Et Kinobesøk for Minnebokå …

 

Eg va å leverte på daglivarebutikken på Frakkagjerd idag, den som har vært der i alle år, og ikkje den nye.. Lundal’en som mor mi alltid sa.. Den hette nåke anna idag, men det kan eg ikkje skriva, for då må eg vel merka innlegget som reklame.. Det e ihvertfall aldri godt å vita i disse tider.. Men, eg hadde nå dratt inn pallen med varer, og kom i prat med han Petter som e sjef der.. Og av ein eller anna grunn så kom me inn på kino, og ka man f.eks kan finna på å gjør der, i denna praten.. Foruten om å følga med på filmen, sjølsagt..

For eg kan ikkje huska sist eg og Kånå va på Kino sammen, uten Flokken eller nåke lignande på slep..

Eller, forsåvidt så stemme jo ikkje, for det e jo nettopp det eg ska skriva om her.. Sist gang eg å Kånå va på kino sammen, for å bedriva litt kvalitetstid som kjærestepar.. For når eg stod der å prata med han Petter, så kom eg i hug denna gangen.. Sist gang eg å Kånå va aleina på kino.. Faktisk, så blei eg litt skremt når eg sjekka når det va, for det e rett og slett 10 års jubileum i år.. Tjera vena meg.. Tenka dåkke te det, at det e 10 år siden me gjekk på kino sammen.. Det føltes ikkje så lenge siå, når det dundra fram i fra langtidsminnet, tidligare idag..

 

” Me va og såg den nye filmen te Jim Carrey, den gangen.. Den der Yes Man.. Ein slags “romantisk” komedie med ein liten tvist, spekka med Jim Carrey fakter.. Mildt sagt..

 

Eg huska eg egentlig ville se den der Max Manus, men då hadde sikkert Kånå begynt å snorka itte 5 minutt, så eg valgte Jim Carrey.. E det nåken som kan holda liv i Kånå under ein film, så e den den karen der.. Og forresten, så tenkte eg vel at det va meir gunstig med ein romantisk komedie, foran et blytungt norsk drama fra krigens dager, for Kånå sin del.. Det e jo viktig å tenka på sin bedre halvdel og ikkje bare seg sjøl, når man ska ut på ei hyggestund sammen, som kjærestepar..

Eg ska jaggu meg ikkje ha det på meg at eg ikkje tenke gjennom ting, når man først ska ha ein koselig kjørestepar stund sammen.. Ånei, du..

Eg lura meg på om det ikkje gikk nåke skrekkfilm lignande greier den kvelden og.. Som eg forsåvidt vurderte ei litå stund, fordi eg hadde lest at skrekkfilm faktisk kunne vær fremmande for parforholdet.. Siden partneren gjerna ville søka kroppskontakt når man blei skremt, og vipps så va man i posisjon te litt kos, f.eks.. Ikkje minst så ville man frigjør nåken kjemikalier i hjernen, som utløste ubegrunna lidenskap.. Men, så kom eg på at detta hadde eg jo prøvd, uten å komma i nærheten av dei samme resultatene som ovanføre.. Heller tvert imot..

 

” Kånå endte opp med å sovna 10 minutt inn i skrekkfilmen, nåke kroppskontakt va lika langt unna som Liverpool har vært Premier League tittelen dei siste 20 årene..  Og eg satt meir eller mindre for meg sjøl i sofaen, og blei skremt livskiten ut av..

 

Nei, det måtte bli den romantisk komedien med Jim Carrey, sko det vær muligheter for ein “helaften”, rett og slett.. Eg hadde ordna med barnavakt og bestilt billettar på nettet, nåke som eg forsåvidt ikkje hadde gjort før, men sjølsagt fiksa uten problem.. Billettane blei skreven ut på printeren heima, 2 forholdsvis yre småbarnsforeldre satte seg i bilen og suste mot kinoen inne i byen.. Eg hadde valgt setene heilt bakerst i kinosalen for sikkerhets skyld, så me kanskje kunne visa kvarandre litt godslig kjærlighet, på ein måte.. Eller gjerna klina litt, sagt på godt gammalsk vestlandsk..

Då e det gjerna greit å sitta på bakerste rad, liksom.. Det va jo det man gjorde i ungdommen, når man va nyforelska.. Satt på bakerste rad og klinte seg gjennom ein heil film..

Og ikkje huska det spøtt av ka filmen handla om dagen derpå, når kompisane lurte på kossen filmen va.. Heilt typisk vettu, men ganske så normalt, vil eg tru.. Jaja.. Eg trur me handla oss litt snop i kiosken, sikkert kvar vår brus og garantert litt popcorn.. E man på kino så e popcorn bare et must, enkelt og greit.. Før me rusla opp trappene og gleda oss te litt “filmkos” på bakerste rad.. Eg hadde egentlig stussa litt øve akkurat det, når eg bestilte billettar og seter, koffår ingen andre hadde tenkt det samma som meg.. Siden heile bakerste rad hadde vært ledig..

 

” Men.. Eg forstod jo kjapt koffår det, når me trødde inn i salen og sko te å finna setene våras.. Nåke eg forsåvidt burde skjønt, om eg bare hadde kikka litt nærmare på billettane..

 

For eg hadde ikkje bestilt billettar på bakerste rad eg vettu, ikkje i nærleiken eingang.. Faktisk, så sko me sitta så langt i fra bakerste rad som overhodet mulig.. For eg hadde kjøpt seter på første rad eg.. Herreguud..

Heile planen min gikk rett i dass, nåke klining blei det ikkje.. Ikkje så mye som et nuss, eingang..

” Og nåke følelse av ubegrunna lidenskap, det har eg aldri vært lengre unna..

Det me derimot nærmast sleit med både eg og Kånå, i fleire dagar ittepå.. Det va ein kraftig whiplash følelse i nakken, itte at hovudene våras hadde gått frem og tebake å opp og ner, gjennom heile filmen, for å få med oss ka som skjedde, på lerretet..

 

Så.. Om man plutselig sko komma på, at man vil ein tur på kino med sin bedre halvdel.. Dobbeltsjekk for all del setevalget ditt, før du trykka bestill og betale herligheten..

Så du ikkje går på samme smellen som me gjorde.. Eller meg då, for å vær politisk korrekt..

Om det e derfor me ikkje har gått på kino i etterkant, det ska eg ikkje sei sikkert.. Men, kvar gang me har gått på kino med Flokken, så har Kånå ihvertfall minna meg på denna hendelsen, kvar einaste gang..

Så me ikkje sko havna i samma ulykkå, igjen..

 

=D

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg