Himmel og Hav !!! …

 

Me satt her i sofaen nu nettopp og kosa oss, når me meir eller mindre synkront tar oss ein lik snopeting fra skålen, alle tre. Ein gummisak som eg syntes så god ut, når eg slengte den ned i posen tidligere idag. 

Det gikk omtrent tretti sekund, før et haraball uten like va laus, her i stugo. 

Fatter’n og to barn kikka plutselig på kvarandre. I kjeften begynte omtrent alle smaksløker å lysa rødt på ein gang. Sjølkontrollen våras gikk nærmast i oppløsning, og me blei sikkert sprut rød i trynet alle sammen. 

Eg har ikkje hatt ein slik følelse, siden eg kjøpte ein Mexican Steak med fire Chili merker i Sydenland. 

Den gangen når servitøren kikka forundra ned på meg og spurte

– Are you sure, mister ? 

 

Ei lukt, ein smak eller et bilde kan sende noen og einkvar lukst inn i et sterkt minne. 

 

Eg varta sendt lukst tebake te bordet i syden, nå nettopp, den gangen når svetten begynte å renna fra pannen. Liksom heilt uten grunn. Ganen brant som om noen hadde satt fyr på den. Og ei iskald øl hjalp null niks og nada mot uføret eg hadde havna i. 

 

Slik hadde me det nesten, både eg, Mini og Litlajentå nå. 

 

Me. Eller rettare sagt eg. Hadde kjøpt chili snop. Og som jordbær snop som regel smaka jordbær, slik som melon snop smaka melon. Så funka chili snop slik som chili som oftast gjør. 

Den lille chili snopen va kruttsterk. 

Me styrta ut på kjøkken heile gjengen og spytta chili snopen lukst i bossbøtta. Før me vrengte opp kjøleskapet og treiv te oss ei flaska brus. 

Me trossa alle tidligere corona tiltak, og tuta cola etter tur rett fra flaskå. 

 

Te slutt lå me alle tre på gulvet å hiksta etter luft. Mens chili sjokket begynte å gi seg.

 

– Herreduuud. Kauka Mini’en te. – Det e det versta eg har smakt. Fortsatte han. 

Jaaa, fytti katta altså. La Litlajentå te. – E det mulig ? 

 

Javisst e det mulig. 

 

Slikt skjer jo som oftast. Når Fatter’n ikkje lese på skiltene, eller høyre på folk som advare han. 

Og kjøpe saker og ting som tilsynelatende ser godt ut … 

 

Hjølpe meg, altså … Chili snop !? … Kim fanken har funnet på nåke slikt da ???

 

Himmel og Hav …

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg