Blottlagde nerver i ei ødelagt tann – Sånn metaforisk sett..

Så va det blitt laurdag og eg har nettopp blitt ferdig med skubba snøen vekk fra innkjørselen.. Det va ikkje sånn all verden med snø, men eg tenkte at det va bedre å vær føre var, enn etter snar..

” Me vett alle kim sin feil det e, hvis Kånå sette seg fast..

Men sjølsagt, ca 15 sekund itte eg har dytta den sista skuffå med snø vekk, og akkurat har satt meg ner med ein kopp kaffi ved kjøkkenbordet.. Så slippe værgudene slusene opp og ett nytt teppe med snø legge seg over innkjørselen vår..

Typiskt..

 

Men eg får vel bare se det positiva med heila greiå, for det e jo skikkelig god trening i å måka snø.. Og ikkje minst, så e det ein perfekt anledning te å få litt tid for seg sjøl.. For e det ein ting Kånå hata så pesten, så e det å måka snø..

Man kan sikkert se det på mils avstand, når snøen har lava ner og eg pakka meg inn med vinterklær..

Og gjør meg klar te denna strabasiøse jobben med å måka innkjørselen.. For det e ikkje te å legga skjul på at eg lika denna aktiviteten her, kor eg i full legitimitet kan forlata ein ka som helst plikt i heimen.. For å få innkjørselen fri for snø..

Det e viktigt med litt Hms i heimen .. Spesielt med ei Kånå så e som Martin Schanche bak rattet.. Og ja, eg meina ikkje bare kjøreferdighetene te han Martin, men temperamentet og..

 

Det va egentlig ein heilt genial sammenligning det, Kånå og Martin Shcanche.. Begge e proppfulle av energi og temperament, men mangla nåken filter her og der så holde ting og tang under kontroll..

De e herlig godlynte og generøse som barn på ein solskinnsdag, men kan slå sprekker i ein kvar vinterstorm med sine eksplosive utbrudd innimellom..

” De e som blottlagde nerver i ei ødelagt tann..

Skremmande fryktsomme når noe går galt, men forløysande herlige når man får fiksa opp.. Det e derfor eg egentlig e ganske så fornøyd med Kånå sitt temperament, sånn egentlig.. For man får klar beskjed når det smelle, men det går som oftast fort over..

Også blir det jo ufattelig mye morosamt ut av det mesta.. Hu har jo ein fanastisk raus og flott sans for humor, for ellers hadde nok denna bloggen blitt lagt ner for leeeenge siå..

 

Men det va denna her snømåkingå då, så eg nevnte trumfa det mesta av anna husarbeid.. Og som Kånå aldri komme te å begi seg utpå, foruten om hu va heilt nødt..

Og akkurat der, så e eg på ein måte litt enige i han der Lothepus sin karakteristikk av arbeid..Så han meir eller mindre motvillig la ut om inne på Farmen ..

At det på ein måte e nåke så e mannfolk arbeid og nåke så e kvinnfolk arbeid.. Man må jo gjerna ikkje akkurat gi det dei betegningane, men på generelt grunnlag så vil eg sei mange arbeid passa best for jenter, mens anna arbeid passa best for guttar..

Og så Lothepus seie, sånn e det bare.. Det sitte i oss fra ur-alderen.. Det har alltid vært sånn..

 

Men alle normer og regler har unntak, og sjølsagt e det nåken jenter så passa te gutta arbeid og omvendt.. Me har til og med kommen så langt at man kan ikkje nekta for at man trenge begge kjønn.. Blanda rundtomkring i dei to stablane av “arbeids sjangere” sånn kjønnsmessig sett..

Man trenge guttar i barnehagar, som sykepleiere og mange andre kvinnedominerte yrker.. Akkurat så me trenge jenter i meir mannsdominerte yrker..

Sånn sett, på denna her store disputten, mellom Kari Jaquesson og sjølvaste Lothepus inne på Kjendis Farmen.. Så har jo forsåvidt begge to egentlig rett..

Men de har jo ikkje fanaring om kossen man kan få kvarandre te å forstå budskapet sitt.. Eller i det minsta respektera det både den eine og den andre står for..

 

Og der, sjølsagt med forbehold om kossen Tv-2 har klippa det te, så komme vel Lothepus “bittelitt” bedre ut av det, enn Kari Jaquesson.. Så både inne på Farmen og forsåvidt utafor e kompromissløs i sin tankegang..

” Og fremstår så ei bitter rødstrømpa så ikkje har fått laurdagssnopen sin..

Forsåvidt e jo Lothepus og det, kompromissløs..  Men på ein mye meir folkelig og humørfylt måte.. Me vett jo alle me så e mannfolk, at det sjølsagt må vær ein grunn te at Lothepus e så mye ute på reis i jobben sin..

Han har garantert ei ganske så ilter, sint men stort sett snill Kåna heima, han og..

Så eg har absolutt ingen problem med å forstå både arbeidsfordelingssyn og iver etter å gå på jobb.. Tjera vena meg, man gjør det man e mest flink på og fordele arbeid mellom kvarandre deretter..

Klara man å å bli enige om det, e man kommen langt.. Og hvis man til og med uten å føla det som ett ett nederlag, kan klara å spør kvarandre om hjelp.. Før det ende med at den eine eller den andre e utbrent, så e forutsetningane for ett godt forhold sammen lagt..

 

Eg e håplaus te å vaska klær og mye anna husarbeid men eg gjør det om eg må.. Akkurat så Kånå e håplaus på å måka innkjørselen eller anna “maskulint” arbeid i heimen, men så hu sjølsagt hadde gjort om hu hadde måttet..

Eg forstår ka Kari Jaquesson meina, men eg blir forbanna og provosert av måten hu legge det fram på..

Har man tatt ett standpunkt, og står for det.. Så må man kunna respektera at andre har ett anna syn på saken, så dei står for.. Istedet for å stå som ein tordnande prost fra 1800 tallet på talar stolen, og fordømma ein stakkars liten “pusekatt”..

For at han har ei anna meining enn det man sjøl har..

Snakka om barnslige greier.. Igjen med forbehold om kossen Tv-2 har klippet det til, så kan man jo se at Lothepus ikkje egentlig ønske å dra det lengre..

” Men hu gnage jo bare videre, så ei innpåsliten gardabikkja på jakt itte kos..

 

Om man kan og forsåvidt uten sammenligning, så e det vel ein slags likhet mellom mine fortellingar og Lothepus sin fremtoning.. Det komme ut akkurat sånn som det e, uten at det blir forsøkt forskjønna eller filtrert..

” Det e den virkeligheteten man leve, og ikkje ein illusjon man vil at andre ska sjå..

 

Gudhjølpe meg.. Alt detta bare fordi eg sko prøva å fortella, at eg syns snømåking e ein ypperlig aktivitet for litt aleina tid.. Litt tid kor man tenke over saker og ting, eller gjerna man ikkje tenke i det heila tatt..

Og bare har litt “Hjernen er alene” tid..

Nå har eg vel fader meg lagt hovudet på hoggestabben og, med å meina litt om Kvinnfolk arbeid og Mannfolk arbeid.. Jaja, det får nå bare stå sin prøve..

 

Men husk at alt e relativt, og ingenting e sikkert som banken..

 

Sånn e det bare..

=D

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg