Frokosten te Mini’en…

 

Eg må jo innrømma at eg muligens har vært kreativ i matveien, fra barnsmunn av og te nå.. Det sista påfunnet, det va jo denna her nisteoppfriskaren min, om man syntes nistå va kjedelig på jobb.. Så då pleie eg å legga nåken flak med Kim’s Mexican Fiesta, oppå nåken blingser med masse smør og brunost.. Det e ikkje nåke hokus pokus, men man bør gjerna vær over gjennomsnittet glad i både Chips’en og Brunost, vil eg tru.. Om den varianten sko falle i smak.. For smaken er som baken, den er delt..

Og heima hos oss, så e det ingen som forsåvidt lika det samma, f.eks når eg laga frokost te små.. Det kan til og med variera kraftig, ka den eine ska ha den eina ukå, te den andra..

Åsså har me 2 stykk som ikkje ska ha smør på skivene sine, bare å huska det kan jo vær ein prøvelse innimellom.. Det e ikkje få ganger eg akkurat har satt meg i sofaen, itte å ha smørt ein million skiver te kidsa, så e det nåken som kauka te, – Æææsj, det e jo smør på skivå mi.. !! Sjølsagt, så e det jo ingen andre i Flokken, som lika det den uheldige har på skivå si, så dei blir gjerna te overs.. Eg e liksom ikkje så glad i leverpostei, skinkeost eller andre sånne smøreoster, som dei smørhatende i familien lika så godt.. Ellers så sko jo eg spist de opp eg, for all del..

 

” Men, om eg har funnet på litt forskjellig, opp gjennom barndommen og forsåvidt i voksen alder, sånn i matveien.. Så må eg få sei at eg syntes Mini’en tok kakå idag..

 

For eg forstod ikkje heilt ka han meinte idag, når han krevde skiva med fisk, skiva og så servelat.. Og sjølsagt ikkje smør, Mini’en e 50 % av den smørhatande andelen i heimen, Eldstemann e dei andre 50 prosentene.. Så eg laga ei skiva med makrell i tomat, og ei skiva med servelat.. – Nei, nei.. Det e ikkje sånt de ska vær.. Klaga Mini’en, når han fikk fatet.. – De ska væra dobbelt.. Faktisk.. La Mini’en te, på sedvanlig vis.. ” Faktisk” , det trur eg må vær et av Mini’en sine favoritt ord, for når nåke e viktig så slenge han det ordet med, om det passa inn eller ikkje.. Så eg rusla ut på kjøkken igjen, og lura litt på ka fjotten meinte..

Dobbelt med skiver va liksom det logiska, så eg prøvde det, og la to brødblingser oppå dei eksisterande på fatet.. Men, det va sjølsagt feil det og, når eg kom ut te guten..

Litlajentå fulgte itte meg ut på kjøkken, når eg resignert rusla ut igjen, og kikka lurt opp på ein oppgitt Fatter’n.. – Han ska ha skivå med fisk nederst, så skivå med servelat oppe den med fisk, pappa.. Det e det han meina med dobbelt.. Sa Litlajentå lavmælt te meg, så dei andre liksom ikkje sko høyra at hu faktisk kunne vær behjelpelig her i heimen, og ikkje bare ein liten ramp..  – Åsså må du huska å skjera dei i to på midten, ellers må du ut på kjøkken eingang te.. La jentå te, før hu pilte ut av kjøkkenet og ner trappene, og sikkert inn på rommet sitt..

 

” Det va heilt klart dosen med hjelp å få, fra den kanten på ei god stund, vil eg tru.. Hu e ikkje den som anstrenge seg mest for å gi Fatter’n ei hjelpande hånd i heimen, på generell basis.. Men, finne eg ein fastnøkkel, drillen eller nåke lignande..

 

Ja, då e jentå på pletten, på sekundet.. Merksnodige greier.. For ingen av gutane har brydd seg nevneverdig, om praktiske gjøremål med Fatter’n.. Jaja, tebake te dei her skivene te Mini’en.. Eg gjorde som jentå hadde sagt, og rusla spent ut i stuå og bort te sofaen, og serverte fatet te guten.. Nærmast lika spent som ein verdenskjent kokk, som øvelevere sin signatur-rett te ein matjournalist, for vurdering.. – Sånn ja.. Tusen takk, pappa.. Svara guten fornøyd, itte å ha vurdert fatet med skivene.. Før han heiv innpå med stor iver, der han satt i sin skjelett pyjamas..

Den me måtte leita itte i ett kvarter her ein kveld, fordi han ikkje fikk sova om ikkje han hadde skjelett pyjamasen på.. Sånne små nykker som gjerna høyres ubetydelige ut, for oss voksne..

 

 

Men, som gjerna e av stor betydning for dei små.. Som kossen skivene ska væra dandert, ka slags pyjamas man har på seg og andre lignande nykker, dei små kan finna på.. Som oftast, og om saken e innenfor rimelighetens fornuft, så meina eg at man bør gjør ett nummer av å fiksa opp.. 15 minutt med leiting itte ein pyjamas e ikkje mye, når man gjerna ende opp med ein time med grining, fordi man ikkje fikk viljen sin.. Eller 2-3 turar inn og ut på kjøkken, for å få skivene dandert på rett måte.. Sånn at småfolket ihvertfall spise frokosten sin, istedet for å sitta full av trass i sofaen og nekte å spisa, fordi skivå ligge feil..

 

” Nåken ganger må nok me foreldre ta opp kampen mot dei små, men somme ganger vinne man så mye meir, om man bare gjør som de ønske..

Gammelt jungelord fra Familien Vandrende Kaos..

 

Ha ein strålande lørdag, Folkens.. =D

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg