Eurovision 2018, ein Rødspetta Polkagris og ett slag for Likestilling.. På ein måte..

 

Det va finale i Melodi Grand Prix igår eller Eurovision Song Contest som det hette nå, så eg og Kånå kosa oss med nåke godt i glasset og denne melodi festivalen, på tv’en.. Dei 2 eldste va opptatt med andre ting og dei små va sendt i loppekasså, så me hadde endelig stuå for oss sjøl litt.. Jaja, Eldstemann va nere og knabba te seg litt meir snop, og et par glass brus, innimellom.. Og Han i Midten kom ner itte han hadde sett Jurassic World, ein sånn dinosaur film.. Den hadde visst hatt alt den filmen, ifølge guten, for han såg rimelig oppspilt ut der han satt og fortalte om filmen te oss, før han la seg..

Detta må heilt klart ha foregått når Østerrike fremførte sitt bidrag igår kveld, for eg huska virkelig ikkje deiras sang igjen eg, og me forstod meir eller mindre svært lite, både eg og Kånå..

Når den va med i toppen under den første utdelingen, av dommerpoeng fra alle landene.. At Sverige lå så høgt oppe, det fatta me heller ikkje.. Men, det ordna seg kjapt når publikumstemmene kom inn, og Sverige va av dei første som fikk poeng, og dermed va ute av dansen.. Eg hadde ikkje så store forventningar te våras eget bidrag, då eg trur Rybak har hatt sin storhetstid.. Sangen e heilt grei den, men det va fryktelig mange andre som va mye bedre.. Forsåvidt, så va det mange som va mye verre og.. Heilt klart..

 

” Israel f.eks, som gikk av med seieren te slutt.. Gudhjølpe meg altså, Eg har nesten ikkje ord, det va ihvertfall ikkje heilt i min gata, men men.. Man blir vel aldri klok på denna her konkurransen, sånn e det bare..

 

Eg holdt ein knapp på Tyskland eller Nederland, som eg syns va nåke av det bedre som va med i år.. Men, ingen av dei klarte å nå heilt opp.. Ed Sheeran kloningen fra Tyskland hadde ihvertfall ein flott sang, med god melodi og strålande gjennomføring.. Mens Nederland sitt bidrag va skikkelig party rock, med ein god dose country i seg, eller omvendt.. Litt Kid Rock aktig.. Men, det har vel vært ein slags uskreven regel i denna konkurransen, at gode melodier sungen med innlevelse og sjarm..

Dei blir stort sett trumfa av et eller anna som skille seg ut fra alt anna på eit spektakulært vis, enten med forrykande sceneshow, sjokkerande utseende eller uberspesiell sang.. Eller som i år, alt det forannevnte, på ein gang..

Men, for all del.. Smaken e som baken, stort sett delt på midten.. Og det va vel et fint budskap i sangen te hu her Netta, fra Israel.. Sjøl om den høyrtes nåke merkelige ut.. Men, der igjen.. Det e gjerna bare eg som begynne å dra på årå, og ikkje lika sånn disco greier.. Men dog, Kånå som sjølsagt e den ubestridte DiscoQueen in da house, likte heller ikkje Israel sitt bidrag.. Så, for ein gangs skyld va me ihvertfall enige om ein ting, her i heimen.. Det e aldri så gale, at det ikkje godt for nåke, vil eg tru..

 

” Eg kan vel ikkje anna enn sei meg enige med Pondus sin lille kommentar te Israel.. – Ett eller annet har skjedd med Björk siden sist vi så henne..

 

Men, sånn ellers.. Så stod me faktisk ikkje opp før klokkå 10:00 igår morgens, nåke som eg trur må vær ny rekord her i heimen, siden Mini’en blei levert ett par månader før tiden, av ein utålmodig stork.. Derfor, tok gjerna eg og Kånå litt av igår mens me kosa oss med Eurovision finalen.. Med et sterkt håp om gjentakelse av forrige morgen.. Men, som endte i ein liten men kjapp maktkamp, når Mini’en dukka opp klokkå 06:00, idag morgens.. Tjera vena meg.. Med litt Nrk Super på Kånå sin mobil, fikk me kjøpt oss litt øve ein halvtime te, før dragkampen om kim som sko stå opp, begynte..

Ein kamp som sjelden blir nåke langdryg affære, men eg har lært meg at man aldri ska gi opp uten kamp, sjøl om overmaktå e for stor..

Eg hadde til og med Mini’en med på laget i starten, men den svikaren skjønte fort kor han burde legga sympatien, og la inn all energi på å få meg ut av sengå.. Og med ett godt plassert spark fra Kånå, sammen med Mini’en som meir eller mindre lå i full spenn, med ryggen mot Kånå og beinå godt planta i ryggen min.. Føyk eg ut av sengå med et smell, akkompagnert av Mini’en sitt triumferande seiershyl, og et fornøyd grynt fra Kånå som la seg godt te rette, itte endt oppdrag.. Det va bare te å luska seg opp trappene med ein oppstemt Mini på slep, laga seg ein kopp kaffi og setta på litt barne-tv..

 

” Ein gang i nærmaste fremtid, då ska eg jaggu meg vinna den “stå opp-kampen” igjen, for det ufattelig lenge siden sist nå.. Heilt klart.. Kosta ka det kosta vil..

 

Forresten, så burde eg gjerna smørt meg litt bedre med solkrem igår, itte ein nydelige formiddag på terrassen på baksiå.. Kor me kosa oss i solå og nøyt livet i et fantastisk vær.. Faktisk, så hadde det sikkert hjulpet på å bare smørt seg ein gang, istedet for ingen.. Men ittepåklokskapen, den får man sjelden diplom for.. Eg vurderte å gå opp å henta Aloe-Vera after sun sprayen, som lå i kjøleskapet før eg la meg, når eg stod å betrakta ein rødspettete polkagris i speilet.. Kånå gikk forbi i det samma øyeblikket og kikka inn på badet, fikk knekken i knærnå før hu halta seg ut på soverommet med ein hale av latterhikst itte seg..

– Typisk mannfolk, meinte eg å høyra innimellom latteranfallene.. Så eg pussa oppgitt tennå, glemte ut heile after-sun sprayen og gikk å la meg, med ryggen demonstrativt mot Kånå..

– Det blir ikkje nåke ild i torvå på deg, når du oppføre deg sånn, altså.. Sa eg mildt irritert te Kånå.. Herreguuud.. Hadde hu ikkje hatt latterkrampe før, så tok det ihvertfall heilt av nå.. Heila sengå rista som besatt, av ei Kåna som va kommen sånn på latterkjøret, at eg ei stund va redd eg måtte ringa profesjonell hjelp.. Det e lenge siden et jordskjelv av den størrelsen har regjert i loppekasså, mildt sagt av alle andre grunnar enn man gjerna sko ønskt.. Snakka deg om kvinnfolk altså.. E det så morosamt at ein staut kar forsøke å bruka litt utradisjonelle presssmidler, for å liksom statuera et eksempel om at nåke ikkje e greit.. !!??

 

” Pføøyy.. Ikkje kom te meg å rop om likestilling altså, når man som mann blir latterliggjort på denna måten.. Gudhjølpe meg og Herrens trofaste Hærskare..

 

Med det bombenedslaget, trur eg at eg takka for meg for nå, Folkens.. Ha ein strålande søndag, i finværet.. =D

P.s … Husk solkrem..

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg