Fortnite – Ka e greiå, liksom..?

 

Eit kvart heim i Norge’s landstrakte land med ein øve gjennomsnittet spill interessert jypling i heimen, har foreldre som rive seg i håret øve avkommet sin fasinasjon for detta spillet, vil eg tru.. Oss foreldre i denna heimen inkludert.. For der Minecraft, PokemonGo og nåken andre spill gjerna tok litt av i ny og ne, så mista kidsa interessen for dei, itte ei litå stund.. For all del, ei intens litå stund, men dog liten.. Men, det sista halva året har me kjempa ein kamp uten like, for å riva Eldstemann ut av guttarommet..

Og vekk fra datamaskinens hule grep.. For guten e heilt oppslukt i detta online spillet, Fortnite.. Kor de kjempa om heder og ære i dataverdenen..

Tidligare, når ett nytt spill inntok guttarommet, så gikk det gjerna bare nåken dagar før interessen dalte, og guten sosialiserte seg med oss andre i familien igjen.. Men, itte detta spillet blei installert, så har det rett og slett tatt heilt av.. Me visste nærmast ikkje ka me sko gjera, for så mye styr har me ikkje opplevd, når det gjelde ett spill.. Ein gang gjorde Kånå kort prosess for å få guten ut i frisk luft, og slo av heile WiFi’en i heimen.. Gudhjølpe meg og Herrens Hærskare..

” Man sko jo trudd at man hadde ødelagt resten av livet te guten vår, der han klikka i vinkel på Kånå sin manglande dømmekraft..

 

– Om hu va klar øve at nå ville alle kompisane hans tru, at han svikta de midt i ett oppdrag nå..!!?? .. Kauka han ut midt i stuå, mens han va så sint som eg aldri har sett Eldstemann før.. Det va som om alle genene han har itte mor si, kom fram på ein gang.. Me hadde vel aldri vært meir “Verdens Verste Foreldre”, enn itte akkurat den episoden der.. Det va eit så intenst oppgjør, at me blei enige om å gjerna setta oss litt meir inn detta spillet, for å forstå guten litt bedre..

Eg har jo falt for spill både i barndommen og forsåvidt i voksen alder sjøl, så litt forståelse for guten hadde eg jo..

Men, det betyr jo ikkje at han kunne strekka strikken langt over det me hadde blitt enige om, sånn med tanke på kor lenge han får lov te å spilla.. Der eg gjerna sto fast i ett spill, eller gjerna va i øvekant hekta.. Så innsåg eg jo sjøl at det då kanskje va på tide å ta ein pause.. Og den forståelsen har me hatt at Eldstemann og hadde, med tanke på seg sjøl.. Men, det va før Fortnite kom inn i heimen.. For itte å ha lest meg litt opp på detta fenomenet, så forstod eg jo litt meir av Eldstemann sin fasinasjon..

 

” Det handla ikkje bare om å løpa rundt med ein fiktiv spillfigur, å skyta i hytt og pine.. Det va mange ting som gjerna gjør at detta har blitt ein hit for Eldstemann, og andre på hans alder..

 

Og istedet for å setta foten ner, fant eg å Kånå ut, at det va bedre å forstå litt meir av hans verden.. Og heller setta oss ner for å veia negative ting opp mot positive, med denna her spilldillå.. Joda, det handla om å skyta dei andre spillerane, og gjerna stå igjen som seierherre te slutt.. Men, spillet har og samarbeids modus som når Eldstemann spille sammen med kompiser i klassen, for å gjerna ta ut ett anna lag.. Og man sko bygga baser og måtte gjerna tenka taktisk..  Så, hadde me detta med inkludering, eller ekskludering.. Hvis me nekta guten å spilla, så tok me jo vekk litt av det sosiale nettverket hans..

For alle kompisane te Eldstemann spille jo detta spillet, og snakke sammen med headsett med mikrofoner..

Det e faktisk mange gode sider med detta å spilla, men det e enormt viktig å finna ein balanse oppe i det heila.. Dei største negative konsekvensene med detta spillet, det e gjerna meir me foreldre som ikkje forsøke å forstå, eller setta oss inn i ka det går i.. At man faktisk e sosial med venner og klassekompisar, sjøl om man sitte oppe på guttarommet.. For vår del, så handla det nok mest om å bli enig med guten, om både det med grensesetting, og ikkje minst etterkomma beskjeder me ga om at nå va det gjerna nok spilling..

 

” Derfor satte me oss ner med guten og blei enige om visse retningslinjer, som forsåvidt gikk litt begge veier..

 

Me måtte lova å aldri kutta internettet meir når han va midt i ett spill, mens han lova å slutta når han fikk beskjed.. Og ikkje lura seg te ein runde og 2 te.. Me blei og enige om når Eldstemann va midt i ein runde, så sko me respektera detta.. Sånn at han fikk avslutta spillet, uten å ødelegga for dei andre han gjerna samarbeida med.. Ett anna poeng va at han måtte ha ein aktivitet å gå på, som fotballen han e med på.. Og at dataspill alltid komme etter lekser, fotballen og forsåvidt familie..

Eg trur det e mye viktigare at me foreldre nå te dags, bare må innsjå at kidsa nå for tiden, aldri komme te å ha det sånn som oss..

Og at kidsa nå te dags kommunisere og samhandle med kvarandre, på andre måtar enn me gjorde som barn.. Det e jo synd at nesten ingen barn leker “Spenn på boks”, gjemsel eller andre lignande leker sammen.. Men, det trur eg bare me foreldre må finna oss i.. Faktisk, så lekte Flokken gjemsel heima hos Svigers på lørdag, når eg tenke meg om.. Så det e kanskje ikkje så heilsvart som me trur.. Me har ihvertfall funnet ut at istedet for å nekta guten å spilla meir, så har det vært meir “fruktbart” å heller setta oss inn i hans verden..

 

” Kånå trudde jo at det va ett steingale spill, basert på grusom vold, og te dels gjorde eg og det.. Men, når me såg den tegneserie aktige grafikken, så finnes det jo verre spill med 6-7 års grensa, enn Fortnite, som har 12 års grensa..

 

Og man kan jo forsåvidt sei at ungar på ein måte havna utafor, om de ikkje e med på fotball eller andre aktiviteter, på fritiden.. Men, sånn e det gjerna med spill og, å det trur eg e viktig for oss foreldre å få med oss.. Det at kidsa faktisk snakka sammen, og e sosiale på litt andre måtar, enn det me sjøl va.. Det e mye viktigare å bli enige med avkommet sitt, om grensesetting, adlyde beskjedar og gjensidig respekt.. Når det gjelde detta fenomenet med Fortnite, eller gjerna andre online spill også..

Man kan forsåvidt få for mye av det goda av fleire ting, både av fritidsaktiviteter ute som inneaktivitet som dataspill..

Me fant ut at det va viktig å finna ein balanse, mellom det me voksne meine og det Eldstemann ønske.. Og gjerna heller se dei positive aspektene med det å spilla.. For guten e jo eksepsjonelt god i engelsk, har i øvekant gode datakunnskaper og e flink te å samarbeida med andre.. Ikkje alt trenge tilskrivast det å spilla data, eller akkurat Fortnite.. Men, om me foreldre sko satt oss heilt på bakbeinå, og blånekta videre spilling så trur eg ikkje det hadde hatt så positive ringvirkningar..

 

” Eg trur det e lika viktig at me foreldre sette oss grundig inn i kidsa sin verden, som at me forvente kidsa ska respektera og lya oss voksne..

 

Men, i tilfeller kor spill blir altoppslukande og går på bekostning av skole, venner og sosialt samvær.. Der trur eg man heilt klart bare må søka hjelp.. Då har man kryssa ei grensa me som foreldre, gjerna ikkje aleina klare å løysa..

Me enda ikkje der, mye pga at me snakke med guten vår, og forstod litt meir ka det gikk i..

Og blei enige om visse kjøreregler, fra begge leire.. Både hans og vår egen.. Eg vett ikkje, det kan godt vær eg tar heilt feil, men me synast at me har funnet ein god løysning på nåke me egentlig såg på som ett problem..

Men, nå heller ser på med litt andre auger..

 

Ka seie dåkke Folkens..? .. E det andre som har hatt lignande utfordringar, eller har andre måtar å løysa ein detta på??

Ellers, god kveld i stugo, fra oss i Boden.. =D

 

 

3 kommentarer
    1. Høres ut som en veldig god løsning. Kommunikasjon med barn bør ikke foregå kun en vei. Det er vel i utgangspunktet ikke kommunikasjon i det hele tatt. Å lære seg å finne løsninger er ingen selvfølge, så jeg tror eldstemann lærte noe der også.

      Har hatt mine feider med mine egne, og bestemte meg lenge før jeg fikk barn, at jeg skulle høre på dem, og heller finne en løsning som passet oss alle. Jeg har heller aldri vært redd for å be dem om unnskyldning om jeg har tatt feil.

      Syns dere gir ungene gode grunnsteiner å bygge videre på.

      1. Tusen takk for det.. 🙂 .. Av erfaring, så e det mye man kan “kasta på sjøen” av det man meine man vil gjør som forelder, før man blir forelder.. Men, akkurat den biten med å snakka med sine håpefulle, på ein måte kor de får gi uttrykk for sine meiningar.. Den va nok smart å holda på.. Skjønt, man vil nok gå på nåken smeller der og, innimellom.. =D =D .. Men, så lenge man lære av sine feiltrinn, og justere seg inn underveis.. Så går det nok stort sett bra.. =D =D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg