Ei helg hos Familien “Strålende Idyll, Vandrende Kaos”

Sikkert ein sånn standard “pose” så virka for andre familiar.. Men for oss blei det bara totalt kaos… Fotografen tok sikkert 50 sånne bilder, og detta va det besta… =D

 

Eg har alltid gått litt å gleda meg te helgene, for då hadde eg så mye bedre tid enn i vekedagane..  Tid te å skriva ett innlegg, få i seg ein kaffitår og gjerna ein liten halvtime med ro og fred.. Mens Flokken fortsatt va interessert i tv’en..

Men det har ikkje blitt sånne helger, så det va før..

Idag f.eks, så hadde me glemt ei skål med smågodt på stuebordet, før me la oss igår.. Eller rettare sagt hadde visstnok eg glemt det.. Eg fyrte meg opp, før eg kom på at Kånå hadde rett.. Men då va det for seint..

Og i retur fekk eg Kånå sin herlige vrede, midt i fleisen.. Og 2-3 mildt sagt upspeeda unger på sukker rush..

Himmel og hav…

 

Det e som ein Toastmaster fortalte i bryllypet te søster mi, når han sko beskriva kossen far min møtte sjølvaste mor. For far min va som ett staut og flott seilskip, så seilte rundt på verdens hav i ro og fordragelighet..

Som mange andre enslige seilskip, på kjærlighetens hav..

Så plutselig etter mange fine år, og rundt ein sving.. Møtte seilskipet på ett myndig og strengt krigsskip.. Mor mi.. Så med fast og hardt grep tok kontroll over seilskipet, og levde lykkelig alle sine dager..

An sko visst kor nærme sannheten han va, denna her Toastmasteren.. Så sikkert dro samme vitsen i kvart bryllup han va vert for..

 

Eg vil jo nesten sagt, som far så sønn.. Når eg stod opp med Flokken på laurdag, laga litt frokost og tok livet rimeligt med ro, itte forholdene.. For all del, eg måtte varma kaffikoppen i microen 2-3 ganger..

For Mini’en dreit 2 ganger, Litlajentå føyk i tottane på Han i Midten osv osv..

Men det mesta foregikk i ett bedageligt tempo, igjen sett etter forholdene.. Ein familie med ett barn og 2 hadde gjerna fått bakoversveis av tempoet, men her i heimen va det som å sjå på som normale tilstander..

Ja.. Gjerna nåke under gjennomsnittet, i forhold te normalt og..

Så stod Kånå opp..

 

Det skjer ikkje kvar helg, men det e enklare å tella dei det skjer, enn ikkje.. For når Kånå står opp skjer det ett temposkifte, så treffe oss andre i familien.. Så ett godstog i ansiktet, kvar gang..

Der har me har kosa oss, krangla og styrt på, i vårt eget tempo..

Så enda me opp så ein flokk forvirra ekorn på speed, så virre rundt i full forfjamselse øve alt Kånå kommandere oss te.. Plutselig ska me te byen, og har det så inni granskauen travelt, at det ikkje e sant..

Klær må kles på, pyjamaser må av, sko må finnast og Fatter’n e plutseligt stressa langt over uendeligheten.. Mens Kånå går å rista oppgitt på hovudet, av den manglande evnen te å følga hennas tempo..

Litlajentå e den einaste så får godkjent, men nåke anna va jo ikkje å forventa fra den kanten.. .. Judas..

 

Te slutt satt me i bilen og va på vei te byen, me slapp av Han i Midten så sko besøka ein kompis.. Og suste videre te neste punkt på Kånå sin plan, henta nåken klær hu hadde kjøpt..

Me andre hadde fått igjen litt av pusten, og sånn nåkenlunde fått kalibrert oss te Kånå sitt nivå..

Så eg satt forsåvidt heilt i mine egne tankar i bilen og kikka på landskapet, mens Grand Voyager’n slukte asfalt så den globertrotteren den e..

 

Når Kånå plutselige bryte ut i ett forskrekka skrik, sprette opp i setet sitt og begynne å vri hovudet rundt i vinkel..

” Helsikke Frode… Har du kjørt for fort igjen nå… Kvine hu te meg..

 

Eg har min fulle hyre med å få “Gliset” våras på rett kjøl igjen, itte at den første forskrekkelsen har lagt seg.. Og klare å avverga Kånå sitt forsøk, på å dra opp håndbrekken..

” Kor e han henne da ?? .. Kvine hu videre..

Mens hovudet hennas nesten går ut av ledd, der hu vrir det te alle kantar..

” Ka i alle dager e det du babbla om nå da .. ?? .. Får eg endelig sagt, mens eg lura på om det har tilta heilt for Kånå nå..

” Herreguuud.. Høyre du ikkje sirenene da, din tosk… !! Svar hu krasst ..

 

Det e då det går opp for meg, og eg får ein boblande følelse i magen så ikkje e te å stoppa.. Eg må nesten kjøra te side, av latterkrampå så e på vei.. Mens Kånå kikka på meg i rein og skjær forvirra forbannelse…

Sirenene Kånå reagerte så skrekkeligen på, komme i fra I-Pad’en te Litlajentå..

Hu satt og spillte et Lego spill med forskjellige utrykningsbilar, der iblant ein Brannbil.. Kånå va fortsatt nåke usikker på om detta stemte, og kikka fortsatt nåke småskremt rundt seg..

Men Litlajentå, så og hadde fått med seg opptrinnet, skrue sirenene på igjen mens hu flira det velkjenta fliret sitt.. Jack Nicholson fliret..

” Trudde du det va på ekta, mamma.. Seie Litlajentå bråkjekt..

 

Til og med Mini’en, så låg å døste i setet sitt, har slengt seg på latterbølgen i bilen.. Eldstemann ler så han rista i baksetet, og Kånå klara te slutt ikkje holda seg lengre hu heller…

Gudskjelov…

Det e som regel fleire endingar, på sånne hendelsar.. Og heldigvis bikka det i rett retning, på humørskalaen te Kånå idag.. Hjølpe meg.. Eg har vondt i magen endå, itte den latterkrampå der..

Men me kom oss videre, og sjekka ut neste linja på Kånå sin plan..

Nå va det videre te byen, kor hu hadde lovt Eldstemann ein Pokemon runde jakt.. Og så sko me kjøpa nåken nattbordlamper på ein butikk me Kånå hadde fått gavekort på te jul..

 

Men det hadde sjølsagt Kånå glemt heima.. Eg holdt på å sei at det ikkje va så løye, når hu hadde stressa heimen opp te det ugjenkjenneliga.. Men eg holdt klokeligt kjeft.. Dåkke vett, det e forskjell på å vær toskjen og idiot.. osv osv..

Men det va visst likagodt det lå heima..

Kånå likte plutselig ikkje lampene alikavel, og me gjekk slukøra ut igjen.. Då va Eldstemann fordufta, han hadde gått ut for å venta men va nå ikkje å se nåken plass…

Kånå fekk panikk og eg fekk min full hyre å hanskast med.. Men lika plutselig så han hadde fordufta, dukka Eldstemann opp igjen.. Han hadde bare oppdaga ein sjelden Pokemon nere i gatå, og stukket te palings itte den..

Tjera vena meg..

 

Me hadde vært innom butikken Svigermor jobba i, før me gjekk te nattbordlys butikken.. Så klokkå hadde gått litt i fra oss, hu prata jo som mot normalt og stappa både det eina og det andra i både Kånå og ungar..

Så midt i Pokemon stopp jakten, måtte me bare avbryta..

Det va på tide å henta Han i Midten hos våre gamle naboer i byen.. Og når me va der, fant Kånå ut hu sko levera ein presang te ein aen av våre x-naboer.. De hadde fått ein baby, nr 3..

Sjølsagt blei me bedt på kaffi, og Kånå satt me babysjuke auger å kikka på detta nya vidunderet deiras.. Og når hu fekk holda guten, holdt eg på å få hjerteinfarkt..

For hu fekk detta her fårete fliret sitt igjen, og ett velkjent glimt i augene..

 

Gode råd va dyre nå, men heldigvis ringte Eldstemann.. Han gidda ikkje å vær inne på besøk, og hadde gått på Pokemon jakt.. Og hadde nå gått så langt at han gidda ikkje å gå tebake..

Det må vel vær nåke av det einaste positiva eg har å sei, om detta Pokemon Go greiene.. De går mye nå..

Egentlig ga eg han streng beskjed om å bare gå tebake, men Kånå fekk nå rista seg såpassa ut av babyhypnosen.. At hu kikka på klokkå og fekk det plutselegen litt travelt..

Me sko jo handla og laga mat heima, så det va visst på tide å komma seg heim..

Så me takka for oss, fekk troppene i bilen og suste heimover.. Med ein liten digresjon innom Rema.. Kor eg måtte gå ut av bilen, mens Kånå va inne og handla..

 

Dei 2 eldste hadde installert Pokemon Go på Litlajentå sin Ipad, så nå va hu igang og.. Svigermor hadde gitt alle i Flokken kvar sin ting, men me hadde sjølsagt glemt Han i Midten sin..

Så det va full krig bak i bilen om ei robotgreia Mini’en hadde fått.. Han i Midten hadde jo ønska seg ein sånn te jul… Gud bedre meg..

Heldigvis kom Kånå tebake og me kunne legga ut på siste etappe heimover..

Og når me kom heim fant me ut at hu må nå ha handla i koma, eller sannsynligvis fullstendig babyhypnose tilstand.. For hu hadde handla alt me ikkje trengte, men ingenting av det me sko ha..

Fortærande vettu..

 

Heldigvis har denna her Babyhypnosen forsvunnet nå, itte tidenes middags kalas hos foreldrene mine idag.. Flokken va på topp, og Kånå fant glatt ut at 4 e heilt klart meir enn nok..

Så nåke 5 mann på hjulet hos oss, komme det nok aldri te å bli..

Men ei helg fullt opp med alt det man kan forventa, ifra vår kant e over.. Latter og vrede, kos og kaos i full utfoldelse gjennom heila helgå.. Som så ofta før..

Håpa alle andre også har hatt ei fortreffande helg, sammen med sine kjære.. Og e lika utslitt før nok ei jobb uka igjen e klar..

 

Endelig litt fri fra helgens strabaser..

Og litt tid for seg sjøl, før man komme heim te ett familiekaos uten like igjen..

Men det e litt kjekt og.. Masse strev, men mest av alt kjekt..

 

Det blir ivertfall aldri kjedelig… !

 

=D

7 kommentarer
    1. Ha ha ha ha! Jeg dauver ??? ser det for meg, epsidoden med politibilen i bilen! Så var det bare en iPad…

      Jeg må også flire av beskrivelsene dine når konen din våkner opp, temposkiftet i huset. Det er akkurat likt her hjemme. Det skjer noe merkbart når fruen i huset står opp gitt..

      Du skriver utrolig morsomt og levende, det er som om jeg er med i situasjonene du beskriver. Mye likt fra vår hektiske hverdag og.

      Så dere har en grand voyager – det er eneste vi har fått anbefalt og, med tenkte på de tre minste som sitter i stoooore bilstoler, plass til alt og alle osv. Er du fornøyd med den?

    2. Heisann ..

      Ja, livet som massebarnsforeldre e ein egen livsstil, vil eg tru.. Me komme nok opp i mange av dei samme episodane.. ??

      Når det gjelde vår “Kjære” Grand Voyager, så kan eg med håndå på hjarta ikkje akkurat anbefala den.. Men ein nyare versjon, med mindre historikk enn våras kunne eg nok gått god for..

      Me hadde ein VW Multivan, men måtte selge den siden me for tiden e eiendomsmagnater ??.. Og har ett hus på “landet” og ett i byen.. Så ska eg anbefale ein bil, så må det bli ein sånn.. Heilt fantastiske for storbarnsfamilier.. E bare så synd de e altfor dyre..

      Der e nok Grand Voyager av nyare datostempel litt kjekkare.. Skyvedører e ivertfall alfa omega med ein vilter flokk så ska ut av bilen på ein parkeringsplass… Men meget imponert øve vår gamle traver så øvelevde ein Danmarkstur i sumar.. Skjønt, 30% av eksosannlegget blei forsåvidt forlatt i Legoland, eller på parkeringen ivertfall.. ?? ..

      Tusen takk for fine ord om skrivingå, det varme masse..

      Eg likar din blogg og.. Flotte innlegg med ett snev av alvor i bakteppet.. Du e tøff som klare å skriva om ein så sterk opplevelse..

      ??

      1. Hm.. jeg er litt skeptisk den Grand Voyager fordi de annonsene vi har tittet på står sånn ” grand voyager årsmodell XX selges. Lite brukt. Kort kjørt” så leser man lengre ned i annonsen og ordet “begravelsesbil” dukker opp. Da skvetter jeg litt til og lukker annonsen ?
        Enn så lenge så kjører jeg med barna i min W Touran (7 seter, men kun 5 seter da jeg trenger plass til søskenvognen ) og min mann kjører sin egen bil. Har tittet på multivan, som ville vært perfekt – men som du sier, de er så himla dyre! Så enn så lenge durer vi rundt i to biler når hele gjengen skal noen sted. Skikkelig miljøbevisste småbarnsforeldre…

        Så hyggelig at du liker min blogg og. For meg har vært helt naturlig å dele gode og dårlige opplevelser/følelser rundt det med Markus og kreften. Det har fungert litt som terapi også.
        Jeg tenkte jeg skulle spørre deg om noe – jeg sender deg en Mail ilø av morgendagen. For nå skal jeg prøve å ha litt tid med en film og være litt sosial med mannen.

        God kveld i stuen:)

    3. Hehe..

      Å kjøra i ein bil med ein merkelig eim av uhygge.. Uff, nei.. Det hadde blitt for mye.

      Det holde i massavis med det ubestyrliga hysteriet så allerede eksistere i vår bil, ivertfall.. ??

      Ja, de e dyre Multivan’ene.. Det e egentlig heilt sykt at ein sånn bil, så e så perfekt for barnefamilier.. Ska vær lika dyr så ein middels heftig sportsbil..

      Eg e på kanten te å sei at det nesten e verdt pengene.. Men det e jo ikkje det.. Bil e aldri verdt pengene, uansett..

      E ganske så enig i at det kan ha terapautiske følger, å skriva det ut av seg på ein måte.. Spesielt for din del.. For då skjønne gjerna bekjente at det e ikkje ulovlig å gjerna snakka om det, når man møtes.. At det egentlig ikkje e så skummelt..

      Ha ein fin dag, og ei strålande helg.. ??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg