Gullfunn fra arkivet …

 

Eg har blogga i snart sju år nå. Skrevet har eg nesten gjort i øve ni år, siden eg først starta på Facebook veggen min.

Når eg kikka tebake på noen av mine første innlegg, så hende det eg slår hånda i pannen og tenke hjølpe meg. Skreiv eg så dårlig ?

Men, når man begynne å gjør nåke man synes e gøy. Så blir man stort sett dyktigere, jo meir man gjør det.

Slik er det med skriving også.

 

Allikevel, så finnes det noen gullfunn fra tidlig i karrieren min. Når eg gjør et lite dypdykk i arkivet mitt.

Ett arkiv som snart tippa tusen innlegg.

Her e et av de aller, aller første innleggene eg skreiv. Etter at bloggen hadde blitt laga. Fra den gangen når Han i Midten va i et meget filosofisk hjørna i sju-åtte års alderen …

Som faktisk ikkje e heilt på trynet …

 

Han i Midten filosofere litt over dette med kjæreste …

 

Han i Midten har vært på fotball trening. Me tenkte at siden han ikkje ville gå på trampett meir, så ville fotball vær nåke som kunne tømma batteriene litt før leggetid.

Det e ikkje bare Mini’en som har et uttømmelig batteri, Han i Midten kan også vær litt meir enn ein håndfull innimellom.

I flokken våras, e han og den som kan filosofera og spør om alt slags mulige ting. Som idag f.eks , når me sko kjøra heim fra fotball trening. Då hadde me ein høyst interessant samtale om litt sånn forskjellig…

 

– Du pappa, eg trur eg må få meg ein kjereste.  Komme det plutselig, fra passasjersetet.

– Javel, seie du det. Svara eg litt overrasket.

– Ja, for ellers så kan eg ikkje få ungar, også må eg jo ha penger.

– Det e jo sant det, men.

– Jaa, eg må jo ha pengår, for ellers kan eg jo ikkje kjøpa meg ein jobb…” seie han, ganske så bestemt..

– Jo, men det e nå egentlig litt omvendt. Seie eg, og tenke at det e best å sei det som det e …

– Ka meina du ? Spør guten kjapt.

– Først, så må man få seg ein jobb, for då tjene man penger. Akkurat som du må gjør ting for og få litt ukepengår.

– Må eg det ?  Svara fjotten, med et spørrende andletet.

– Ja, akkurat som pappa, som går på jobb, og itte ein månad, så får pappa lønn av jobben sin.

– Herreeeeguuuud, må eg gå me bosset kvar dag, heile dagen, i ein månad ?  Eg har jo ikkje tid te kjæreste eg då ?

 

Akkurat her, så måtte eg snu meg å kikka ut vinduet, mens eg prøvde å ikkje le høgt.

 

– Nja, du må jo ikkje gå med bosset da, du kan jo bli advokat, tannlege ellår doktor f.eks. Svara eg, itte å ha samla meg litt.

– Tannlege ? Seriøst pappa, det e jo ingen som lika tannlegar, og då får eg meg jo i hvert fall ikkje kjæreste, hvis ingen like meg.

– Øhh. Godt poeng, tenkte eg og va litt i villrede for ka eg sko si videre.

– Åsså doktor da. Dei jobba jo også heila tiå, det va jo såvidt de hadde ti te å sjekka armen min jo, når eg låg på sjukehuset. For det sa mamma …

– Men …

– Og advokat, ka e det for nåke da ?

– Advokat ja … Ehh. Det e sånne som. Øhhh.

– Men du kan jo bli lerar da ?

– Lerar ? Trur du eg vil bli ein som sende ungar te rektor ellår, ka du trur ?

 

– Har du vært hos rektor idag  ?

– Ehhh. Pappa, sååååå du det målet eg scora idag eller ? ….

 

 

Jauda … De e herlige dei her ungane …

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg