Har Rampenissen dratt Fantaskapet for langt..??

 

Det kan nok i første omgang se besynderlig uskyldig ut, den siste fantastreken te Rampenissen, der han sitte lett henslengt inn te kjøkkenbordpynten, te Kånå.. Men, eg kan lova dåkke, Folkens.. At Kånå absolutt ikkje såg lett på nattens siste påfunn, fra ein Rampenisse som gjerna har dratt strikken litt for langt, og muligens har sendt seg sjøl lukst ut i Boden ein tur.. Når han igjen har infiltrert seg ute på kjøkkenet, som på ein måte e Kånå sitt imperium.. Der ute e hu liksom universets ubestridte herskerinne..

Når Rampenissen hadde laga ett slags “julatre” av kjøkkenstolane te Kånå, så va hu sjølsagt rimelig lite fornøyd, med sprellet te fjotten..

Men, idag morgens.. Så e eg usikker på om ein overdose med solskinnstabletter, ville hjulpet på Kånå sitt humør, itte at hu oppdaga fantaskapet.. De lærde seie at ein arbeidsmaur, kan bæra 10-50 ganger sin vekt.. Og om man kan trekka sammenligninger med Rampenissen og ein arbeidsmaur sin styrke, itte nattens eskapader på kjøkkenet.. Det kan man nok gjerna ikkje se bort ifra.. Og om Kånå dukka opp på jobb med lyn og torden i blikket, itte at kjøkkenstolane hennas, hadde endt opp i ein haug på gulvet..

 

” Så va det ihvertfall ikkje nåke mindre uvær øve hennas inntreden på jobb idag, der hu med sjølsikkerheten te ein velfødd Barracuda, skritta imot meg, i morgens..

 

– Det e heilt greit at du har laga litt oppstyr, sammen med denna Rampenissen, på bloggen din.. Begynte Kånå, mens hu snakka som om kvart ord blei dratt ut av flytande tjære.. Og man vett alle ka det betyr, når Kåner snakke seint, men ekstremt tydelig.. – Og eg kan itte nåken dagar, til og med sjå litt av humoren, i detta julatreet “dåkke” laga av kjøkkenstolane mine.. Fortsatte hu, mens eg begynte å vri meg litt smånervøs, der eg satt på ein palle, med kaffikoppen i neven.. – Men, nå har dåkke jaggu meg gått for langt, i detta vaset dåkke holde på med..  

Nå tok Kånå ein liten kunstpause på nåken sekundar, mens hu granska meg nøye, liksom for å sjå itte reaksjon eller ihvertfall kanskje ett lite snev av anger..

Men, ærlig talt og akkurat der og då, så syntes eg Kånå overreagerte nåke grassalt, øve detta “lille” påfunnet te Rampenissen.. Det e viktig å ha stor takhøyde i heimen, når man stundar inn i førjulstiden, med alt det som følge med i ein massebarnsfamilie.. Og å hissa seg opp i mente, øve ett “lite” sprell fra ein flittig liten arbeidsmaur av ein Rampenisse, det syntes eg rett og slett va unødvendig.. Stakkars Bogdan, som te daglig lasta i porten ved siden av oss, han flykta jo åstedet, itte at han hadde høyrt Kånå sitt tonefall og måten hu snakka te meg på.. Tjera vena meg, detta begynte å bli flaut..

 

” Både blikket og den intense monotone stemmen te Kånå, begynte rett og slett å skremma meg, der eg satt.. Og eg tenkte for meg sjøl, at nå e me nok lika nærme ein saftig tur i Boden, både eg og Rampenissen..

 

Så, eg tenkte at det heilt klart va klokt å holda kjeft, før eg sa med eit nåke skingrande tonefall.. – Jammen, ka du tror.. !? .. Meina du at eg har nåke med denna Rampenissen å gjera,..!??.. Herreguud.. Ett insekt i min situasjon som gjerna hadde innsett at det va umulig å unnslippa, ville nok holdt kjeft.. Og hadde mest sannsynlig folda beinå sammen, å spilt død.. Eg kikka i gulvet, når eg sa det.. Men, når eg kikka opp og ser det forbløffa andletet te Kånå, forstår eg kjapt at mitt så smått konstanterande spørsmål, va ein taktisk katastrofe…

Livet e nok vanskelig nok som det e, og nå gjorde eg det vel minst dobbelt så vanskelig, for meg sjøl.. Og ein tur i boden va som meisla inn i stein..

Kun fordi Rampenissen drog ein fantastrek, “bittelitt” lengre, enn normalt.. Og ihvertfall enn tidligare.. Men, Flokken.. Dei syntes det va kjempe kjekt, det å få lov te å spisa frokosten, borte i sofaen igjen..

 

Hjølpe meg.. Rampenissen hadde nå tatt duken på og pynta bordet itte seg.. Det va nå ikkje gale bare det.. 😉

 

Sjøl om bordet, forsåvidt står opp ned.. =D =D

Jaja, eg blir ihvertfall ikkje ensom, i Bodå ikveld.. Det e viktig å sjå det positiva, i det mesta.. På ein måte..

Goe tirsdagen, Folkens..

2 kommentarer
      1. Jaja, eg lura meg på om gjerna Kånå godt kunne hatt det som deg, men på den andra siå, så trur eg hu syns det e litt kjekt og.. På tross av alt fantaskapet.. =D =D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg