Familien Vandrende Kaos på Ferie – Ramton Camping …

 

Itte ei nydelig uka nede på Flekkerøya, va sørlandseventyret våras over, og ei uka på Ramton Camping i Oslofjorden står for tur. Eg vett ikkje, men eg syntes eg såg ett lite lettelsens sukk hos naboen, når eg hilste og sa farvel. Han gikk forbi når eg holdt på å pakka i bilen. For all del, eg kan jo godt forstå fyren eg. Eg hadde mest sannsynlig vært sjeleglad sjøl, om me hadde hatt vært våras egne naboer i ei uka, og plutselig reiste me fra oss sjøl. Tjera vena meg … Eg trur eg hadde spretta champagnen, dansa litt fandango og nøte stillheten te det fulle. For me kan nok opplevast som litt meir enn ein håndfull te tider, når Flokken gjerna slår seg ut i full blomst …

 

Turen nordover den gikk regelrett i likaste laget, med ein liten pit stop for å bunkra litt frokost, siden me reiste avgårde så tidlig som mulig. Eldstemann sko leverast te laget sitt i Oslo, så det va jo greit å dukka opp, sånn nåkenlunde i samma tiden som dei kom frem …

 

Me lå såpassa foran skjema, at me kjørte innom der me ska bo den nesta ukå, å sjekka inn, før eg, Eldstemann og Han i Midten satte kursen mot Oslo. Kånå ville ta småtrollene med å bada litt, mens me leverte Eldstemann te laget sitt. Det blei ein nåke ambivalent badeopplevelse, fordi varmen har virkelig satt inn for fulle mugger, med godt over tredve grader. Og Kånå hadde jo glemt badeskornå te småtrollene, så med ein glovarm sand på strandå, klarte småtrollene såvidt å gå på den. Typisk oss nordmenn, sånn egentlig. Me finne alltid nåke å klaga på, sjøl om nåke me gjerna har venta på heila sumaren, endelig dukka opp …

 

” Men, så har det vel liksom litt med det at varmen ikkje kom sigande forsikitg inn, men bare blei kasta på oss, der den som troll i eska dukka opp fra den eine dagen, te den andre …

 

Siden det blei litt for varmt nede på strandå, hadde de heller gått ein tur, for å leita itte den nye lekeplassen her på campingen. Men, då hadde Kånå nærmast fått åndenød, for i motsetning te Flekkerøya kor ein mild bris stort sett fløy forbi, e det nærmast som om luftå står lukst i ro, her me e nå. Det e ein slags trykkande hete av sjeldent kaliber, som man kun pleie å treffa i syden, me har her i Norge nå. Det nytta jo ikkje å kjøla seg ned i leiligheten me har leid heller, for den e varm som ein steikeovn, så Kånå visste nærmast ikkje ka hu sko gjera. Men, løysningen blei å åpna både terrassedørå og inngangspartiet, slik at det blei ein slags gjennomtrekk, og tempen sank litt …

 

Mens me suste mot skolen Eldstemann sko bo på, i ein bil med klimaanlegget på fullt, tjueto grader i bilen og forsåvidt satt å småfrøys litt. Sjokket inne i Oslo sentrum kor skolen lå, blei jo ikkje mindre når me trødde ut av bilen, og inn i heten … Hjølpe meg …

 

Tebake på campingen itte guten va overlevert, så herska det ein apatisk stemning. Kånå satt i sofaen og såg nærmast syner i varmen, Mini’en og Litlajentå styra på i sedvanlig stil og Tore Halvorsen fra Ole Ivars, nå på egne ben, han rigga seg te på scenen. Det skulle vær bryggedans med full dansband musikk, igår kveld, ikkje akkurat min favorittmusikk. Men, siden me bor nede på kaien her, med orkesterplass fra terrassen, så kom man liksom ikkje unna. Me spiste middag før me gikk ein tur å bada, solå hadde gått ned nå, så det va meir eller mindre behagelig å vær på strandå. Til og med Fatter’n tok seg ein dukkert, te Flokkens elleville begeistrelse …

 

” Mange synast gjerne det e best å gå gradvis ut i vannet, før de dukka seg under, men eg må gjør det på den harde måten. Så eg tok fart fra midt oppe på strandå, å spurta i skrekkslagen fryd ut i sjøen … Flokken jubla, Kånå fikk knekken i knærnå og eg hutra å frøys … Men, det va ikkje så gale, itte ei litå stund … Faktisk, så va det heilt nydelig …

 

Itte dukkerten så rusla me opp og fant den nye lekeplassen, som Kånå ikkje fant, men nesten fikk heteslag av å leita itte. Den lå idyllisk te øverst på camping området, lika ved ett lika idyllisk tjern. Ei flott borg hadde dukka opp, og masse småhytter, som de små kunne leka seg i. Eg vett ikkje, men eg synast liksom me har funnet ei litå perla av ein camping her, midt i Oslofjorden. Eit sted me heilt tilfeldig havna på ifjor, når eg, Han i Midten og Eldstemann va på vei heim fra Norway Cup. Det e ei fantastisk strand her, nå ein superkjekk lekeplass og ikkje minst så får man strålande underholdning, på lørdagskvelden …

 

Jaja, om man lika dansband musikk då sånn med tanke på kvelden igår, kor det tok heil av ute på bryggekanten, mens me liksom va litt nødt te å følga med. Å sitta inne i heten va liksom utelukka …

 

Eg vett ikkje om det har ein sammenheng, det at eg gjerna blei nåke i øvekant reven med på dei sosiale mediene igår, og at det plutselig flykta fire-fem følgere fra Facebook sidå. Men, når man på ein måte får det trykka midt i fleisen, så kan man enten la seg riva med, eller setta seg inne å stura øve bråket der ute. Eg valgte det førsta. Så får det heller stå te om nåken følgere fikk nok, og flykta fra åstedet som blei fylt opp med dansband musikkvideoer. Me endte jo opp med å kosa oss, både eg og Kånå, sjøl om det ikkje akkurat e vår greia. Det toppa seg både når ein skikkelig blodfan, fikk komma opp og synga ” Nei så tjukk du har blitt “, sammen med Halvorsen …

 

Men, tok sjølsagt heilt av, når Kongen av Campingplassen runga øve kaien, og alle sang for full hals. Ja … Til og med eg og Kånå … Akkurat den, synast eg e gullfine …

 

Livet går videre her, med Familien Vandrende Kaos på ein ellevill Ferie … Nu, skal det snart bades litt , før me kjøre inn te hovedstaden får å heia på Eldstemann, seinare ikveld …

 

Nyt sumaren, Folkens … Og følg med videre … Det skjer ting både på Snap, Instagram og Facebook siden te Bloggen … Så eg vil anbefale alle å følge dei diverse kanalene … Linker, det finne dåkke øverst og under hovedbildet …

 

Over og ut … For nå …   =D

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg