Ein Grønn Sparefrosk og Ein “Rosa” Pappabloggers betraktninger.. Godt nok ??

 

Kristin.blogg.no har igjen vært ute med fingertuppane sine og latt tastaturet gått varmt, med herlige skildringar av nåken av mine blogginnlegg.. Og forsåvidt ein kommentar eg bare måtte legga igjen, på ett av mine store spørsmål her i verden.. Siden hu hadde spørsmålsrunde.. Og ja Kristin, det stemme nok at eg ikkje heilt forventa svar.. Ivertfall ikkje av det kaliberet eg fikk..

Men akkurat det innlegget, min kommentar og hennas svar blei starten på ett slags “vennskap”..

Me har involvert oss i fleire heilt absurde og totalt usaklige kommentarvekslingar.. Og sjølsagt hadde eg og sansen for akkurat denna spørsmålsrunden, kor eg forsåvidt fikk ett legendarisk svar.. Men alikavel må min favoritt vær når me tok for oss bonden, og hans problematikk angående lønnsoppgjør, f.eks.. Eller nåke lignande, på ein måte..

 

Også kan man jo begynna å tenka litt, ivertfall har eg tenkt mye på akkurat det man kunne tenkt på.. Og nå, så går detta forsåvidt heilt klart ut av kontekst, i forhold te det eg begynte med, men alikavel så har det litt med det å gjør, alikavel.. For itte eg begynte å skriva denna bloggen, som forsåvidt spant ut av min lille verden av komfort.. Raskare enn skilpaddå så kappsprang med haren..

Så begynne man å tenka kor langt kan man ta detta, e det nåke tak på kor mange følgerar eg kan få på Facebook.. Vil nåken gang lesartallet ta heilt av og kor mye ønske man at bloggen ska bli mega-populær.. ??

Eg trudde i min lille verden at ein familie/pappa blogg, skrevet på ett ærligt vis med humor langt inn i ryggmargen, maks kunne oppnå 3-400 følgerar, itte eg laga Facebook sidå.. Eg satte meg forsåvidt ett mål på at 500 følgerar, det e garantert toppen på kransakakå.. Då kunne eg lena meg tebake, og vær rimelig fornøyd.. Detta va vel tidligt i Januar 2016..

Før sumaren va over, va det langt over 2000 følgerar på Facebook sidå.. Heilt sprøtt..

 

Eg klarte nesten ikkje å tru det.. Ikkje har eg vært på tv eller vært med på Paradise Hotel.. Jaja, eg har forsåvidt vært på tv eingang.. Nrk Rogaland ville så gjerna høyra mi meining som yrkessjåfør, om det med å kjøra i tunnel og risikoen angående brann.. Eg prøvde forsåvidt å sei at min daglige erfaring med tunnel på jobb, stort sett dreide seg om Førre Tunnelen på 200 m, før intervjuvet..

Og at eg gjerna ikkje va den best kvalifiserte te å ha nåken tankar om det.. Men, av mangel på andre og ei Deadline så nærma seg, så va eg visst god nok..

Om akkurat den Tv-opptreden har vært utslagsgivande på min “bloggsuksess” tvila eg sterkt på.. Men, poenget e at eg har ikkje på nåken måte, stukket meg fram i hverken reality program, aviser eller andre lignande medier, før bloggen.. Alikavel så har snart 4300 trykka liker på Facebook sidå.. Nåken av innleggene mine har sinnsyke lesartall og likerklikk, itte at dåkke leserar har gått amok med delingsknappen..

 

Pappahjerte har 43 781 følgerar på Facebook og sjølsagt når han treffe med ett innlegg, så tar det heilt av.. Men sjøl om han har dei her 43 781 følgerane, så ligge me som oftast ganske så likt med tanke på likertrykk på Facebook innleggene i starten.. Så blir innlegget hans delt på Nettavisen, Side 2 og kanskje andre nettaviser, så tar det heilt av.. Der mine dør ut..

Fordi han e Side 2 blogger for Nettavisen.. Så mye betyr det gjerna å vær inne i ett samarbeid med store aktører.. Når man har kommen så langt at man kan leva av bloggen sin..

Sannsynligvis har gjerna han og vært der eg e nå, kor man begynne å lure på om detta kan bli ett levebrød og om man ska satsa på det.. Eller om man rett og slett ikkje e god nok, og får heller ha det som ein hobby..

 

Eg syns jo min blogg e nåke heilt for seg sjøl, på mange måtar ein unik blogg.. Både fordi eg skrive så eg snakka på dialekt, reinspikka Haugesunds dialekt.. Forsåvidt både gjerna ein styrke og ein svakhet, mange syns det e ein fin ting så gjør innleggene meir levande.. Men ein del trykka seg gjerna rett ut, når de begynne å lese..

Nå har eg uansett dratt det så langt, at det e nok kommen for å bli..

Også har man jo momentet med mye humor, absurd selvinnsikt og sjølironi.. Som e ein gjennomgåande tråd i dei fleste innleggene.. Sjølsagt ser eg at om man lese og tolke mine historiar blankt bokstavligt, kan det virka som om det går mye på bekostning av Kånå..

Men om man lese mellom linjene ser man, at det stort sett e meg sjøl som blir syndebukken..

 

Poenget her e jo gjerna at man lure jo litt på ka så hadde skjedd med vår lille hverdagsblogg, om man hadde fått ei lignande eksponering i mediene.. Som dei så allerede har slått gjennom og fått seg ett samarbeid med ein stor aktør.. Eg merka jo enorm pågang og lesarøkning itte oppslagene både i Sveiobladet og Haugesunds Avis..

Kanskje mest gjennom Sveiobladet av alle ting, så ikkje gjemte artikkelen bak ein abonnement mur..

Eg har jo sendt nåken forespørsler om mulige samarbeid og forsåvidt blitt vurdert.. Men endå ikkje heilt fått napp, sjøl om eg kom te runde 2 hos ein aktør, men kom ikkje med på grunn av kapasitet utfordringer.. Gjerna bare ein høflig måte å sei man ikkje e god eller attraktiv nok for ett samarbeid, eg vett ikkje..

Men man må jo bare stå på, og håpa at man plutselig får ett gjennombrudd..

 

Eg håpa ivertfall at det kan vær muligt for ein blogger å komme gjennom nåløyet, uten å måtta provosera heile menigheten i norges land.. Eller måtta utlevera både seg sjøl og sitt eget legeme, til de grader.. For å få stjålet te seg litt oppmerksomhet..

At å skriva ein koselig, humoristisk og ærlig blogg om hverdagslivet kan vær nok..

At man ikkje må drita seg totalt ut på tv først, f.eks i Paradise Hotel.. Eller bruka sine dyrekjøpte fordelar for å bli sett på som ei eller ein man kan vurdera som ein ressurs sånn markedsmessigt..

Men, pupper, musklar og lår selge som bare tusan, i forhold te utslitte fedre så dele sin hverdag.. Det komme man ikkje utenom..

Ivertfall ikkje så lenge ingen tør å prøva nåke nytt..

 

For det e jo derfor man te slutt komme gjennom nåløyet, fordi man blir vurdert som ein markedsmessig ressurs så kan dra inn annonseinntekter te dei store aktørene.. Man trenge jo ikkje vær rakettforsker for å innsjå det.. Det ett mye meir sikkert kort, å satsa midler på ein så allerede e profilert i mediene..

Enn å gjerna satsa på ein mindre profilert blogger med stigande kurve..

Det virke som om det ikkje e rom for Espen Askeladd historier i bloggverdenen.. Ett unntak e gjerna Juliafrika så jaggu meg har kommen seg inn i varmen hos Nettavisen og Side2.. Ei jenta så eg nesten har følgt siden eg begynte å blogga..

Ett virkelig friskt pust i ein bloggverden fyllt opp med tidligare reality-tv deltakere, b og c kjendiser og øveeksponerande unge mødre..

Ei så tør å vær seg sjøl, 120% .. Så vise oss andre, at ingenting e umuligt.. Kudos te Julia..

 

Men ein gang, så får gjerna bloggverdenen ein eventyr historie lik Kurt Nilsen i Idol.. Bare at det e ein yrkessjåfør med skrivekløa, så tar Norge med storm.. Istedet for ein rørleggar med englestemme..

For det e ein kjennsgjerning at det e ufattelig mye vanskeligare å visa igjen i jungelen av alt så blir posta på Facebook, nå til dags.. Enn for 5-6 år siden..

Facebook, så som oftast e den største kanalen inn te bloggsiden man innehar.. Eller Instagram for dei så e flinke på det segmentet..

 

Hjølpe meg.. Detta blei ei lang avhandling om akkurat detta temaet.. Men ta meg nå ikkje som ein selvforherligande kar som ikkje syns han får det han fortjene..

Konkurransen om å slå gjennom e enorm.. Det finnes sikkert mangfoldige 100 tusen bloggerar som vil det samma..

Og mange så e lika gode og gjerna bedre enn meg sjøl.. Som Kristin.blogg.no så eg nevnte i starten av detta innlegget.. Ei jenta så får altfor lite oppmerksomhet, for sine oppfinnsomme skriverier, om så mangt og så mye..

Men ein gang Kristin og alle dåkke andre så heilt sikkert fortjene meir enn ka dåkke får..

Så kan det jo vær stjernene smila te oss og..

Plutselig….

 

Men, sånn uansett .. Ha ei strålande helg, Folkens..

=D

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg