Dei fem minuttane, mellom Fredagen og Mandag…

Rampete..!? .. Denna jentå her, åneeeida… ;-D

For å sitera ein Jodel eg leste her for ei stund siå, “Eg bare elske dei fem minuttane, mellom fredag og mandagen”.. For akkurat sånn føles det innimellom, når man våkna mandags morgen og trør på seg arbeidsklærnå igjen.. Itte at helgå bare fløy forbi i ein fart uten like, og alt man hadde planlagt, det fikk såvidt plass i ei intens og fartsfylt helg.. Nå hadde jo eg tilbringt dei to foregåande helgene på kurs, så eg hadde vel gjerna gleda meg ekstra mye, te å slenga beinå på bordet å chille litt i helgå, for å bruka ett av Han i Midten sine kjærkomne uttrykk..

Akkurat den der chillingen blei det gjerna ikkje så mye av, men ei innholdsrik helg, det blei det jaggu meg..

For eg vakna på lørdagen av den velkjente albuen i sideflesket, før det bare va å rusla opp trappene med ein Mini i full fyr.. Han trur eg ikkje heilt har så mange fiber i sitt nette legemet, som har nåke som helst interesse for chilling.. Han blei født med lopper i blodet, og har kronisk aversjon mot akkurat det å slappa av, der han spinne gjennom helgene, som ein røyskatt på speed.. Skjønt, somme lørdags morgener kan forsåvidt gå mildt føre seg, mens me kosa oss med barne-tv i sofaen, før han gjerna tar sats å fyre igang afterburneren..

 

” Fra det sekundet, så e det bare å la seg riva med, å passa på at man ikkje blir dratt inn i slipstreamen, der han flyr lavt unna taket..

 

Akkurat denna helgå, så va det forsåvidt Litlajentå som tok seg av mesteparten av “underholdningen”, siden hu hadde ei klassevennina på øvenatting, men det ska me komma tebake te.. For før heimen blei satt i fyr, av to spinnville jenter med tidenes sukkerkick, så rakk eg å skriva ett etterlengta innlegg på lørdagen, før me tok av te kvar vår kant, me medlemmer i denna elleville småbarnsfamilien.. Kånå tok seg ein tur te byen med dei minste, Eldstemann jogga avgårde te ein kompis mens eg og Han i Midten sko bada på Tysværtunet..

Før alt detta blei iverksatt, fikk eg meg ein liten støkk, der eg satt uforvarande i sofaen og forfatta det forrige innlegget..

Litt ut på morgenkvisten denna lørdagen, mens eg hadde kommen godt igang med detta innlegget på lørdagen, så kom Kånå ruslande opp trappå.. Det hang fortsatt ei eim av ein slags beherska ro i heimen, Kånå såg ut som om litt ekstra skjønnhetssøvn hadde gjort hu godt, der hu slengte sitt lekre, smekre legemet ner i sofaen og blei informert om morgenens hendelser.. Alle hadde fått frokost, foruten Han i Midten, som strengt tatt va den som hadde trengt det mest.. Ein Han i Midten uten frokost i kroppen, det e som å ha ei blindgjengar granat valsande rundt i heimen, man vett den vil gå av, bare ikkje heilt når..

 

” Og på lørdag så gikk den av, når alle egentlig trudde faren over.. Bare for å gjør helgå komplett, liksom..

 

Men først, denna støkken eg nevnte litt lengre oppe i avhandlingen her, for eg satt jo i sofakroken skreiv ett innlegg, og merka vel ikkje heilt at Kånå begynte å få abstinenser.. Hu hadde jo vært aleina med Flokken to helger på rad, og virkelig vært flink med å sysselsetta gjengen.. Så, mens eg satt der i min egen verden, fanga autopiloten opp ein setning fra Kånå, som sendte illesvarslande signaler lukst inn i hjernerotå.. Jøje meg.. Når det skjer, ja då e det virkelig fare på ferde.. Ein isnande følelse bredte seg fra nakken og utøve i kroppen, mens alle systemer i hjernebarken gikk i alarm modus..

– Tjera vena meg, eg va jaggu meg mye meir effektive, dei to helgene når du va på kurs.. Då kom me oss ut dørene fra morgens av, då jo.. Va setningen, som sendte operativsystemet mitt lukst inn i aller høyeste beredskap..

Man kan gjør mangt og mye når slike hendelser inntreffe, men det e kun ein ting som kan redda ein stakkars Fatter’n, fra full katastrofe.. For, det Kånå nettopp hadda sagt, forsåvidt heilt ubevisst og uten nåke meir tankar om det, det va jo at ting og tang fungerte absolutt strålande, uten meg i heimen.. Gudhjølpe meg, og Herrens trofaste Hærskare.. For ein gangs skyld, så klarte eg å ta alle dei rette beslutningane, eller ihvertfall den einaste som kunna redda skinnet mitt, der og då.. Nemlig det å bare holda kjeft.. Ikkje sei ett einaste ord, som kunne avsløra det faktum at eg bare e ein hemsko i Kånå sitt tilsynelatande lykkelige liv..

 

” Stillheten va høyst effektiv, og itte nåken nervepirrande sekundar, sukka Kånå litt muntert bedrøva og tok seg ein slurp av kaffikoppen sin..

 

Katastrofen va øve, og eg hadde nettopp utført ein liten taktisk genistrek, for Kånå såg ikkje ut te å tenka nåke meir øve at livet muligens kunne vært enklare, uten det femte “barn” i familien på slep.. Nåken ganger i livet så oppleve man hendelser, som raskt kunne snudd opp ner på ein heilt grei tilværelse, i ein massebarns pappa liv.. Det va heldigvis ikkje denna helgå, den tilværelsen sko bli lagt i grus.. Litt seinare, strøyk Kånå på dør med dei to minste og kjørte ner mot byen, Mini’en sko få seg ein klipp før de kosa seg litt i byen.. Eg skreiv meg ferdig, gjorde litt husarbeid for sikkerhetsskyld før eg og Han i Midten kjørte inn te Tysværtunet for å bada i bassenget der litt..

Det va når me kom heim fra badeturen å spiste middag og forsåvidt sko slappa litt av mens maten seig ner, at livet i heimen nådde nye høyder..

For Han i Midten hadde heilt klart ikkje funnet roen itte ett mangfold av inntrykk og impulser, fra badehallens umiskjennelige larm og leven, der han gira opp ett par hakk og spant rundt i stuå.. Litlajentå hadde fått besøk av klasse venninnå si, og sammen med Mini’en satt de å fyrte seg opp med snop, te den store gullmedaljen.. Ting gjekk som de sjølsagt måtte gå, og ein kakafoni av spinnville ungar fløy rundt i heimen, som ville dyr på fri flykt gjennom ein jungel i full feststemning.. Herreminguuud.. Mini’en gjekk te slutt tom for flybensin og koksa i sofaen, Han i Midten fikk X-Box’en sin igjen itte nåken uker i konfiskert eksil, så me fikk fred fra den kanten..

 

” Men, jentene va det lite å gjera med.. Alle foreldre som har hatt liggebesøk te døtrene sine, i seks-sju års alderen, dei vett nok ka eg snakka om..

Man stogga ikkje to fnisete jenter oppgira på ett sukkerkick av sjeldent kaliber, med det førsta.. Det besta, det e bare å la rakettane blåsa fra seg, og heller rydda opp rotet ittepå..

 

Og for ett rot.. Tjera vena meg.. Eg trur ikkje eg har sett maken på slagmark, itte at nåken av ungane har fått tatt seg litt ut, når de har hatt liggebesøk.. Rommet hennas va dandert med nåke glittergreier, som de hadde lekt med.. Klær, leker og sengetøy lå om kvarandre i ett saligt sodoma.. Når me kikka litt ekstra itte, lå det glitter i ei fin stripa fra rommet hennas, og opp i stugo.. Kånå, som hadde hatt seg ein kjapp, men effektiv vaskerunde i heimen på fredagen, måtte te pers igjen på søndagen.. Men, skitt au.. Man må vel rekna med nåken sprell, når småtrollene har øvenatting, vil eg tru..

Då legg man litt te sides dei vanlige reglene i heimen, og slippe litt opp på regelregimet i heimen.. Og man kan vel ikkje anna enn sei, at Litlajentå hadde te fulle benytta seg av frikortet, denna helgå.. Mildt sagt..

Ikkje det at me har så mangfoldige med regler.. Men, nåken må man ha, for å ha nåkenlunde kontroll på Flokken, strengt tatt.. Og, når me først va igang med nok ein liten helgavask, så gikk me laus på rommet te både Mini’en og Eldstemann.. Når Litlajentå sitt rom va rydda og skura reint for glitter.. Mini’en fikk snudd om på sengå, og gjort klart plass te skrivepulten, som må på plass før han begynne på skulen, te høsten.. Og ikkje minst så gjekk Kånå ein runde med litt “resirkulering” av leker.. Eldstemann fikk også snudd litt om på rommet sitt, så nå må eg vel bli med Kånå på Ikea ein tur, kor hu kan få brukt opp gavekortet me fikk te jul, på ein liten sofa te guten sitt rom..

 

Sånn at han kan ha kompiser på besøk, og gjerna se ein film.. Eller ein fotballkamp med Fatter’n, som Kånå ymta frempå med.. Sikkert for å få tv’en i stuå, for seg sjøl..

Det e jaggu meg merkelig kor mye man kan få gjort av og te, på dei fem minuttane, mellom fredag og mandag..

Somme ganger får man jaggu meg gjort meir på dei “fem minuttane”, enn gjennom ei heil uka.. Rett og slett.. Om man bare legge godviljen te, eller møte ett roterom av abnorme dimensjoner..

=D

 

 

2 kommentarer
    1. Fantastiske skriveferdigheter! 😀 (Jeg har ikke tid til dette nå, -jeg er på jobb, men klarer ikke å slutte å lese! 😀 )

      1. Tusen takk.. 😉😁 .. Så kjekt å høyra, håpa du får gjort litt på jobb, men synast sjølsagt at du bare må fortsetta å lesa.. 😂😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg