Edderkopp Kolonien, eg og ei Sprayflaska med “Medisin”..

Foto : Arvid Brugman

Ein kompis la ut et bilde på Facebook idag av ein edderkopp, og sjøl om eg e pisseredd edderkoppar, så visste eg med ein gang ka slags art det va.. Han kompisen min hadde fått varer fra Kina, og va nåke engstelig for at det va ein “Kung Fu” edderkopp.. Men, eg kunne beroliga kompisen min med, at det bare va snakk om ein heilt vanlig norsk Myredderkopp.. Årsaken te at eg hadde full kontroll på detta, det e fordi rundtomkringfallera ved huset me hadde ute på landet, der formelig krydde det av de..

Når eg og far min holdt på med å innreda loftet på detta huset, så la eg jo merke te at det gjerna va “ein del” edderkoppar, histen og pisten..

Men, når me flytta inn og eg gjerna sko ut å styra med ett eller anna, så va jo dei der udyrene fader meg overalt.. For ein stakkars kar med nåke i øvekant fobi for edderkoppar, va det gjerna ikkje nåke sjakktrekk å kjøpa hus lika ved ett tjern, med mye myrland like ved.. Fordi, det e jo der dei her edderkoppane trives, derav navnet, Myredderkopp.. Eg e jo ganske så klar øve at det absolutt ikkje trenge vær nåke bakdel, med litt edderkoppar rundt huset.. Men, 4-5 svære brannar av nåken krypdyr i kvart vindu, det va definitivt ikkje interessant..

 

” Og heilt klart nåke i øvekant av ka eg syntes va ett ok antall husokkupanter.. Hverken meir eller mindre..

 

Derfor hadde tok eg meg ein tur innom ein butikk, og fikk tak i litt medisin mot utyskene.. Og når eg kom heim så gikk eg meir eller mindre amok med denna sprayboksen, og blei meir eller mindre sjokkert øve at bestanden va rimelig mye større enn eg hadde trudd.. For gudhjølpe meg, ka det datt ner av edderkoppar, ittekvart som eg tok føre meg vinduene, undertakene øve vinduene og i taket øve inngangspartiet.. Eg fikk nesten ett snev av dårlig samvittighet, der eg stod å kikka på den eine edderkoppene itte den andre, som datt ner..

Jaja, å sei de datt e nok ikkje heilt sant, for de kom dalane ner hengande i ein tråd, mens de vrei og vrengde på seg.. Sannsynligvis pga av giftå, som eg hadde spraya ein ganske så anseelig mengde av, der eg syntes det trengtes..

Ein va så svær at den blånekta å daua der den hang og kikka olmt på meg, men eg svara med å gi den ein liten dasj spray, midt i fleisen.. Og tenkte at nå tok eg nok knekken på sjølvaste Moder Edderkoppen, og va rimelig fornøyd med meg sjøl.. Men, akkurat då kom det ett lite vindpust som sendte denna megasvære monsteret, rett imot andletet mitt.. Så eg skreik sjølsagt te som ein stukken gris, og heiv meg bakover i affekt og rein å skjer refleks.. Herreguuud, det va som tatt ut av ein fullblods skrekkfilm, der beistet prøve å bita fra seg, i ein siste krampetrekning..

 

” Hadde detta rovdyret fått tak i meg, hadde Kånå blitt alenemor, det va eg heilt sikker på.. Der eg låg på grusen og skalv..

 

Kånå kom løpande ut på trappå av rabalderet og fikk nesten monsteret midt i fleisen, men klarte å stoppa 10-20 cm foran detta beistet.. Som fortsatt levde i beste velgående.. Kånå kikka på edderkoppen, så på meg som fortsatt låg i singelen med sprayflaskå strekt ut mot edderkoppen, før hu la 2 og 2 i sammen og fikk den velkjente knekken i knærnå.. Og datt om i latterkrampe på trappå.. Helsikke man, det va rett før eg jogga opp te naboen oppe i gatå og henta bikkjå hans, ein svære jækel av ei bikkja.. Og slapp den inn i stuå te Kånå..

Då hadde hu nok ikkje ledd meir, nei.. Sjøl om hu e redd for svære hundar, så har det ikkje nåke med størrelsen på ka man e redd for vel..

At eg ikkje akkurat e øvebegeistra for dei her småkrypene, gjør ikkje redselen og frykten min nåke mindre for det.. Eg e vel akkurat lika engstelige for edderkoppar, som Kånå e for svære hundar.. Og ein sånn Myredderkopp eller alle dei Korsedderkoppane som hang rundt på huset, dei kan faktisk bita ganske hardt, har eg lest.. Eller blitt fortalt av Eldstemann, som virkelig kan detta med insekter og edderkoppar.. Ein Myredderkopp kan faktisk penetrera huden vår, med kjevane sine, som e fylt av svææære hoggtenner.. Garantert..

 

” I absolutt verste fall, om man muligens e allergisk for edderkoppgift, så kan man jo faktisk stryka med av anafylaktisk sjokk.. Så detta e ikkje nåke å le av, spør du meg.. Og det ga eg jaggu meg Kånå beskjed om og.. Hjølpe meg..

 

Kånå reiste seg opp, rista på hovudet før hu lattermildt gjekk inn i heimen igjen.. Mens eg, forsiktig nærma meg detta beistet som fortsatt hang der å dingla, mens det formelig freste av sinne.. Heilt klart.. Men, nå tok eg ingen sjanse og spraya te beistet slutta å lea på seg, og sank sakte men fredfylt mot bakken.. Og når eg tok resten av taket under inngangspartiet, myldra det fram av edderkoppar av ymse størrelsar.. Tenk om de hadde samla troppene og gått te organisert angrep, herreguud, eg takka meg lykkelige for denna effektive “medisinen” eg hadde fått kjøpt..

Og sannsynligvis forhindra at me hadde blitt spist opp, av denna her kolonien av skrekkinngytande monstre av nåken edderkoppar..

Seinare på året, så hadde Eldstemann fanga ein sånn Myredderkopp og hatt den som “kjæledyr” i ett slags lite terrarium av plast.. Nåke eg trudde han hadde larver og gresshopper inni.. Den forbaska fjotten av ein sønn eg har, hadde fora dette beistet med levande fluer, i fleire uker.. Og hatt den på nattbordet sitt.. Gudhjølpe meg og Herrens Hærskare.. Man kan vel ikkje anna enn sei at det blei månelyst, når me fant det ut.. At inne i detta terrariumet fylt opp med gress og kvister, så hadde guten den største Myredderkoppen eg har sett, te dags dato..

 

” Til og med Kånå vrei seg i skinnet, når hu såg detta monsteret av ein edderkopp, som Eldstemann hadde avla opp.. Terrariumet røyk lukst ut av rommet, og ut på vaskeromstrappå..

Før guten slapp den ut i myrå, nåken dagar seinare.. Sikkert av frykt for at Fatter’n sko ta den av dage med sprayflaskå si..

 

Her e den rakkaren Eldstemann fanga.. Hadde jaggu meg bilder av den på ein hardisk her heima.. =D

 

Den va sikkert litt over 2 cm lang.. Hjeeelp.. =D

 

Her e ett eksempel som Han i Midten og ein kompis fanga.. =D

 

Her ser man jo litt størrelsen på dei her beistene.. Grøss og gru..

 

Nei.. Sånne småkryp ska man jaggu meg ikkje spøka med, det e ihvertfall heilt sikkert.. Ein gang seint på sumaren, når Litlajentå ikkje va meir enn ca ett år og eg satt på terrassen der me bodde med hu sovande i vognå, mens eg nøyt solå i ro og fred.. Så kom Eldstemann løpande i fra skauen, med ett eller anna i nevane.. Han kauka ut at eg måtte åpna nevane og ta imot, og toskjen som eg e, så gjorde eg det jo.. Guten stappa ett eller anna inni nevane mine, og lukka fingrane mine øve..

Eg kjente jo straks at ett eller anna begynte å kravla inne der, og fikk meir eller mindre sjokkangst, og turte nærmast ikkje å pusta..

Eldstemann hadde løpt inn og henta detta her terrariumet som han hadde kjøpt seg, og fikk meg te å åpna nevane inne i detta greiene.. Og ein durabelige edderkopp med dei samme stripene, krøyp ut av fingrane mine og ner på detta kvistgreiene guten hadde inni.. Tjera vena meg.. Hadde nåken filma meg den gangen, ville det heilt sikkert sett urimelig komisk ut, der eg stod.. Stiv som ei statua, og holdt pusten.. Før eg spratt te værs og ulte som ein forskremt elefant, på tokt i jungelen..

 

” Litlajentå vakna, Eldstemann stokk og hoppe forskrekka tebake, før Kånå kom ilande te og lurte på ka i all verden som foregikk..

 

Igjen.. Så blei hu jo nåke lattermildt øvgidde, men lo ikkje så mye som sist.. Ihvertfall ikkje før hu gikk inn og ringte te mor si, og fortalte om episoden og lo så godt sammen, mens hu kikka litt skjelmsk ut på meg..

Nei.. Det ska jaggu meg ikkje vær greit, å ha litt i øvekant fobi for edderkoppar..

Men, med ein Eldstemann i heimen som va lidenskapelig interessert i insekter og edderkopper, når han va yngre.. Så lærte både eg og Kånå litt om både det eina og det andra..

F.eks at den edderkoppen på det øversta bildet, det e faktisk ein Myredderkopp..

 

Ingenting e så gale, at det ikkje e godt for nåke..

=D

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg