Ett Selskap, 2 foreldre og ein Skokk med ungar.. Juhu..

Me har hatt barnaselskap idag, for Mini’en.. Guten fylle jaggu meg snart 5 år.. Og om eg sko fått sagt det sjøl, nåke som eg forsåvidt gjør, så hadde Kånå bakt kaker, vaska hus og pynta te den store gullmedaljen.. Heimen va meir eller mindre strøken, før ein skokk med ungar kom inn dørene.. Akkurat det, stod eg å diskuterte med ein kompis, her ein dagen.. Det med at Kåner absolutt må “ta huset”, før man ska ha selskap.. Alt må vær på stell og heimen må skinna, før gjestene komme på besøk.. Nåke som me praktisk anlagt mannfolk, sjølsagt meinte va totalt bortkasta.. Ihvertfall det å gå så grundig te verks, at gulv, vegger og tak får gjennomgå så det holde..

Altså, det e jo som sagt mange ganger før, forskjell på å vær toskjen og idiot.. Så me va jo ikkje toskjnare, enn at me meinte det måtte ryddast og gjerna støvsugast..

Men, det å gå totalt amok med støvfilla, vaskebøttå og moppen, det meinte me va bortkasta.. For gjestene komme jo gjerna tråkkande inn dørene med sko på, kakesmular og lignande florere under bordet og te slutt ser heimen verre ut, enn før husvasken.. Sånn strengt tatt.. Men, for husfredens skyld, så e vel det besta å ligga lavt i terrenget, når Kånene får det for seg, at heimen må tas.. Og gjerna heller gjør ein liten innsats sammen med Kånå, sjøl om all jobben sannsynligvis må gjerast ein gang te, når gjestene har gått heim.. Nåken ganger e det bedre å gjør totalt meiningslaust rydde og vaskearbeid, istedet for det man gjerna trur e rett..

 

” Uansett kossen man snur og vende på det, så vil man som mann i et forhold, meir eller mindre enda opp med det kortaste strået, alikavel.. Både om man har rett, eller tar feil.. Vil eg tru..

 

Jaja.. Her i heimen så gikk det jo som det måtta gå, når ein skokk med viltre barn entra heimen, for litt vill og hemningslaus bursdagsfeiring.. Kaker blei spist, pakker blei pakka opp og 2 foreldre sprang mellom dei planlagte aktivitetene.. Og akkurat som eg nevnte innledningsvis, trur eg det va meir sjokoladekaka under bordet, enn over.. Når kakefesten va over.. Eg kunne sagt nåke te Kånå, men itte morgenens “klar tale” om når Fatter’n burde stå opp, så holdt eg klokelig kjeft.. Dagen idag, den va ikkje den heilt rette, for å gjerna komma med ein formanende tale, om når det va best å ta husvasken..

Sånn generelt sett, så vil eg tru at det å holda kjeft om akkurat den saken, det e nok klokeligt å unngå uansett.. Ellers kan man fort enda opp med å bli tildelt heila oppdraget, både før og itte selskapet..

Forresten, så må eg få sei at det å holda selskapet her heima, istedet for å “kjøpa seg fri” fra mesteparten av jobben.. Det va jaggu meg koselig.. Sjøl om man te tider føle ein spinnvill flokk med villsvin, meir eller mindre endevende heile heimen.. Eg synast forsåvidt det e mye kjekkare når kidsa treffest på denna måten, enn oppe på et lekeland kor de gjerna fosvinne te alle kanter.. Og gjerna ikkje leka sammen eingang.. For all del, eg forstår jo at det gjerna ikkje passa for alle, det med å ha selskap heima, i ein hektisk hverdag.. Men, det e faktisk ikkje så mye som ska te, for å gleda ein flokk med barnehagebarn..

 

” Litt pølsa i brød, før man gjerna pakke opp pakker og lar kidsa leka litt sammen, ittepå.. Så ein liten kakefest med bordet igjen, før man kanskje avslutta med ein film, og litt fisking itte godtepose..

 

Tjera vena meg.. Nåken hadde jo aldri fiska itte godtepose før idag, og lo seg skakk ihjel når ein dorull dukka opp, istedet for godteposen.. Det ska ikkje så mye te for å lokka latteren fram, hos ein flokk ungar høge på sjokoladekaka og muffins.. Det e ihvertfall heilt sikkert.. Og når eg litt på skoi kauka ut, at eg syntes filmen va litt skummel, så va nabogutten kjapt på pletten med ei hjelpande hånd.. – Du kan godt komma å få sitta på siå av meg altså, Frode.. Eg har sett den før eg.. Sa han, så veslevoksent og medfølande.. Hjølpe meg, de e herlige dei små.. Man kan jo ikkje seia nåke anna..

Faktisk, så kunne flokken med ungar glatt vært ein time te idag, sånn som de utvikla seg.. Men, det va gjerna greit å senda de heim når klokkå va der, så sukkerkicket itte godteposen, ikkje gjekk utøve oss..

Så, sånn alt i alt.. Itte 2 timar med heseblesande bursdagsfeiring, vil eg strekka meg så langt å sei det va et vellykka selskap.. Hverken meir eller mindre.. Lydninvået testa vindusglassene te bristepunktet, men de holdt.. Kaker og lignande føyk vegg imellom, men ingen grein.. Og ikkje ein gang måtte man ta i bruk utestemme, inne.. Med 10-12 barnehagebarn høge som fly i heimen, så må vel nesten det kallas ein bragd, spør du meg.. Det va ein veloppdragen flokk med ungar, sjøl om litt avledning fra prompehumor med bordet måtte te, når kim sin Fatter’n som feis høgast blei ett tema..

 

” Eg rakk heldigvis å pensa samtalen inn på nåke anna, før min egen pode kom te ordet.. Fri og bevare meg vel..

 

Men.. Nå ei dei minste sendt i loppekasså, dei 2 eldste sitte på rommene sine og me foreldre har endelig landa i sofaen.. Itte ein travel lørdag.. For 2 slitne foreldre..

Ha ein fantastisk lørdag videre, Folkens.. Det blir det heilt klart her i heimen.. Ihvertfall når ekkoet av barnastemmer, skrik og skrål, forsvinne ut fra øregangane, te slutt…

=D

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg