Helga som gikk, dei der fem Minuttane igjen, vett du..

 

Vips, så va helgå over igjen for denna gang, og man dure avgårde på jobb og te alt det den hektiske hverdagen bringe, den evige runddansen med å komma i mål, kvar dag.. Denna helgå, den hadde sine utfordringer med Mini’en som sko på fotballcup, men ellers så va det lite på tapetet, for ein gangs skyld.. Kånå durte avgårde litt ut på formiddagen denna lørdagen, med ein Mini som va blodklar for sin første fotballcup, mens eg kjørte Han i Midten te ein kompis ute på landet, der me bodde før.. Litlajentå ville vær med Fatter’n denna dagen, siden hu hadde fått seg nye rulleskøyter, og gjerna ville testa de ut litt

 

Omtrent sånne rulleskøyter som hu Luna i favorittserien hennas har, rosa og kvite sko med gule hjul.. Men, alt i alt, ei nåke meir bedagelig helg enn når heimen står på hovudet, fordi man ska rydda og laga te med selskap eller lignende..

 

Eg trur me trengte detta, akkurat denna helgå.. Det å senka tempoet litt, ha litt kvalitetstid sammen med kvar våre barn, Kånå med Mini’en og eg med Litlajentå.. Mens Eldstemann hadde reist te Odda på fotballcup med laget sitt, og Han i Midten va på besøk hos ein kompis.. Kånå sendte meg litt oppdatering fra Mini’en sin første cup, mens eg og Litlajentå leverte Han i Midten ute i Sveio, og stakk innom detta mini senteret de har der ute, med ett knippe av butikker og ein dagligvarebutikk.. Eg tenkte hu kunne få seg ein liten ting, når me først sko kosa oss litt sammen, så me kjøpte oss ein is og kikka litt i lekebutikken der ute..

 

” Jentå plukka seg ut ein liten Lego Friends sak, og me satte kursen heimover igjen, kor me bygde litt lego før jentå fløy ut på rulleskøytene sine..

 

Midt innimellom regnværsbøyene som regjerte denna lørdagen, ein lørdag med ett heilt normalt vestlands vår vær.. Itte ei stund kom Kånå og Mini’en heim, ein Mini som hadde fått sin første medalje, og sprada rundt i heimen som om han hadde vunnet sjølvaste Verdensmesterskapet.. Han hadde til og med scora ett mål, i den eine kampen, så det va liten tvil om at den karen va fornøyd.. Kånå mekka seg ein kopp kaffi, mens eg fikk ett lite refarat fra kampane te Mini’en, før Kånå lurte på om me ikkje bare sko gå på Obs å handla te helgå, i sammen.. Eller alle sammen.. Eg, Kånå og dei to minste..

 

Gudhjølpe meg, tenkte eg først for meg sjøl, me har jo nærmast ikkje handla sammen på mangfoldige år, og aller minst på sjølvaste Obs’en..

 

Me, eller ihvertfall eg, har skydd det å handla som pesten, itte diverse heisaturer på Obs, kor me på ein måte virkelig har vist igjen.. Når me i vanvare drog med oss heile Flokken, og trudde det sko gå bra.. Men, muligens endte opp med å vær årsaken te, at ein stakkars liten gutt på omtrent to år, mest sannsynlig vil enda opp som enebarn.. Itte ett par nærmast såg med vantro på oss, i det øyeblikket Flokken gjekk amok, kjekkspyramider raste i bakken og det glade vanvidd manifisterte seg lika foran de, i form av Familien Vandrende Kaos på handletur.. Jøje meg, vett du.. Man kunne nesten sjå det i augene deiras, at alle deiras diskusjoner om andremann, nettopp blei lagt på is..

 

” Gjerna ikkje bare lagt på is, men meir eller mindre skrinlagt i all overskuelig fremtid, kun på grunn av vår hodeløse avgjørelse.. Om å ta heile Flokken med oss på handletur..

 

Det va itte den episoden eg og Kånå forsåvidt blei enige om, at akkurat det å handla, det kunne gjerna Kånå ta som sitt ansvar.. Så kunne eg heller holda fortet heima med Flokken, istedet for at omdømme våras som familie, virkelig ville fått seg ein knekk.. Om neste gang, gjerna hadde tatt endå meir av når me sko ut på handletur, nåke eg ikkje hadde tvilt ett sekund på.. Så at eg blei nåke betenkt, når Kånå foreslo at me sko stikka opp på Obs å handla med Flokken på slep, det va vel ikkje merkelig.. For all del, det va bare femti prosent av Flokken, men me hadde jo Mini’en med oss.. Sjølvaste The Prince of Mas og Tjas, når man e på butikk eller kjøpesenter..

 

Me har gitt klar beskjed om at man ikkje får nåke, kvar gang me e på butikken med Flokken våras, og at de heller kan sei at de ønske seg nåke.. Så får me noen tips te bursdager eller jul, f.eks..

 

Men, det har jo tatt heilt av når me på ein lekebutikk, for då ska jo Mini’en visa oss heile butikken, og ønske seg meir eller mindre alt.. Tjera vena meg.. Den planen om at de kunne visa oss ka de ønska seg, den har jo slått heilt feil, sånn med tanke på Mini’en ihvertfall.. Det versta e jo at eg e nåke engstelig, for at fjotten virkelig trur at han komme te å få alt, som han ønske seg.. Då vil det heilt klart bli full katastrofe på neste bursdag, det e ihvertfall ganske så sikkert.. Men, eg må jo bare få sei at alle mine dystre spådommar, dei blei virkelig gjort te skamme, der småtrollene virkelig oppførte seg eksemplarisk..

 

” Jaggu meg, så klarte me å få handla uten dei store eskapadene å skriva heim om, der både Mini’en og Litlajentå gikk å tutla sammen med oss voksne..

 

Den største hendelsen oppe på Obs’en, det va vel når me traff Karin Berndtsson svinsande rundt mellom reolene, og eg fikk ein skikkelig bamseklem.. Og Kånå fikk klar beskjed om å gi ett vink, om eg tilfeldigvis sko bli “available”.. Gudhjølpe meg, altså.. Hu der Karin Berndtsson, hu e jaggu meg ikkje sanne.. Men, gu for ei herlige dama da, det finnes jo ikkje filter, vett du..

 

Så, eg trur nesten eg kan sei me har kommen te ett lite epoke skifte, sånn med tanke på handleturer igjen, der me kan la dei største væra heima..

 

Mens me gjerna tar med oss dei minste, og begynne å handla litt meir ilag igjen.. Det va jo på ein måte litt av kosen det, når dei to eldste va heile Flokken vår, og småtrollene ennå ikkje va påtenkt.. Det å gå og handla sammen, kanskje gå ein liten tur på kafe, før man tusla seg heimover igjen.. Dei største bryr seg jo forsåvidt nada, om å væra med å handla, dei vil heller vær heima og kosa seg..

 

” Så.. Det kan godt vær me plutselig blir å sjåast litt oftare, ute i offentligheten, enn me gjerna har gjort te nå.. Kor me nærmast ikkje har turt å visa oss, i frykt øve ka Flokken gjerna ville funnet på..

 

Det blei ihvertfall ei skikkelig avslappande helg, kor batteriene forsåvidt fikk lada seg litt, tempoet sank mange hakk og småtrollene i heimen fikk kosa seg litt, med oss foreldre..

Det gjere godt, for to foreldre som gjerna går rundt med konstant dårlig samvittighet, for at ikkje alle får nok oppmerksomhet..

Neste gang, så e det gjerna dei eldste som får litt ekstra kos i ei helg, om de har lyst då, nåke eg på ein måte e nåke usikker på.. Jaja, Han i Midten seie nok neppe nei, te litt ekstra kvalitetstid med Fatter’n..

Det e vel verre med Eldstemann, og gameren i heimen, der trur eg gjerna eg hadde kommen te kort, mot hans kjære datamaskin..

 

Hverken meir eller mindre..

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg