Ei reinspikka bursdags Bonanza helg …

 

Me feirte familie bursdag i heimen igår for Mini’en, Litlajentå og Eldstemann, som forsåvidt ska gjentas idag, siden me har delt det opp i to. Kånå sin familie sida igår, og min familie sida idag. To dagar med ellevill bursdagbonanza, te Flokkens store begeistrelse. Jaja, foruten Han i Midten då, som har bursdag i Mars og allerede e ferdig med sin bursdag, og som nåke slukøra så sine søsken få presanger, te den store gullmedaljen. Men, slik er det i ein massebarnsfamilie, man kan ikkje gjera alle te lags, på ein dag. Det gikk forsåvidt greit sånn forholdene tatt i betrakting, sjøl om det blei nåken spillopper, i løpet av dagen …

 

Me hadde invitert te grillmat med kaker og kaffi litt seinare, så Fatter’n stod å grilla som ein helt før selskapet, ute på terrassen. Solå stod høgt på himmelen, men det blåste ein frisk bris med litt fart i kastene, innimellom …

 

Eg skvatt te som ein ungkar, når den eine utdragbare skilleveggen våras, bukka under for vinden. Håndtaket blei reven av under ett kraftig vindkast, og skilleveggen fløy inn i beholderene sin med ett smell. For ein Fatter’n som hadde hatt seg nåken kalde og to, på fredagskvelden med påfølgande hovudverk lørdags morgen. Så smalt det forsåvidt to ganger, først når skilleveggen fløy inn, så i hjernebarken når tømmermennene reagerte med ein trommesolo deluxe. Jauda, det smalt godt i det heimabrygga væskå te naboen, det kan man jo trygt sei. Men, det va ikkje verre enn ka to hovudtabletter med solskinn, klarte å kurera, før gjestene virkelig gjorde inntog i heimen.

 

” Mini’en kom løpande te kvar gang han fikk ein konvolutt, istedet for ein presang, siden han spara te Dragetrener borgen, og ville ha full oppdatering underveis, om kor mye han mangla …

 

Skuffelsen blei stor, når me hadde opptelling te slutt, for guten mangla fire hundre kroner. Mini’en fikk ett nåke bedrøvelig uttrykk i andletet, før eg minna han på, at han skulle jo ha ett selskap te, på søndagen. Ett smil forplanta seg utover i andletet hans, før det te slutt endte opp nede i tærnå. – Åhhh, då ønske ed meg baaaaare penger imårå, Pappa. ! Kauka han ivrig te. – Jaja, nå må du huska å bli glad for det du får, vett du, uansett ka det blir. Svara eg, og la te at om han mangla nåken kroner, så kunne eg nok gjerna hjelpa te litt. – JIPPI !! Ulte guten te, og forsvant ned på rommet sitt, der han leka med søskenbarnet sitt …

 

Litlajentå va nåke muntert bedrøva, for hu hadde fått tre hundre kroner mindre enn lillebroren sin, og va lite fornøyd. De begynne jaggu meg tidlig, med litt sånn intern søskenkonkurranse innbyrdes …

 

Svoger min va som vanlig i ett spøkefullt humor, der han dunka hendene sine i vann under springen, gikk bak Kånå og liksom nøys. Mens han rista dei dryppvåte hendene sine øve hovudet hennas. Eg må jo sei eg va imponert øve Svoger min sin tapperhet, for man egla ikkje opp Kånå sånn heilt uten videre, når hu har stått på hovudet i ett døgn for å laga te selskap. Og Kånå skuffa ikkje, der hu spratt opp som ein tornado, og kikka olmt på broder’n sin. – Herreguuud, e du ikkje rektige i hovudet, eller ?? Før hu innsåg, at hu forsåvidt hadde gått på signaturspøken te Svoger’en min. Skjønt, eg vett ikkje om det gjorde saken nåke bedre, sånn egentlig …

 

” Han hadde allerede skremt livskiten ut av Kånå, når hu tente på ein sånn gnistre geysir, kor han kauka ut – BOOOM. Akkurat når Kånå fikk fyr på den. Ett ubetalelig syn, forsåvidt, der Kånå spratt te værs … ( På bildet øverst, har det akkurat skjedd .. )

 

Ellers, så gikk vel selskapet som selskap stort sett går, her i heimen. Det starta som regel rolig og fint, før det stige te himmels og ende med ett reinspikka crescendo, te kvelds. Med ungar høge som fly, som absolutt ikkje vil legga seg og to småslitne foreldre, som ende opp som to slakt på sofaen, når kvelden e omme.

 

Tantebarnet te Kånå blei litt igjen her igår, så hu la forsåvidt småtrollene for oss, mens Kånå kjørte søster si heim. Og eg rydda litt oppe i stugo, så det va jaggu meg litt kjærkommen hjelp, rett og slett …

 

Og idag, så e det på an igjen, med fullt kalas og mi familie sida. Jøje meg, det e jo litt hektisk når det står sånn på, men på den positiva sidå, så e me jo ferdige med selskap i heimen for i år, ittepå. Eller, Kånå har jo bursdag lika før jul, så då får me vel stella i stand ett eller anna, vil eg tru. Eg kjenne det ska bli godt å landa i sofaen, seinare ikveld, når alt e over og kidsa har funnet loppekassane … Mildt sagt …

 

Ha ein fabelaktig søndag, Folkens … Og nyt finværet, om du har …

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg