Fatter’n, Kurs og ting og tang..

Utsikten fra “kontoret” te ein Yrkessjåfør, ein sumars dag her for nåken år siden.. =D

 

Endelig så va det blitt helg igjen, men allikavel så e det ikkje helg.. For forrige og denna helgå, har og ska eg tilbringa på “skolebenken”, på ein måte.. Me yrkessjåførar, me må ta ett kurs kvart femte år, for å auka kompetansen vår på ting og tang, som har med jobben vår og gjera, eller ikkje.. Ysk kurset, eller YrkesSjåførKompetanse kurset, som det hette.. Det må me gjennom for å ha lov te å driva gods eller persontransport, i fem nye år.. Eg kunne nok sagt mangt og mye om akkurat detta kurset, men det egentlig ikkje så mye å sei, strengt tatt..

Foruten ett høyst minneverdig førstehjelps kurs igår, så har det vært labert med aukande kompetanse, mildt sagt.. Og det e jo forsåvidt ikkje dei som har kurset sin feil, sånn egentlig..

For dei gjør jo så godt de kan.. Problemet ligger vel heller hos myndighetene som har bestemt at me ska gjennom detta kurset, men som ikkje heilt vett eller har bestemt seg for, ka det ska inneholda.. For så mye auka faglig kompetanse, det kan eg ikkje skryta på meg at eg har fått.. Men, hjølpe meg.. Idag ska med læra oss å kjøra meir økonomisk, enn det me sikkert gjør.. Når me først kjøre ei forhåndsbestemt ruta på vår måte, for så og overlata te ein instruktør, når me ska bremsa og når me ska trø på gassen..

 

” For all del, mange som kjøre langtransport, dei kan nok ha ein del å henta her, om de e nåke tunge på høyrefoten.. Men, i mine oppstykka dager med distribusjonskjøring, der e det nok mindre å henta..

 

Jaja, man kan ikkje anna enn innfinna seg med sånne ting, for alternativet e jo at man ikkje har lov te å gjør jobben sin meir, rett og slett.. Og jobb, det må man jo ha.. Ellers, så flyr dagane avgårde i sedvanlig tempo, her i småbarnsfamilien, plutselig så hadde eg ikkje skrevet nåke på ei uka igjen.. Svigers har reist på ferie te syden, og savna sikkert litt lett lektyre på bassengkanten, om ka som skjer her heima.. Så, det va gjerna på tide å komma seg opp på “hesten” igjen, og skribla ner nåken ord..

Av og te, så klara eg ikkje heilt å forstå, kossen eg har klart å skriva så mye som eg har gjort, allerede.. Når dagane nå går unna i ett tempo man ikkje heilt klara å holda følge med..

Kidsa ska på skolen, barnehagen og me voksne må på jobb, så e det henting, middagslaging før taxikjøring te og fra trening tar over.. Og te slutt så ramla man ned i sofaen, når kvelden e omme, kor man lura på kor dagen blei av.. Ett gjentagande mønster som aldri tar slutt, på ein måte.. Det va vel i dei små lommene med litt egentid innimellom, kor eg tidligare lurte meg te å forfatta ei litå anekdote, fra hverdagens tjas og mas.. Vil eg tru.. Men, har dei lommene rett og slett blitt mindre, eller gjerna til og med forsvunnet, tar eg meg sjøl i lura på nå for tiå..

 

” For mindre ting å skriva om, det e det heilt klart ikkje blitt, det e ihvertfall heilt sikkert.. Både eg, Kidsa og Kånå finne stadig på nye sprell, som absolutt ville vært verdt å skrevet om..

 

Kanskje må eg tenke litt nytt, med tanke på kossen eg styra på med denna bloggen, for å holda frekvensen litt høgare.. Det e heilt klart rom for forbedring ihvertfall, om man tar dei siste månadene under betraktning.. Mini’en e fortsatt litt meir enn ein håndfull å håndtera, Litlajentå har alltids ett prosjekt på gang og Han i Midten har for tiden nådd nye høyder, i sin tilværelse som livsnytar og bohem..

Det må vel bare seiast, at undertegna får samla seg litt og få litt fart på skriveriene sine igjen, for eg savna det jo absolutt litt sjøl og..

Det å setta seg ner å laga litt lett hverdagsunderholdning, og gjerna bedriva litt forenkla terapi på seg sjøl, hverken meir eller mindre.. Men, nå har Kånå kommen luskande opp trappå, klokkå nærma seg elleve og eg ska på kurs igjen.. Så neste kapittel, det får me ta seinare idag, hverken meir eller mindre..

Eg må avgårde for å læra meg økonomisk kjøring med lastebil.. Juhuu…

Ha ein flott lørdag, Folkens..

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg