Julemorgen, Hos familien Vandrende Kaos…

 

At det e juleaften idag, det e det ingen tvil om.. For her i heimen har den starta med ett smell, kor kidsa nærmast har revet ner huset, før me voksne tok ansvar og stod opp.. Litlajentå, som ikkje fikk sova før klokkå tippa midnatt igår, fordi hu va fast bestemt på å ta SnopeNissen på fersken.. Hu sjangla rundt i ørskå her, trøtt som eit bybud.. Mini’en, han har omfavna jul og alt som har med jul og gjør, med vidåpne armar.. Han e så oppspilt og julayr at eg nærmast ikkje har sett maken..

De har vært glad i julå dei 3 andre i Flokken og, men Mini’en må seiast å væra i særklasse, når det komme te den saken.. Heilt klart..

Han i Midten og Eldstemann, dei har forsåvidt funnet litt roen.. Sjøl om Han i Midten har nåken sprell fra ein anna verden innemellom, så har det blitt lengre mellom de, ittekvart.. Og me voksne, me kom i mål te slutt me og.. Nå e det bare pynting av bord, pinnakjøttet som ska putra på og litt julebading av ein spinnvill Flokk, som står igjen.. For all del, det kan fort bli interessant kossen det utvikla seg utøve dagen.. Vil eg tru.. Kånå har allerede bestemt at dei 2 minste ska få seg ein liten kjøretur seinare..

 

” Sånn at de gjerna får seg ein liten høneblund, og ikkje tippa øve før pakkane ska te pers..

 

De e liksom høge nok på julafølelsen, om ikkje øvetrøtteri og surskap ska slå inn for fulle mugger, seinare ikveld.. Jaja, sur og sur fru Blom, ein Mini som har tippa over e meir som ein røyskatt på speed.. Mens Litlajentå har arva Kånå sitt reaksjonsmønster, itte ei natt med for lite søvn.. Til og med Mini’en har lært seg at man ikkje tulla med “The Princess of Darkness”, når hu har fått seg for lite timar i loppekasså.. – Tijil (Tiril) har pist (spist) sitroner idag.. Seie han gjerna då.. Veslevoksent..

Då finne hu bare på herk og kan heilt umotivert sparka borti ting og tang, som gjerna ligge på gulvet.. Som ett eller anna Han i Midten f.eks hadde liggande pent dandert i emballasjen idag, som plutselig føyk vegg imellom, når hu rusla forbi..

Han i Midten forresten, som trudde det va julagrøt med mandel i, te frokost.. Og blei lika skuffa som Sølvjentene i Håndball når de tapte finalen, då han oppdaga at det bare va fint brød, goe skinka og eggarøra, istedet.. Alikavel, hogg han innpå 3-4 skiver og meir eller mindre higra te seg all eggarørå.. Eg og Kånå kikka på kvarandre og delte ett trøstesløst blikk, men slo oss egentlig te ro med at guten ihvertfall fikk godt med mat i seg..

 

” Ein Han i Midten med for lite mat i kroppen, går gandaskapet te Litlajentå ein høy gang.. Så me lot han bare styra på.. Ein mett hane i hønsagården, e bedre enn 10 spinnville høner som henge i taket.. Mildt sagt..

 

Mini’en kom forresten ikkje inn te oss inatt, eller det vil sei han hadde vært inne hos oss.. Men, for så å komma på at “Snopenissen” gjerna ikkje la nåke i sokken, som hang på dørå hans.. Heldigvis, hadde han ikkje sjekka sokken, klokkå halv 4 inatt.. Då kunne det fort blitt ein liten katastrofe morgen fra ein anna planet.. Han nøya seg med å komma inn i 06:00 tiå, med godteposen i handå og krevde å få sjå barne-tv.. Akkurat der og då, så takke eg høgare makter for Netflix..

Sånn at me voksne fikk slumra ein liten time og 2 te.. Mens den fjotten satt og fyrte seg opp på Julasnop.. Gudhjølpe meg..

Det toppa seg når ei øvetrøtt Litlajentå kom tuslande inn, rett før klokkå sju.. Trøtt som ei fela med Julasokken sin på slep, før de sammen gjorde all forsøk på å slumra videre, totalt umulig.. Hadde eg huska kor me kjøpte vår eminenta dobbeltseng, så sko eg hylla de herifra og te månen.. For at den e av god gammal kvalitet, det e ihvertfall heilt sikkert.. Der de dansa fandango som ville voodoo lakeier, i snopetrance oppå oss mørbanka foreldre..

 

” Tjera vena meg.. Men, det e jo jul og snopenissen (Kånå og meg) e jo forsåvidt skyld i galskapen sjøl, i dobbelt forstand..

 

Det e ingenting som e ett meir sikkert tegn enn detta, på at nå e det jul hos “Familien Vandrende Kaos”.. Enn spinnville ungar høge så fly på julasnop, forventningar te kvelden og om Nissen komme i år og..

Detta og at Kånå slippe alt hu har i nevane, for å å med seg Tre Nøtter til Askepott..

Tidenes dårligaste julatradisjon, hverken meir eller mindre.. Eg kan ikkje for det, men eg takla ikkje den filmen der.. Det skjære seg som knivar inn te både marg og bein, når musikkvignetten te Askepott slår inn..

Men, alikavel så blir eg jo sittande sammen med Kidsa og Kånå, å se på denna farsen av ein film..

 

For det e jo jul, ikkje sant.. Å har det blitt ein tradisjon, så får man bare spilla med.. Og skjera tenner i det skjulta, rett og slett..

Eg huska ennå den gangen Kånå slokna på sofaen, og eg ikkje vekka hu når Askepott begynte..

Gudhjølpe meg og Herrens Hærskare.. Eg gjere ikkje det fleire ganger..

 

Men, men.. Nå får eg vel kikka litt sammen med gjengen.. Så God Julemorgen, Folkens.. Kos dåkke glugg ihjel..

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg