Friluftlivets dag, strålande vær og ein herlige Turdag..

 

For nåken uker siden så fikk Mini’en seg ei ny seng, og den påfølgande ukå, så dukka ikkje den sedvanlige gjesten opp i midten, inne i sengå våras grytidlig om morgenen.. Men, lå og snorka så søtt inne i den nya sengå si, og venta så stolt på å bli vekka av hu mor.. Eg trur det va kjekt med ny seng, og litt storveis når hu mor kom inn om morgenen, og vekka guten.. Det har vært litt artig og, for somme morgener når eg stod på badet, så dukka gjerna ein småtrøtt Mini opp i badedørå.. Men, når han såg det va meg og ikkje Kånå, så pilte han inn i sengå si igjen, og når eg kikka inn te han, så lå han og myste på meg med augene såvidt åpne..

Han va forsåvidt våken, men hadde ingen planer om å stå opp ennå, det va begynt å bli litt gjevt å bli vekka av hu mor, tydeligvis..

Så kom førsta helgå i den nya sengå, og den nyvunnet idyllen blei brutt.. Klokkå hadde såvidt tippa 07:00, og plutselig så smaug ein liten luring seg opp i midten, tidlig lørdagsmorgen.. – E det lørdag idag, pappa.. ? .. Kviskra han forsiktig inn i øyra mitt.. Eg grynta sikkert ett positivt svar tebake, før eg skvatt te himmels, når Mini’en satte i ett jubelbrøl.. – Jippi.. Då trenge ikkje mamma vekka meg.. For eg har friii.. Hjølpe meg, tenkte eg for meg sjøl.. At du har fri, burde jo bety at du gjerna kunne sovet litt lengre, din forbaska morgenfugl.. Detta va forsåvidt forrige helg, og eg prøvde meg på ein liten “gjør som eg sove” manøver..

 

” Ein manøver som sjølsagt endte opp med ein albue i sideflesket, før ein fot ubønnhørlig sendte meg hodestups ut av sengå.. Eg sko visst stå opp med Mini’en.. Heilt klart..

 

Denna ukå, så har egentlig samma mønsteret gjentatt seg, og lørdagsmorgen kom igjen guten jumpande inn i loppekasså.. Men, både igår og forsåvidt idag, så tok eg klok av skade med meg guten opp i stuå, før Kånå fikk lada skuddfoten.. Eg gjekk jo å halta heilt te onsdag denna ukå, itte taklingen forrige lørdag.. Men, denna helgå har eg altså gått skadefri, nåke som kom godt med idag, når det blei arrangert Friluftlivets dag, her i Haugesund.. Kor Haugesunds Turistforening stille opp med masse aktiviteter, her i ett av vårt finaste turområdet her på Haugalandet, nemlig Djupadalen.. Været va nydelig, sekken va pakke og Kidsa klare som nåken egg..

Jaja, å sei at Han i Midten va over gjennomsnittet fornøyd med dagens plan, det e vel gjerna å øvedriva ein liten smule..

For når han oppdaga at me sko gå fra Tømmerdalen, og ikkje kjøra bort te Djupadalen, då gjekk han meir eller mindre i lås.. Tjera vena meg.. Me måtte jo forstå at han måtte få lov å slappa litt av i helgå, itte ei strevsom uka på skolen.. At han hadde fått meir eller mindre slappa av heile lørdagen, når Kånå tok med seg dei minste ut på byen, det va visst glemt.. Men, når me nærma oss inngangen te Djupadalen, så klarte eg nå å lura ett smil og 2 ut av guten.. Og resten av dagen så trur eg han kosa seg glugg ihjel.. Der han hang å dingla i klatreveggen, sprang å leita itte poster te naturstien eller klatra i trær..

 

” Me e jo fullt klar øve akkurat detta at han stritta litt imot i starten, når me ska ut på tur, men me vett og at han som regel glemme det ut, når me har gått ei litå stund..

 

Sjøl om han gjerna drog strikken litt langt idag, så gikk det jo bra te slutt.. I år så bestemte me oss forresten for å ta alle postene på naturstien, nåke som me ikkje har gjort før, på Friluftslivets dag.. Så me føyk rundt i terrenget idag, eg, Kånå og Kidsa, på leit itte dei 10 postene med spørsmål.. Itte ei stund så traff me på Svigers oppi dalen, og de slo følge med oss resten av dagen.. Me har gått mye tur med Flokken opp gjennom årene, så det e sjelden me høyre nåke klaging underveis.. Men, det sista året så har det forsåvidt vært nåke hektisk, så det har blitt litt mindre turer.. Derfor va det herlig å komma seg ut i skauen idag, og sjå at Kidsa fortsatt kosa seg i markå..

Der de føyk fra den eine aktiviteten, itte den andre.. På ett tidspunkt, så forsvant plutselig Mini’en ut av radaren, og va ikkje å se.. Før ett Tarzan hyl runga ut i skogen, og guten kom seilande utøve ein bekk, hengande i ett tau..

 

 

Herreguuud.. Mini’en tok ikkje bare ein runde i samme slengen, neeida, han slengte seg rett ut igjen når han kom tebake.. Men, då rakk eg ihvertfall å nappa opp mobilen, å ta ett bilde og to av apekatten.. Som sjølsagt hadde funnet nåke kjekt, stilt seg i kø og uten å varsla oss foreldre, heiv seg ut øve bekken.. Den guten e ikkje sanne, vett du.. Både Kånå og Svigers gispa høgt, når dei og oppdaga kor rakkaren va, og ka han holdt på med.. Men, det gjekk jo bra.. Han kom tørskodd fra heile affæren, og va vel rimelig stolt øve seg sjøl.. Det va vel sikkert lika godt at han lurte seg te detta her, for eg vett ikkje heilt om eg hadde gitt han lov..

 

” Så dagen idag, den har vært av det aktive slaget, kor me gjekk å traska i Djupadalen og kosa oss.. Og Haugesund Turistforening, dei ska jaggu meg ha ros for ett fantastisk arrangement.. Nok ein gang..

 

Kos dåkke med litt bildebonanza, fra dagen vår i Djupadalen idag.. Kor me kosa oss heile dagen, med masse aktiviteter, litt kaffi og nista og ein spinnvill Mini, som leka Tarzan…

Ha ein strålande søndagskveld, Folkens..

 

Litlajentå.. Skremmande lik hu Pippi.. Både inni og utenpå.. =D

 

Kånå og Mini’en..

 

Han i Midten venta på klatreveggen.. =D

 

Litlajentå.. Eller e det Pippi Langstrømpe.. Hjølpe meg.. =D =D

 

Fant ett supert klatretre.. =D

 

Mini’en på klatretur.. =D

 

Fatter’n sjøl og Mini’en.. =D

 

Jaggu meg, så fikk han seg ein matboks og et sitteunderlag.. Storfornøyd gutt.. =D =D

 

Kånå finne fram litt nistemat.. =D

 

Han i Midten teste balansen.. =D

 

Mini’en.. =D
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg