjor..

Og denna løvblåsaren, den kan og støvsuga altså.. Så te alle som skrive te meg, at det ikkje e nok å blåsa det vekk, men at eg jo må samla det opp.. Så gjør eg jo det..

Det e jo forskjell på å vær toskjen og idiot, og eg e ikkje såpassa idiot, at eg trur problemet e løyst med å blåsa løvet ut av carporten.. Hjølpe meg.. Alikavel, sjøl om eg støvsuge alt løvet opp, så virke det jo nærmast som ei evighetsoppgava.. Her ein dag, og 2 timar itte eg hadde renska carporten for løv, så va det kommen lika mye tebake, der inne..

Men, nå e det vel på tide å ta ei økt te, vil eg tru.. Kånå kauka nettopp opp. kor galen hu va på alt løvet nere i gangen, så det e best å letta litt på liket, heilt klart..

 

Så ha ein fantastisk lørdag, Folkens.. Og ei hjerteleg god helg.. 🙂

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg