Byturen, kaffipausen og Dagen Derpå..

 

Så va det jaggu meg mandag igjen, om ikkje lenge så e det skolestart og det mesta av rutiner i hverdagen, dei e snart på plass igjen.. Forsåvidt, så sko vel skolen hatt full gang fra idag av, men 3 planleggingsdager står for tur dei neste dagane.. Derfor tok Kånå å stakk tidlig opp på jobb idag, mens eg tok utfordringen her heima.. Så får eg ta meg ein tur på jobb, når hu e ferdig med sitt.. Det pleie jo å vær hæla i taket og fullt kjør, fra klokkå 07:00 her i heimen, men idag trakk eg gull loddet.. Småtrollå sov te halv 9, og stod forsåvidt ikkje opp då heller, men satte seg med kvar sin I-pad på rommene sine..

Dei 2 eldste ligge å snorka i loftsavdelingen ennå, eller eg trur ihvertfall det.. Det e heilt stille der oppe ennå, så eg utfordre ikkje skjebnen med å gå opp i stuå ennå..

Ikkje så lenge småtrollene kosa seg på rommene sine ennå, for man kan fort få nåken småsure gutar der oppe, om de blir vekka for tidlig.. Ikkje det at eg trengte så mye meir søvn, itte dagen igår, for det va ein real “dagen derpå”, mildt sagt.. Kånå va ute på vift å menga seg med piffen, på fredagen, så eg lurte meg ut ein tur på lørdagen.. Eg tipsa Kånå om å ta seg ein kopp kaffi, itte 3-4 kalde, for då blir man ikkje så trøtt, og holde gjerna ut litt lengre.. Men sjøl, så glemte eg ut heile kaffien på lørdag, og kjørte på som når eg va 20 år igjen.. Tjera vena meg.. Det va jo nødt te å gå gale, hverken meir eller mindre..

 

” Så, når klokkå tippa halv ett ut på nattå, begynte sjøgangen å bli hard nere på Aibel sitt fritidssenter, og eg kunne ikkje anna enn å “gå i land”.. Undertegna hadde fått dosen sin, og vel så det..

 

Hikkå hadde tatt meg, kroppen va ikkje te å styra meir, så eg sjangla opp trappene og ringte heim te Kånå.. Det e løye akkurat det der, når man skikkelig konsentrere seg for å ikkje høyrast så påsegla ut, så e det akkurat det motsatta som skjer.. Eg hadde jo nærmast ikkje åpna kjeften ein gang, før Kånå lattermildt konstanterte at eg va “godt på an”.. Hjølpe meg, eg hadde jo ikkje snøvla ein einaste gang jo.. For all del, eg snakka gjerna bittelitt seint for å ha kontrollen øve ka som blei sagt, og for at ikkje tungå sko krølla seg.. Men, eg syntes absolutt det hadde vært ein respektabel liten samtalestart eg, uten for mye snøvling..

Skjønt, det kunne jo muligens vær, at den lille fornøyde latteren min, itte den førsta setningen satt som “ett skudd”.. Som ga utslaget.. For eg får ein sånn fårete latter når eg forsøke å opptre edru, men heller e “way beyound” andre vegen..

Men, Kånå va nå fornøyd med at eg hadde hatt såpassa sjølinnsikt, at eg ihvertfall ringte heim for å bli henta.. Enn at eg skjemte meg ut for heile familien, og resten av publikum som kosa seg på konsert.. Det sko tatt seg ut i Haugesunds Avis..

” Overstadig beruset blogger, ravet rundt på Aibel sitt arrangement, lørdags natt.. Ble til slutt hentet av ei  ilter, småsint men stort sett snill kone.. “

Jaja, eg trur lokalaviså har andre ting å skriva om, enn ein blogger som glemte kaffipausane sine, og gjekk på ein smell ute på byen.. Heldigvis.. Men, det e merkelig og at eg glemte ut heila konseptet mitt, med å alltids ta ett par koppar kaffi, itte 3-4 kalde.. Nåke som eg begynte med når me starta med lønningspils, på Linjegods, den gangen det hette det og eg jobba der.. Når eg gjekk heimante klokkå sju, og kom heim i taxi klokkå elleve.. Meir eller mindre ute av stand te å både snakka, beinføra meg sjøl og andre lignande ting man mista kontrollen øve, når man e øvestadig berusa..

 

” Så itte den gangen, har eg alltid stoppa opp litt utpå kvelden, og fyrt igang ein kopp kaffi og to.. For å holda ut litt lengre, og ikkje gå te hundane, før kvelden har begynt..

 

Ikkje minst, så blei det som regel nåken kjekkare dagen derpå opplevelser og, itte detta konseptet blei innført.. Derfor, så blei søndagen igår, mildt sagt nåke amputert.. Eg vakna med ein skallebank eg ikkje har kjent like, på mangfoldige år.. Augene hang nærmast klistra igjen, kjeften va tørr som sponen i eit gammalt nedlagt sagbruk og kroppen kjentes aldeles ikkje god ut.. Ånden kan heller ikkje ha vært som mild sjøduft blanda med litt mintsmak, for når eg snudde meg og kikka rett i andletet te Kånå.. Då sperra hu opp augene itte ei litå stund, før hu spratt bakover som om djevelen hadde pusta på hu..

Det va vel gjerna ikkje langt ifra, der eg lå med ein ånde verre enn ett åtseldyr som hadde spist roadkills og utseendet te ett haugammalt fuglaskremsel, slitt av vær og vind..

Kånå rømte sengå ikkje lenge ittepå, og kom ner med frisk pastiller, 2 paracet og et glass vann.. Kånå forstod nok kjapt kossen det stod te, med det vraket av ein mann hu hadde føre seg.. Eg kan ikkje huska at eg har vært så dårlig dagen derpå, på mangfoldige år, sikkert ikkje så merkelig egentlig.. Siden me meir eller mindre ikkje går ut, meir enn ein gang og 2 i skuddåret.. Eg kom meg ikkje ut av loppekasså, før Liverpool kampen begynte i halv 3 tiden.. Fortsatt nåke shaky, 2-3 tømmermenn holdt fortsatt koken og matlysten va på et lavnivå.. Men, det hjalp på med ein strålande Liverpool seier, i sesongstarten..

 

” Formen kom seg utøve ittemiddagen og kvelden, men når eg la meg igår kveld.. Så lova eg meg sjøl, at nå e det jaggu meg lenge te neste gang eg går ut, heilt klart..

 

Ihvertfall, så ska ikkje den kaffipausen glemmast ut meir..

Men, eg hadde det jo kjekt.. Vil eg tru.. Eg må jo ha hatt det.. Sjølsagt har eg hatt det kjekt.. Ellers hadde eg vel aldri glemt ut Kaffien.. !!??

 

=D

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg