Ein Fryktelig spennande Lørdag.. Joda..

 

Eg vakna idag morgens med Mini’en liggande å snakka med seg sjøl, på eina sidå.. Litlajentå og Kånå på andra sidå, snorkande synkront i kor.. Som to Pandabjørner i sin beste søvn.. Klokkå hadde såvidt tippa halv 8 så for resten av dagens ro og fred, tok eg Mini’en med meg opp i stuå og satte på Barne-tv..

Det e nesten som å spisa desserten før hovedretten, når man tar ett sånt valg..

Koffår venta te ittepå når det e det du lika best.. Stå opp før resten av gjengen, miksa i hopa ein kopp kaffi og sitta å nyta roen og freden før resten av “heimen” vakna.. Og langsomt konsumere deg inn i hverdagslivets kjedsommelige gjentakande kvern..

Kvinnfolkå i heimen e uansett nødt te å få skjønnhetssøvnen sin..

 

Eg og Mini’en fikk ein liten time i ungkars paradiset, før det begynte å bli folksomt i stuå.. Den einaste så mangla te slutt va Kånå, så eg fant ut det va på tide å rusla ner og få droget ut av sengå.. Eg sko jo kjøra på bosset og levera hengaren tebake te Svigerfar..

Men hu hadde kommen meg i forkjøpet og stod allerede på badet..

Så eg ga hu ett kyss på kinnet, trødde oppi skornå og stakk ut dørene før hu forstod ka eg sko.. Ellers hadde eg vel måtta spisa frokost, ta med meg ein eller fleire av Flokkens medlemmer og sikkert gjort nåken andre ting hu hadde planlagt..

Eg fikk heller ta stormen eg forventa når eg kom heim igjen, som ein “angrande” syndar..

 

Men, det blei aldri nåke storm.. Ikkje i nærleiken eingang, for når eg kom heim så hadde Kånå bestemt seg for å ta ein tur på byen, med dei 2 minste.. Så eg og Han i Midten kunne få litt aleina tid sammen.. Eg trudde nærmast ikkje mine egne øyrer der eg stod, og hadde forventa ein øvehaling, fordi eg forlot na..

Istedet for ett smilande andletet og denna planen hu hadde funnet på her..

På ett av døgnets verste tidspunkt i ein massebarnsfamilie, kor humørvisaren som regel står å dirra på totalt uberegnelighet.. Man vett aldri heilt ka man får på ein lørdag eller søndagsmorgen, i kobbelet av ungar i heimen.. Nå va forsåvidt Eldstemann på overnattingsbesøk hos ein kompis, fra fredag te lørdag..

Så ein mindre å hanska med hadde hu jo hatt..

 

Men sjølsagt va eg jo enige i denna planen hennas, nåke anna hadde jo vært på grenså te galskap.. Så eg kjørte ned te byen og slapp de av, før eg kjørte heim te Han i Midten igjen.. Han satt og så på ein film og va klar for ein kosedag med Fatter’n, men hadde ikkje peiling på ka han hadde lyst te å finna på.. Ikkje eg heller..

Her satt me altså, to karar med frie tøyler, resten av dagen.. Og hadde ett hav av ting me kunne finna på, men klarte ikkje å bestemma oss..

Det e jaggu meg fortærande og, når man andre ganger forbanne seg øve den litla tiå man har med kvar av dei små.. Men når man endelig får muligheten, så e forslagsminnet formatert.. Men Han i Midten va såre fornøyd med ett tomt hus han, og nøyt stillheten rundt seg.. Det såg ut som han hadde funnet roen i sofaen, så eg lot han vær i fred litt..

Kanskje me kunne gå oss ein tur i byheiena, om litt.. Det e jo bare 150 m fra heimen vår, te man går rett opp i byheiene..

 

Eg tok å rydda bittelitt, før eg laga meg ein kopp kaffi igjen og fant fram den nya Harry Hole bokå.. Endelig så sko eg få komma litt igang med den, den bokå så eg har gleda meg sånt te å få lest.. Eg formelig elska å lesa krimbøker, spesielt Jo Nesbø sine om Harry Hole..

Jaja, eg lese jo forsåvidt det mesta eg, så lenge det e ett godt driv i det..

Eg har forsåvidt ein forkjærlighet for alt Saabye Christensen gir ut, itte eg starta med ein novelle samling han ga ut når eg va ungdom.. Og itte Beatles va eg solgt, snakka deg om ei tindrande godt skreven bok.. For ikkje så mange år siå leste eg ei bok av Victoria Hislop og, ei så hette Øya..

Ei fantastisk bok man bare ikkje klarte å legga fra seg..

 

Eg lika å lesa, te Kånå sin store fortvilelse.. For starta eg på ei bok og komme sånn nåkenlunde inn i handlingå, ganske kjapt.. Så e eg meir eller mindre tapt for omgivelsane, te enten bokå e ferdig eller eg ikkje orka meir.. Eg miste all kontakt med omverdenen, krype inn i fantasiens spennande univers og gløyme både tid og sted..

Så idag, har eg og Han i Midten.. Jaja, nå ser eg på klokkå at det faktisk blei igår.. Men me tilbringte dagen i kvar vår ende av sofaen..

Han i Midten kosa seg med film, Xbox’en og ett par turar ut, mens eg satt fortapt ner i Harry Hole’s mørke og dunkle verden.. Istedet for å erobra dagen med all verdens forskjellige utflukter me kunne funnet på.. Men sånn e det av og te.. Man må ikkje finna på så skrekkeligen mye, for å ha ein koselig dag.. Egentlig..

Eg fikk lest ferdig bokå, Han i Midten fikk ein drømmedag han forsåvidt sikkert trengte.. Med litt ro og fred rundt seg..

 

Jo Nesbø svikta ikkje og ga ein lesar opplevelse av stor kvalitet.. Og man kan ikkje anna enn trekka slutningar om at det sannsynligvis komme ei bok te, itte dei siste sidene va fortært..

Han i Midten e sikkert firkanta i augene..

Men imårå har eg og han store planar om å ha oss ein tur te skogs.. Det va han skjønt enige i han og, itte ett lite tv maraton av skjeldent kaliber.. Te slutt så skrudde han av, heilt av seg sjøl og proklamerte at nå va han lei av heile Xboxen..

Du hendelse..

 

Man får bare venta te imårå og se om det e hold i påstanden hans..

 

2 kommentarer
    1. Jo Nesbø e topp han,men om du ikkje har lest Geir Tangen si bok Maestro så kan du få låna na av meg.Den e knallgoe! Av og te e d godt å bara gjørra ingenting,alt e jo så travelt for tiå!Ha ein fine dag med familien!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg